DE LA BOTTE DU HAINAUT: DIT UITGESTREKTE BELGISCHE GRONDGEBIED OMRINGD DOOR DE FRANSE ARDENNEN EN HET AVESNOIS. EEN REGIO GEDEELD TUSSEN DE PROVINCIE HAINAUT, MET BEAUMONT EN CHIMAY, EN DE PROVINCIE NAMEN, MET COUVIN. EEN HOEK WAAR HET HEERLIJK IS OM MET DE MOTOR TE RIJDEN, DOOR VELDEN EN BOSSEN, OP DIE KLEINE WEGEN VAN DE DEPARTEMENTEN ARDENNEN, AISNE EN NORD, VERWAARLOOSD DOOR DE FRANSE MOTORRIJDERS! Tekst: Philippe Bonamis & Jacques Berghmans. Foto's: Jonathan Godin. Met de vriendelijke deelname van Eric Nicloux. De afspraak was vroeg gezet, in Couvin, op de Piron-plaats die motorrijders goed kennen, ook al lijkt het erop dat veel van hen meer de bistro's op die plek bezoeken dan de wegen in de omgeving. Ze hebben ongelijk, want vanaf de eerste kilometers duiken we het hart in van de uitgestrekte en prachtige bossen die zich uitstrekken tot aan Brûly, aan de Franse grens. Bij het verlaten van COUVIN is het onmogelijk om de gigantische bouwplaats van de omleiding van het dorp te missen, eindelijk begonnen, terwijl dit al tientallen jaren door de Couvinois wordt geëist… We begrijpen hen: de N5 die het centrum van Couvin doorkruist, vormt inderdaad de "zwakke schakel" van de as Amsterdam-Marseille die door een voortdurend toenemend aantal vrachtwagens wordt gebruikt, met al het ongemak dat dit met zich meebrengt. Het omleidingsproject lijkt echter niet iedereen te plezieren, aangezien er enkele maanden geleden sabotage van civiele werken heeft plaatsgevonden. En om het nog erger te maken, de grillen van het weer en problemen met de stabiliteit van de grond hebben ervoor gezorgd dat fase 1 van de omleiding, die eind 2016 klaar had moeten zijn, als alles goed gaat, pas eind 2017 zal worden voltooid… Dat gezegd hebbende, valt dit alles snel te vergeten wanneer we de bochten naderen die omhoog gaan naar het BARRAGE DU RY DE ROME. Een mooie plek, een beetje sober, en die doet denken aan bepaalde hoeken van de Vogezen. Het terrein wordt vervolgens zachter naarmate we naar het zuiden en Brûly afzakken. De werken van de omleiding, zoals altijd, dwingen ons om de N920 te verlaten – die alleen de naam van nationaal heeft, zoveel is het onverhard – om kort na de plaats "L'Hermitage" een omweg te maken. Niets ernstigs en we bereiken de Gué d'Hossus zonder problemen, waarbij we de douanepost op de N5 vermijden. Rocroi, dat nu lijkt te worden gespeld als Rocroy - dat is nieuw, het is net uitgekomen - is niet ver weg. Als de moderne wijken niet veel belangstelling wekken, geldt dat niet voor de historische kern van deze stervormige versterkte stad, die werkelijk het bekijken waard is, met zijn indrukwekkende beschermingssloot en wallen… En dan is de houten hal op het plein van de wapens een klassieker die nooit verveelt. Perfect om de regenpak aan te trekken wanneer de lucht dreigend wordt… AÉROPOSTALE EN GOED ETEN Het algemene koers verandert nu naar het zuidwesten, richting LAON. De D877 doorkruist grote bossen. Rechte stukken op sommige plaatsen – pas op voor de oversteekplaatsen van wild! – wat aanzet tot gas geven, biedt ook aangename bochten, groot of gemiddeld, een goede verharding en verminderd verkeer. Wat wil het volk nog meer? We passeren enkele dorpjes waar de tijd bijna lijkt te hebben stilgestaan: Eteignières, Auvillers-les-Forges, daarna Rumigny en zijn elegante kasteel (aan uw linkerhand bij het binnenrijden van het dorp). Na Rumigny slaan we rechtsaf, om de Aisne te betreden en komen aan in Aubenton, waar de aviator JEAN MERMOZ, de mythische piloot van de Aéropostale, geboren is. Werkelijk een held in de periode tussen de twee wereldoorlogen, Mermoz is de geschiedenis ingegaan door in 1930 de eerste oversteek van de Zuid-Atlantische Oceaan te maken. Een klein museum, gevestigd in zijn geboortehuis, vertelt zijn leven, maar voor een bezoek moet je wel van tevoren reserveren. Vandaag de dag trekt Mermoz geen massa's meer… Maar Aubenton is ook een van die kleine restaurantjes in diep Frankrijk zoals we ze leuk vinden. Tijdens onze verkverkenning in het mooie seizoen hebben we daar gegeten. Net als wij, neem een verkwikkende pauze op het zonnige terras van "La Table de Maya"... Een heel eenvoudige vreugde, zonder franje maar die veel goed doet. Een dag op de motor is gemaakt om te ontsnappen aan alle dagelijkse zorgen! ONZE-LIEVE-VROUW VAN SCOURMONT Na Aubenton nemen we nog steeds weinig gebruikte wegen om naar het noorden en de Belgische grens te stijgen. We passeren Signy-le-Petit en zijn kolossale versterkte kerk, typisch voor de Thiérache. En als je niet gestopt bent bij AUBENTON om te eten, is er hier alles wat je nodig hebt met het restaurant "La Hulotte au Lion d'Or". Aangezien we het niet geprobeerd hebben, hebben we het niet vermeld in het kader "culinaire stops", maar het etablissement heeft een goede reputatie (info: www.lahulotte-auliondor.fr). Ook in Signy-le-Petit is er een uitstekende bakkerij op het plein. Let op, liefhebbers van picknicks! Onze route slingert naar de grens, langs La Neuville-aux-Joutes. Eenmaal terug op Belgisch grondgebied, gaan we rechttoe rechtaan naar de Abdij van Scourmont, wereldwijd beroemd vanwege de trappistenbieren van Chimay die daar worden gebrouwen. In tegenstelling tot wat je zou denken, is de abdij relatief recent ontstaan, aangezien ze in 1850 werd opgericht. En het was pas in 1956 dat er een kerstbier werd geboren dat de Chimay blauw zou worden. Ondanks de voorbijgaande tijd blijft deze donkere nog steeds enorm populair bij liefhebbers van sterke bieren. De CHIMAY Triple met witte capsule werd in 1966 gecreëerd en de Chimay triple (van het vat), in 2001. Het meest recente product van de brouwerij is de Chimay Dorée, gelanceerd in 2013. Na deze hoprijke intermezzo, die onder het teken van katholieke bieren staat – zoals mooi gezegd door Julos Beaucarne – nemen we de weg terug naar Chimay, via Baileux (waar de kazen van Chimay worden gemaakt en waar de bieren worden gebotteld). In Lompret, een schattig dorp, zullen we pauzeren aan de oevers van de Eau Blanche voordat we Virelles en zijn vijver bereiken (zie het Roadbook). EEN LEGENDARISCHE ROUTE Chimay is bekend om zijn kasteel van de Prins van Chimay, maar de motorrijders die wij zijn, kunnen de baan die in 2016 zijn 90-jarig bestaan vierde, niet negeren. De "GROTE CHIMAY" die tot 1991 werd gebruikt, verbond Chimay met Salles, voordat hij weer naar Chimay keerde via de kapel van de Arbrisseau en de beroemde bocht van de Bouchère. Het was een zeer snelle route die het mogelijk maakte voor de grote harten zich volledig te uiten. Het ronderecord staat op naam van de zekere Yvo Grauls die in 1972 met een gemiddelde snelheid van meer dan 195 km/u rondde met een Chevrolet Camaro. De huidige route, in gebruik genomen in 1992, is slechts 4,5 m lang en wordt gekenmerkt door drie chicanes om de concurrenten te vertragen... Het is veiliger, maar het heeft ook veel minder karakter... Bij Salles gaan we verder richting het westen, richting Macon en Momignies. De Franse grens is niet ver meer en sommige douaneposten in de buurt zullen herinneringen oproepen bij degenen die "Rien à déclarer" hebben gezien, met Dany Boon en Benoît Poelvoorde, beiden uitstekend in deze populaire vermaak, in de beste zin van het woord… De eerste Franse plaats, Ohain, laat ons volledig binnen in het regionale park van L'Avesnois, dit land van het bocage dat de Normandië herinnert. Er wordt hier trouwens uitstekende cider gemaakt, evenals behoorlijk indrukwekkende kazen: naast de krachtige Boulette d'Avesnes zouden een camembert of een boerenmunster bijna smakeloos zijn… De rit over de kleine wegen van L'AVESNOIS is altijd een genot. Groene en gastvrije landschappen, aangenaam kronkelige wegen. Ook al genieten we volop van onze voertuigen, we arriveren uiteindelijk bij het Lac du Val Joly, een zeer druk bezochte recreatiebasis in de zomer, na achtereenvolgens Wallers-en-Fagne, Moustier-en-Fagne en Eppe-Sauvage te hebben doorkruist. De route van de BBB volgt vervolgens de grens voordat deze zich ervan verwijdert om wat te zwerven richting Beaurieux en Clairfays. Hier is niets heel bijzonders te zien, maar het platteland is mooi en de rijplezier is aanwezig. Het is in Hestrud, bij het Douanemuseum, dat we deze rit beëindigen, zelfs als het roadbook, papier of elektronisch, je naar Beaumont zal leiden, tussen Chimay en Charleroi, om je weer op het goede pad naar huis te brengen. Goede weg en altijd voorzichtig. ROADBOOK _- HET BARRAGE DU RY DE ROME:_ op slechts een paar kilometer van Couvin, is het Barrage du Ry de Rome, gelegen in een bosrijke omgeving, niet zonder te herinneren aan een bergmeer. De plek is waardeerd door hardlopers en fietsers, het pad langs de oevers is ingericht volgens de normen van de Ravel. Het meer wordt gevoed door drie beken: de Ry de l'Hermitage, de Ry de Rome en de Ry des Serpents. Met een lengte van 1.500 m en een breedte van 300 m, beslaat het een oppervlakte van ongeveer 25 ha. De reden van zijn bestaan is meer te danken aan de behandeling van water voor drinkbaarheid dan aan de productie van elektriciteit. We zijn niet in de Alpen! _- ROCROI: _dit kleine dorpje met ongeveer 2.400 inwoners is beroemd om zijn stervormige vesting, zeer goed bewaard gebleven, en die van Vauban. De naam Rocroi betekent de kruising (kruispunt) van Raoul, een lokale heer in de 12e eeuw. Tijdens de Revolutie werd de stad hernoemd naar Roc-Libre! Op het centrale plein waar de straten van de historische kern samenkomen, ontdekken we een zeer mooie houten hal. Ook moet je een uitstekende bakkerij op straat Bourgogne vermelden, bijna tegenover de hal. Aandacht voor liefhebbers van echt goede Franse baguettes! _- AUBENTON:_ de aviator Jean Mermoz, beroemd gemaakt door de Aéropostale en ook door zijn tragische verdwijning in de Zuid-Atlantische Oceaan aan boord van een Latécoère watervliegtuig in 1936, werd geboren in Aubenton, op 9 december 1901. Een museum, gevestigd in zijn geboortehuis, bewaart de herinnering aan hem, net naast het stadhuis. Info: www.tourisme-thierache.fr of 0033/(0)3 23.97.70.22. Een voorafgaand contact is noodzakelijk voor het bezoek. _- SIGNY-LE-PETIT:_ op een steenworp van de Belgische grens, heeft Signy-le-Petit een imposante versterkte kerk die echt een stop waard is. Voor meer details over deze gebouwen en de "Route des Églises Fortifiées", een mooie toeristische route met bordjes, perfect voor een motordagtocht, verwijzen we naar de BBB gewijd aan het onderwerp (Moto 80 nr. 752, juli 2013). _- DE ABDIJ NOTRE-DAME DE SCOURMONT: _Chimay blauw, rood, triple of zelfs gouden, dat is de vraag! Inderdaad, het zijn de monniken van de Abdij Notre-Dame de Scourmont die, zelfs vandaag, de leiding hebben over het lot van het meest beroemde trappistenbier uit Wallonië! Chimay is een authentiek trappistenbier: dat betekent dat het gebrouwen wordt binnen de muren van een trappistenklooster, onder de controle en verantwoordelijkheid van de monastieke gemeenschap, die betrokken is bij het hele proces van het brouwen van het bier. Het merendeel van de inkomsten die door deze activiteit worden gegenereerd, wordt besteed aan de behoeften van de gemeenschap en sociale activiteiten. Wat de abdij zelf betreft, zijn de oorsprong ervan terug te voeren tot 1850. Het is de zomer van dat jaar waarin een kleine groep monniken zich op het plateau van Scourmont vestigde. Rond het klooster zijn een boerderij, een brouwerij en een kaasmakerij ontstaan. De bieren van Chimay behoren, zelfs vandaag de dag nog, tot geen enkele brouwerij en dat is maar goed ook! Zin in een proeverij? Je zult niets in de abdij zelf vinden… Je moet naar de Espace Chimay gaan, bereikbaar door linksaf te slaan bij de "T"-kruising na de abdij (volg de bordjes naar Auberge de Poteaupré, terwijl de GPS je zal aansteken om rechtsaf te slaan om de route van de BBB voort te zetten). Info: www.chimay.com. _- HET ETANG DE VIRELLES:_ veel mensen spreken over het meer van Virelles terwijl de officiële naam "étang" is, hoewel het wateroppervlak de afmetingen van een meer heeft. Niet erg logisch, dat klopt, maar zo is het! Virelles beschikt over een interessante natuurruimte genaamd Aquascope (www.aquascope.be of 060/21.13.63). We wijzen ook op de mogelijkheid om te overnachten, bij reservering, in een van de twee transparante, comfortabele bubbels die boven het water op de zuidoever van de vijver oprijzen. Het is niet goedkoop (200€ tot 220€ per nacht voor 2 personen), maar dit is een ervaring die natuurliefhebbers zal aanspreken die de charmes van een nacht onder de sterrenhemel zonder de nadelen willen proeven. De site van het Etang de Virelles herbergt ook een taverne (lichte restauratie). Tel.: 060/21.13.27. _- CHIMAY:_ de kleine "hoofdstad van de Botte du Hainaut" is bekend om zijn circuit met een snelle route die in het verleden de beste motor- en autowinnaars van de wereld zag strijden, maar ook om het kasteel van de prinsen van Chimay, onlangs gerenoveerd en aangepast aan de huidige technologieën, waarbij de rondleiding nu plaatsvindt met behulp van een iPad! Het kasteel staat bekend om zijn prachtige theater met 200 plaatsen, een replica van dat van Lodewijk XV in het kasteel van Fontainebleau. Het heeft gediend als decor voor de film "Le Maître de Musique" van Gérard Corbiau. Info: www.chateaudechimay.be. En als je in Chimay stopt rond lunchtijd, mis dan niet de escavèche te proeven, een uitstekende bereiding van vis (paling, forel of vijvervis) in gelei, die geserveerd wordt met frietjes. De escavèche zou hier zijn geïntroduceerd door de Spanjaarden, grote zeelieden, om de gevangen vissen in de talrijke vijvers van de regio te conserveren. _- MOMIGNIES:_ in Momignies, een groot grensdorp, heeft men altijd hol glas voor verpakking (flessen, potten, potten…) gemaakt en deze activiteit gaat tegenwoordig nog steeds door. Gerresheimer Momignies S.A., voorheen de Nouvelles Verreries de Momignies, biedt tegenwoordig werk aan meer dan 400 mensen. Dit bedrijf produceert flessen en potten van wit, opaal of gekleurd glas. _- MOUSTIER-EN-FAGNE: _mis de "Spaanse woning" niet, een verbazingwekkend huis uit de 16e eeuw. Tegenwoordig een bijgebouw van de nabijgelegen priorij Saint-Dodon (bekend om zijn productie van iconen en zijn diensten in Byzantijns ritme), valt het op door zijn typische architectuur van de Spaanse Nederlanden, met zijn trapgevels en kruisvensters met traceringen. _- HESTRUD: _de volgelingen van de BBB kennen Hestrud goed, op de weg van Cousolre (Frankrijk) naar Beaumont (België). In Hestrud heeft de oude grenspost zijn barrière behouden, die nu altijd omhoog is. De locatie herbergt een interessant Douanemuseum dat een bezoek waard is. En wat het nog beter maakt, er is een sympathiek klein bistro aan verbonden, waar de mensen uit de buurt graag een drankje komen doen, zowel aan de bar als op het terras met uitzicht op de Thure! Info: www.cafemuseedeladouane.fr. CULINAIRE STOPS - Het is niet gemakkelijk, als je vroeg bent, om een café of bistro te vinden die open is op de Piron-plaats in Couvin! Traditioneel een start- of eindpunt van vele ritten of motorreizen, ooit gebruikt door de Moto 80 Club, was café La Ruche helemaal gesloten tijdens onze verkenning, die op een weekdag plaatsvond, laten we dat even duidelijk maken… We hebben schuilplaats gezocht in de aangename bakkerij-sandwichzaak op de hoek van