MY21: Ducati Panigale V4 (S)

Ducati blijft z’n gamma vernieuwen. Deze week zijn de sportmachines aan de beurt. Het blok van de Panigale V4 (S) krijgt een Euro 5-update. Aan de prestaties – 214 pk aan 13.000 opm en 124 Nm aan 9.500 opm – verandert er evenwel niets. Aan het blok zelf verandert er wel één en ander zo werd het spruitstuk van de achterste cilinderrij een stuk compacter en ook het hitteschild werd kleiner. Het Desmosedici Stradale blok maakt voortaan gebruik van vier Lambda-sondes, één per cilinder, om de emissies beter te controleren. Tenslotte werd ook het variabele inlaatsysteem (VIS), dat het ‘liften’ van de inlaattrompetten controleert, aangepast.

 

De Panigale V4 in basistrim met Showa voorvork en Sachs schokdemper.

Elektronica

Ducati introduceert de laatste generatie (Evo3) van z’n eigen tractiecontrole-systeem (DTC) op de Panigale V4. De berijder heeft de keuze uit zeven verschillende niveau’s van tractiecontrole, waarvan er vijf voor circuitgebruik voorzien zijn.

Daarnaast zijn er vier verschillende rijmodi, waarvan twee expliciet voor circuitgebruik bedoeld zijn.

Zoals vaak zit het verschil tussen de standaard en de S-versie ‘m in de veringspecificaties. De standaardversie komt met een 43 mm Showa BPF upside-down voorvork en een instelbare Sachs schokbreker. Op de S-versie treffen we een elektronisch aangestuurde ophanging van Öhlins aan.

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

 

Geschreven op 18 november 2020
© Motoren & Toerisme