MY21: Ducati Supersport 950

Vier jaar na de herintroductie van het model nam Ducati de Supersport onder handen. Het model gaat voortaan als Supersport 950 door het leven. Dat brengt hem meer in lijn met de naamgeving van de overige modellen die door de 937 cc metende Testastretta V2 worden aangedreven. Ook hier veranderde er niets aan de prestaties. De Supersport 950 puurt 110 pk (aan 9.000 opm)  en 93 Nm (aan 6.500 opm). Dat is evenveel als z’n voorganger presteerde. Met dat onderscheid dat de Supersport 950 wel aan de Euro 5-reglementering voldoet. Het blok huist nog steeds in een stalen buizenframe, maar is tegelijk ook dragend deel daarvan.

De basisversie heeft een instelbare 43 mm Marzocchi voorvork en achteraan een instelbare Sachs schokbreker. Remmen gebeurt met twee remschijven van 320 mm, die bediend worden door twee Brembo M4.32 remklauwen. De radiale rempomp wordt bediend met een verstelbare remhendel. Ook de hendel van de hydraulische koppeling is verstelbaar.

Scherper uiterlijk

 

Ducati mikt met de Supersport 950 vooral op jongere rijders voor wie dit de eerste sportmotor wordt. Om de machine nog een stuk aantrekkelijker te maken werd het uiterlijk hertekend. De snoet van de Supersport 950 en z’n stroomlijn hebben nu meer weg van die van de Panigale. Op z’n flanken heeft de Supersport 950 nu twee ventilatie-vinnen waardoor de warme lucht van het motorblok kan ontsnappen.  Het frontaal zicht wordt gedomineerd door de LED-koplamp met daglicht. 

Rijhulpmiddelen

De Supersport 950 is goed voorzien wat elektronica betreft. De motorkarateristiek is instelbaar volgens drie verschillende rijmodi (Sport, Tourin en Urban). Daarnaast beschikt de Supersport 950 ook over een zesassige inertie-meeteenheid (IMU). Deze IMU stuurt het Bosch bochten-ABS-systeem aan, alsook de tractiecontrole, de wheeliecontrole en het Ducati Quickshift-systeem. Op het nieuwe TFT-dashboard kan je het functioneren van al deze systemen in de gaten houden.

 

Standaard komt de Supersport 950 met een waterdichte USB-ingang onder het zadel. Verder is de machine klaar voor de installatie van een alarm, verwarmde handvatten of  Ducati’s eigen multimedia-systeem.

S-versie

Naar aloude Ducati-gewoonte heeft de Supersport 950 ook een S-versie. Deze is naast het standaard Ducati rood waarin de basisversie wordt geleverd, ook beschikbaar in Arctic White Silk. De S-versie kenmerkt zich door z’n Öhlins veerelementen. Verder heeft hij ook nog een cover voor het passagierszitje en Ducati-rode accenten op de wielen.

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 19 november 2020
© Motoren & Toerisme