Korte rij-indruk: QJMotor SRK 921 RR

De nieuwste supersport van QJMOTOR is een verschijning om U tegen te zeggen. Hij is nog maar net op de markt, en toch kon ik er al een eerste testrit mee maken. Nog niet op een circuit, maar wel over de bochtige binnenwegen van West-Vlaanderen. Een korte indruk.

Dankzij de bereidwilligheid van BRC Racing in Petegem-aan-de-Schelde, kreeg ik de sleutels van een gloednieuwe SRK 921 RR met amper één kilometer op de teller. Een Chinees, ja – maar dan wel van de nieuwe generatie. Een motorfiets die qua afwerking, techniek en rijgevoel zonder blikken of blozen naast zijn Europese en Japanse concurrenten mag staan. Waar “made in China” vroeger misschien een waarschuwing was, lijkt het vandaag een belofte …

Italiaans DNA

Je kan er niet naast kijken: de SRK 921 RR ademt Italiaanse flair. De gelijkenis met modellen van MV Agusta is opvallend, en dat is geen toeval. Achter het ontwerp zit C-Creative, het bedrijf van ex-MV-eindbaas Giovanni Castiglioni en zijn designer Adrian Morton. QJMotor weet intussen duidelijk hoe belangrijk het is om een eigen kenmerkende designtaal te hebben als onderlaag, en wil die met enkele ingehuurde Italiaanse penseelstreken van meet af aan goed hebben. Eén ding is zeker, als het de mannen van C-Creative zijn die het penseel in handen hebben, dan mogen we ons nog aan heel wat pareltjes verwachten. Pareltjes die aardig wat weg zullen hebben van de MV’s uit het tijdvak 2011-2019, toen daar nog een Castiglioni de plak zwaaide.

De SRK 921 RR is een prachtig samenspel van goed gekozen lijnen, proporties en details. De enkelzijdige achterbug, het trellisframe, de Brembo-remmen, de Marzocchi-vering — het zijn allemaal verwijzingen naar de Italiaanse school van motorbouw. Zelfs de compacte viercilinder-in-lijn werd niet enkel om zijn technische kwaliteiten gekozen, maar ook om de esthetische: het is een motor die er even goed uitziet als hij klinkt. Het geheel oogt gespierd, rank en perfect in balans — een duidelijk knipoog naar Varese. De afwerking is van hoog niveau, de elektronica modern en intuïtief. QJMotor bewijst met de SRK 921 RR dat het niet langer enkel meeloopt in de schaduw van de gevestigde namen, maar zelf ambitie toont om mee te schrijven aan de toekomst van de sportieve sportsbike.

De eerste kilometers

Die verliepen wat stroef. De remmen lieten zich nog niet precies doseren, het schakelen voelde onbehouwen en niet helemaal zuiver aan. Maar na een kleine twintig kilometer, een paar stevige acceleraties en enkele gedecideerde remacties, begon het echte karakter van de QJMotor SRK 921 RR zich te tonen. De mechaniek kwam tot leven. De fiets leek plots lichter te ademen, de motor gretiger te reageren. De combinatie van kwaliteitscomponenten — zoals eerder opgesomd — maakt dat, eens er wat tempo in het rijden komt, de SRK zich ontpopt tot een levendige, wendbare sportfiets. In de bochten voel je een aangename vinnigheid in het rijgedrag, zonder dat de motor nerveus wordt.

Op de smallere wegen, waar je wat vaker moet insturen, blijft de fiets opvallend neutraal. Geen neiging om in de bocht te vallen, geen drang om wijd uit te sturen — gewoon kijken waar je heen wil en de motor volgt als vanzelf. Het soort rijgedrag dat vertrouwen schenkt, ook aan wie dit sportieve type motor niet gewoon is.

De zithouding draagt daar ongetwijfeld toe bij. Ondanks het sportieve karakter zit je verrassend comfortabel. Voor zowel grotere als kleinere rijders heeft QJ bovendien een interessante optie toegevoegd: de voetsteunen en de schakel- en rempedalen zijn verstelbaar. Een detail dat je op weinig motoren in dit segment terugvindt, maar een dat het verschil kan maken tussen gewoon rijden en écht genieten.

Op onze testroute zaten gelukkig enkele lange, vloeiende bochten — de zogenaamde “zwiepers” — die we met de nodige snelheid konden aansnijden. En precies daar toverde de QJ een brede glimlach op mijn gezicht. De motor voelde plots helemaal wakker, gretig, alsof hij zelf vroeg om meer.

Minder kracht dan verwacht

Toch moet ik eerlijk zijn: ik had nét iets meer punch van het blok verwacht. Met zijn 95 kW (oftewel 129,3 pk) bij 10.000 opm is de SRK 921 RR zeker geen zwakke motor. Voeg daar een koppel van 93 Nm bij 8.000 opm aan toe, en je mag je aan een vinnige acceleratie verwachten. Maar die cijfers zetten hem binnen het segment van de moderne supersports niet bovenaan het klassement. Het voelt alsof de motor in de hoogste toeren zijn adem inhoudt. Bemerk ook dat de rode zone al vanaf 10.000 opm begint, opvallend laag voor een viercilinder in deze categorie. Volgens de verklaring die ik kreeg, ligt de oorzaak daarvan in de fiscaliteit en de homologatie. Of is het een bewuste beperking om te kunnen voldoen aan de strenge Europese milieunormen misschien?

QJMOTOR SRK 921 RR
Motor: vloeistofgekoelde viercilinder viertakt
CI: 921cc cc
Rijklaar gewicht: 223kg
Vanaf: € 13.499,00

Ik hoor dat er achter de schermen al wordt gewerkt aan een herziening van de vermogens- en emissienormen, wat in de toekomst zou kunnen toelaten om het toerentalbereik te verruimen en zo een meer lineaire, krachtigere vermogensafgifte mogelijk te maken. Volgens invoerder Motomondo houdt QJMotor het vermogen bewust wat lager om het model toegankelijker te houden voor een breder publiek. Bij mijn inzien blijft het echter een gemiste kans om zich sterker en competitiever te positioneren tegenover de Europese en Japanse producenten.

Met andere woorden: het potentieel is er, maar voorlopig lijkt de motor nog wat kunstmatig afgeremd. Een beloftevolle basis dus, die mits enkele technische aanpassingen (of mits aangepaste regelgeving) zomaar zou kunnen uitgroeien tot een echte super de supersport.

Prijs/kwaliteit

De catalogusprijs voor dit tweewielige gemotoriseerde juweel bedraagt in België 13.499 euro. Voor een motor van Chinese origine is dat niet bepaald goedkoop, maar zet deze supersport tegenover andere motoren met dezelfde uitstraling, en dan heb je werkelijk ruim kwaliteit voor je euro’s.

Tekst: Wim Depraetere

Foto’s: Pieter Pacques en Motomondo

Geschreven op 15 oktober 2025
© Motoren & Toerisme