Honda breidt zijn CB-familie uit met een nieuwe CB1000F, een neo-retro roadster die eighties-looks weet te combineren met moderne rijtechnologie.
Honda breidt zijn CB-familie uit met een nieuwe CB1000F, een neo-retro roadster die eighties-looks weet te combineren met moderne rijtechnologie.
De belangrijkste kenmerken:
Het kleurenschema en de vloeiende lijnen van de CB1000F ademen pure jaren ’80-stijl en werden gebaseerd op de CB750F van AMA Superbike-legende Freddie Spencer. Onder de ronde koplamp zien we dubbele claxons en helemaal achteraan een megaphone-demper, allemaal stijlkenmerken die herinneren aan lang vervlogen tijden.
De CB1000F wordt aangedreven door de 1000cc viercilinder-in-lijn uit de CBR1000RR Fireblade, die grondig herzien werd om deze neo-retro een eigen karakter te geven. Met onder andere aangepaste nokkenassen en andere inlaatspecificaties levert de CB1000F 91 kW (122 pk) bij 9.000 opm en 103 Nm bij 8.000. Wie die specs naast de CB1000 Hornet legt, merkt dat de retro-CB wellicht getuned is voor een vlakkere vermogenscurve en maximaal koppel bij lagere toeren.
Misschien nog meest opvallend is de uitgebreide elektronische suite als standaarduitrusting. Een zesassig IMU ondersteunt bochtengevoelige ABS en tractiecontrole, terwijl een elektronische gashendel verschillende rijmodi mogelijk maakt. Dat zijn drie vooraf ingestelde standaardrijmodi, en twee personaliseerbare USER-modi waarin de gebruiker het vermogen, de motorrem en anti-wheelie volledig naar zijn hand kan zetten.
De electronica aansturen gebeurt via een 5-inch TFT-scherm, dat trouwens ook aan de Honda RoadSync-app te koppelen is. De sleutel? Die hou je gewoon in je zak, want deze Honda komt met een keyless-systeem.
De nieuwe Honda CB1000F komt in drie mooie kleurtjes: Wolf Silver Metallic met blauwe striping, Wolf Silver Metallic met grijze striping en Graphite Black met rode striping.
Om de CB helemaal de jouwe te maken, zal er een hele reeks Honda Genuine accessoires beschikbaar zijn, alsook drie vooraf gecureerde packs: Sport, Comfort en Travel. Als je het ons vraagt? Die eighties kopkuip moet je aanvinken!
Wanneer de nieuwe Honda bij de dealerships zal verschijnen of wat hij zal kosten, is nog niet bekend.
Tekst: Maarten Van Caesbroeck