MY21: Ducati Panigale V4 SP

Veel (sportief) nieuws vanuit Bologna deze keer. Naast de Euro 5-updates voor de Supersport - die nu voluit als Supersport 950 (S) door het leven gaat  - en de Panigale V4 (S), komt Ducati ook met een SP-versie van deze laatste.

Voor het eerst sinds de introductie van de Panigale in 2012 komt Ducati met een SP-versie van dit model voor de dag. SP staat hierbij voor 'Sport Production' en refereert naar de gelijknamige Italiaanse race-klasse, die een voorloper van de Superstock-klasse was. De SP-versie is duidelijk gericht op de liefhebbers van circuitdagen. Ducati brengt deze SP voor één keer niet in het vertrouwde rood, maar wil in de zilvergrijze livrei die de Ducati Corse-teams - MotoGP en Superbike - ook gebruiken tijdens wintertests. 

Het motorblok van de Panigale V4 SP is identiek aan dat van de basis- en S-versies. Maar de SP beschikt evenwel over een droge platenkoppeling. Daarnaast is de elektronische Öhlins-ophanging gelijk aan die van de Panigale V4 S. De SP-versie maakt echter het verschil - 1 kg lichter dan de S-versie - dankzij het veelvuldig gebruik van koolstofvezel. Dat geldt voor de vijfspakige wielen, de zijvleugels en het voorspatbord. 

Aangevuurd door een zes-assige inertie-meeteenheid werken een aantal van Ducati's eigen rijhulp-systemen integraal samen om de V4 SP in toom te houden. We hebben het dan over bochten-ABS, maar evengoed over de tweewegs quickshifter, de launch control en andere systemen. Kers op de taart is evenwel het Ducati Data Analyzer-systeem, dat met behulp van GPS-gegevens de circuitrijder toelaat om z'n rondes piekfijn en tot in de puntjes te analyseren.

De afwerking van deze Panigale V4 SP mag er zeker zijn. Dat geldt met name voor de combinatie van geborsteld aluminium en koolstofvezel, die deze motorfiets een donkere maar evenwel klassevolle uitstraling geven. Naast details zoals het speciale SP-zadel en het serienummer in de bovenste kroonplaat van gefreesd aluminium, is deze SP-overladen met fraais en lekkers. Dat geldt overigens niet alleen voor de veerelementen van Öhlins, of de 'state of the art' elektronica, maar ook voor de Brembo Stylema R monobloc remklauwen en de regelbare rempomp. Het heeft allemaal wel iets weg van een Superleggera, zij het niet zo radicaal. 

Ducati steekt niet onder stoelen of banken dat deze Panigale V4 SP in de eerste plaats voor circuitgebruik bestemd is. Het claimt zelfs dat de gemiddelde amateurrijder er beter mee uit de voeten zal kunnen dan met de nog meer geavanceerde Panigale R.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 18 november 2020
© Motoren & Toerisme