Interview: De elektrificatie van de motorbranche volgens Stefan Pierer

Ook het thema ‘elektrificatie’ kon niet uit de weg gegaan worden tijdens het jaarlijkse interview van M&T-correspondent Alan Cathcart met Stefan Pierer. De grote baas van GASGAS, Husqvarna en KTM heeft z’n eigen mening over de haalbaarheid ervan voor motorfietsen.

Tekst: Alan Cathcart/BJ

Foto's: Husqvarna Images/Philip Platzer-Markus Berger, KTM Images/Rudi Schedl, GASGAS Press/

Op Alans vraag of we ons de komende tijd aan een elektrische mainstream-model, zoals een scooter, mogen verwachten, antwoordde Stefan Pierer het volgende: “We hebben reeds een elektrisch model, de Freeride en daarbovenop ook nog eens alle e-crossertjes voor kinderen. Dat is een beetje het door KTM gekozen segment voor productontwikkeling. Als je op een e-motorfiets aan een restaurant of een Biergarten aankomt en je neemt je helm af en iedereen op het terras bekijkt je, dan ben je toch een beetje trots. Maar met een scooter is dat anders. Heel anders! Dat is dan ook meteen de reden waarom KTM geen e-scooters bouwt. Dat laten we graag aan Piaggo over, die dat overigens heel goed doen. Respect daarvoor."

 

Husqvarna Vektorr Concept

Een mogelijke elektrische Husqvarna scooter voor de toekomst.

Nadat Pierer nog even uitgeweid heeft over Zeeho, het nieuwe elektrische (sub)merk van KTM’s Chinese partner CFMoto, dat volgens hem beter een modelnaam was geweest omdat dat de marketing ervan een stuk makkelijker had gemaakt, komt hij terzake. “Kijk, wat elektrisch aangedreven tweewielers betreft, zeg ik tegen iedereen hetzelfde. Heel vaak vraagt men mij tijdens meetings met investeerders immers, 'Waar blijven jullie motorfietsen met elektrische aandrijflijnen?'. Dan komen we al snel op energiedensiteit uit. Bij een verbrandingsmotor ligt die op 0,8 kg per liter. Wil je dezelfde energiedensiteit bereiken met een lithium-ion batterij dan mag je dat gewicht vermenigvuldigen met 10. Voor een rit met een enduromotor kom ik met 9 of 10 liter benzine toe, maar waar blijf ik met die 100 kilo aan batterijmassa om dezelfde prestaties en autonomie te evenaren met een elektrische motorfiets? Moet ik die dan in m’n rugzak stoppen, of op de bagagedrager?", schetst Pierer de problemen waarbij motorconstructeurs bij elektrificatie op stuiten.

Elektrische equivalenten van de huidige generatie adventure bikes zijn volgens Pierer nog niet voor morgen. Foto: KTM Images/R. Schedl

"Aan een adventure bike die grote afstanden, al dan niet on- of offroad, kan afleggen moet je al helemaal niet in deze context denken. Zoiets is gewoon dom. Sinds zo’n 15 jaar zie ik de bouwers van elektrische tweewielers stuk voor stuk in een financiële crisis belanden.  Voor Vectrix (voormalig Amerikaanse merk van e-scooters) eindigde het met een schuld van € 120 miljoen. Terwijl Zero, als je goed kijkt tenminste, vooral geld aan het verbruiken is. De Harley Livewire? Totaal niet winstgevend! Alle nieuwe elektrische start-ups verslinden geld en zijn commercieel volledig onleefbaar. Maar van zodra we het over motorfietsen met een kleine batterij hebben, zien we een ander plaatje. Dat zien we aan de verkoop van elektrische crossmotoren voor kinderen, die vlot loopt. Met een kleine batterij komt ook je winstmarge niet in gevaar. En als het rijdertje in kwestie over 7 jaar 16 wordt, is hij/zij al gewend aan een elektrische motorfiets en wil hij/zij gewoon een grotere versie daarvan. En dat betekent dat je hem van zo’n motorfiets moet kunnen voorzien.", vervolledigt Pierer z'n betoog.

Door de komst van elektrische crossertjes zoals deze Husqvarna EE 3 kunnen kinderen voortaan zelfs in de eigen tuin leren rijden. Foto: Husqvarna Images/

Op Alans vraag of we van KTM spoedig nieuwe elektrische offroadmotoren mogen verwachten, antwoordt Pierer het volgende: “We spelen daarin al een pioniersrol sinds we in 2013 de Freeride lanceerden. De volgende generatie daarvan komt er in 2024 aan. Op dat vlak boeken we dus duidelijke vooruitgang. En dat moet ook, want in landen als Oostenrijk is het in toeristische gebieden gewoonweg verboden om nog met verbrandingsmotoren te rijden (offroad). Je hebt geen andere keuze en dus leg je daarvoor geld op de tafel want je wilt toch je geliefkoosde sport blijven beoefenen. Kijk je naar steden zoals Parijs dan zie je dat ook daar de verbrandingsmotor in de ban gaat en dus heb je er een elektrische scooter of zoiets nodig om je te verplaatsen. Van zodra elektrische motoren van hogerhand worden opgelegd moet je als fabrikant in staat zijn om daarop in te spelen en e-motorfietsen voor kinderen zijn daar het perfecte voorbeeld van. Zo word je al niet meer gedwongen om monteur te spelen voor je kind. Ten tweede is het ook een stuk veiliger want je kan je sport dan in je eigen buurt beoefenen, of zelfs in je eigen achtertuin, zonder dat je daarbij de buren stoort. Onderschat ook niet de rol van de moeder, die in dit geval de échte 'decision maker' is. Als het product geluidsarm is, zal zij het als veilig beschouwen, wat het ook is."

Volgens Pierer is Trial de motorsporttak die zich het best tot elektrificatie leent. Foto: GASGAS Press/Sebas Romero

Tot slot, welke motorsportdiscipline zal als eerste helemaal geëlektrificeerd worden, hebben we het dan over Trial?  “Ja”, stemt Pierer in. “We zitten nu al in dat proces. Trial is daar perfect voor, omdat je geen zware batterij nodig hebt. En zeker het koppel dat een elektrische motor produceert zal je helpen om makkelijker tegen en over obstakels te springen.”

Geschreven op 29 maart 2023
© Motoren & Toerisme