MY26: Ducati presenteert nieuwe Multistrada V4 Rally

Ducati’s ultieme reismachine krijgt een mooie update voor modeljaar 2026. Alles wat je moet weten over de 2026 Multistrada V4 Rally op een rijtje. 

In het kort:

  • Nieuwe kleurstellingen: Jade Green (met gouden velgen) en Ducati Red (met geborstelde brandstoftank);
  • Adaptieve Skyhook-vering met meer instelmogelijkheden en verbeterde automatische werking;
  • Grotere achterrem en betere remprestaties dankzij rear-to-front-systeem;
  • Makkelijker hanteerbaar dankzij automatische verlaging en nieuwe middenbok;
  • Hoger en breder windscherm;
  • Meer ruimte voor passagier;
  • Nieuwe Ducati Quick Shift 2.0;
  • Geüpdatet radarsysteem met Front Collision Warning;
  • Ducati Vehicle Observer-algoritme voor nauwkeurigere hulpsystemen.

Ducati bouwt zijn Multistrada V4 Rally naar eigen zeggen voor liefhebbers van lange reizen. Het moet niet zomaar een motorfiets zijn, maar een onstuitbare, avontuurlijke metgezel waarmee je in alle comfort de wereld kan ontdekken – via zowel gebaande als ongebaande paden.

De Multistrada V4 Rally wordt nog steeds aangedreven door de 1.158cc Granturismo V4 met tegengesteld draaiende krukas, die een indrukwekkende 170 pk en 123,8 Nm weet te combineren met ruime onderhoudsintervallen. Zijn reiskwaliteiten worden benadrukt door een grote brandstoftank (30 liter), een radarsysteem, elektronisch gestuurde Ducati Skyhook-vering en nog een hele hoop comfortgerichte snufjes.

Een eerste grote vernieuwing is de komst van een nieuwe kleurstelling: Jade Green met geborstelde aluminium accenten en gouden velgen. Liefhebbers kunnen hem natuurlijk nog steeds in het klassieke Ducati Red krijgen, maar ook die kleur ziet er dit jaar wat anders uit, met een geborstelde aluminium brandstoftank en een zwarte voorvork.  

Adaptieve Skyhook DSS (Ducati Semiactive Suspension) EVO

De Multistrada V4 Rally rijdt op 200mm hoge semi-actieve vering, uitgerust met de Ducati Skyhook-technologie. De automatische regeling van de veervoorspanning werd verbeterd, zodat de juiste gewichtsverdeling altijd behouden blijft, ongeacht of de berijder solo, met passagier of met bagage rijdt. Nieuw is ook dat de respons van de vering nu tijdens het rijden ingesteld kan worden, en dat onafhankelijk van de geselecteerde rijmodus. De adaptieve vering analyseert voortdurend de kenmerken van het wegdek en de rijstijl van de berijder, om zo automatisch de hydraulische kalibratie van de vering aan te passen, om zowel controle als comfort te garanderen.

Ducati Vehicle Observer

In navolging van de ander V4-modellen beschikt nu ook de Rally over het DVO-algoritme, dat de precisie van de veiligheidssystemen verbetert. Deze functie gebruikt 70 sensoren om de ruimtelijke positie en totale massa van de motorfiets in te schatten, om die data vervolgens te combineren met die van de IMU. De Ducati Vehicle Observer verfijnt op die manier het bochtengevoelige ABS en tractiecontrolesysteem, alsook de Ducati Wheelie Control.

Ook het elektronische gecombineerde remsysteem zou nu beter werken door de DVO. Door nu ook rekening te houden met de belasting, zou het altijd de beste prestaties van de voor- en achterrem garanderen. Naast de front-to-rear functie, die de achterrem aanstuurt wanneer de rijder enkel voorraan remt, beschikt de Rally nu ook over een rear-to-front functie – die dus ook de voorrem activeert wanneer enkel de achterrem wordt bediend. Deze technologie zorgt dat de motor stabieler blijft tijdens het remmen, waardoor het comfort – vooral bij het rijden met een passagier – verbetert.

Radar love

De radarfuncties worden dit jaar uitgebreid met Forward Collission Warning, wat de rijder moet waarschuwen voor mogelijke botsingen met een voorligger door middel van een pop-up op het dashboard. De gevoeligheid hiervan is instelbaar én het systeem is ook uitschakelbaar.

Makkelijker in omgang

Kleine detailverbeteringen maken de Multistrada V4 Rally ook makkelijker te hanteren. Zo is er voortaan een automatische verlagingsfunctie (ALD) aanwezig, die de vering verlaagt bij snelheden onder 10 km/u en ze weer verhoogt boven 50 km/u. Ook werd de middenbok makkelijker in gebruik en helpt de vering een elektronisch handje wanneer je de motor van de zijstandaard tilt.

Verbeterde verlichting

Aangepaste bochtenverlichting en een effectievere koplamp moeten een beter zicht bieden tijdens het rijden in het donker. Bovendien zorgt een nieuwe Coming Home functie ervoor dat het dimlicht enkele seconden blijft branden nadat het contact is uitgeschakeld, waardoor het gemakkelijker wordt om bijvoorbeeld de garagedeur te openen.

De interface van het 6,5 inch TFT-scherm is vernieuwd en biedt meer regelmogelijkheden voor de vering. Via de Ducati Connect app kan je nog steeds navigeren en je multimedia bedienen. De interface voor instellen van de handvatverwarming - of die van de optionele verwarmde zadels - werd ook vernieuwd.

Drie uitvoeringen

De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen: Radar (met adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en botsingswaarschuwing), Adventure Travel & Radar (met aluminium zijkoffers en zadelverwarming) en tot slot de Full Adventure uitvoering, die het plaatje volmaakt met een Akrapovič-demper en een voorspatbord van koolstofvezel.

De nieuwe Multistrada V4 Rally zou vanaf november 2025 leverbaar zijn in Europa. De prijzen liggen in België tussen 29.590 euro (Ducati Red, Radar-uitvoering) en 34.040 euro (Jade Green, Full Adventure-uitvoering)

Geschreven op 7 oktober 2025
© Motoren & Toerisme