Interview Markus Schramm – Deel 3. De M-modellen

In het derde deel van het interview van M&T-medewerker Alan Cathcart met afscheidnemend BMW Motorrad-baas Markus Schramm ligt de focus op het relatief nieuwe BMW Motorrad M-submerk. Dit najaar werd met de M 1000 XR pas het derde model van de BMW Motorrad M-lijn gelanceerd, maar dat neemt niet weg dat ook de befaamde BMW M ook bij motorrijders stilaan ingeburgerd raakt.

Tekst: Alan Cathcart

Vertaling: BJ

Foto's: BMW Motorrad/BMW Group Press

Interview Markus Schramm - Deel 1. Het Pandemie-effect

AC: Laten we het nu even over de M-modellen van BMW Motorrad hebben. Is de M 1000 RR een commercieel succes geweest voor BMW? Het is eigenlijk een heel duur verlengstuk van de S 1000 RR.

MS: "Eerlijk gezegd, is het veel beter gelopen dan we verwacht hadden. Om het in cijfers uit te drukken, normaal gezien heb je in het superbike-segment een heel korte levenscyclus. Het eerste of tweede volledige jaar waarin je een motorfiets op de markt brengt, zie je normaal gezien de hoogste verkoopcijfers waarna het volume afneemt. En dat was ook het geval met de S 1000 RR waarvan we in het tweede jaar van de huidige versie 10.300 exemplaren verkochten, vooraleer we het M-merk introduceerden. Eind dit jaar beëindigen we het vierde jaar van de levenscyclus met ruwweg 14.500. Daarin zitten ook de 1.500 exemplaren van de M-versie die we jaarlijks bouwen en die bijna onmiddellijk uitverkopen. De verkoop van de basisversie trekt dus aan. Bovendien wordt op 90% van de verkochte M-versies het Competition pack als optie genomen. Samen met de S 1000 R en de S 1000 XR zaten we vorig jaar aan bijna 23.500 verkochte viercilinder-modellen."

BMW-baas Schramm kroop bij gelegenheid, zoals hier bij de lancering in Estoril, zelf in het zadel van een snelle S 1000 RR. Foto: BMW Group Press

"Het M-merk is dus een zeer sterk merk. Het helpt ons bovendien ook bij het creeëren van het nodige momentum voor de basismodellen. Zoals ik al eerder aangaf verkochten we 10.300 exemplaren van de S 1000 RR in het normale piekjaar, maar na vier jaar, hebben we dat cijfer met bijna 40% opgetrokken. Ik denk dus dat dit een overtuigend antwoord is op jouw vraag of het een goed idee was om het BMW Motorrad M-merk te lanceren."

Interview Markus Schramm - Deel 2. De Boxers

AC: Voor 2023 hebben jullie hetzelfde concept toegepast op de M 1000 RR. Is dat een succes geworden?

MS: "Ja, verbazingwekkend genoeg. Toen we intern onze plannen voor de M 1000 RR ontrolden, moesten we met een  doel inzake verkoopcijfers komen en namen we ons voor om voor 50/50 te gaan. 50% van het totaal volume van het R-model zouden dus M’s zijn en de rest het R-basismodel. Tot dusver zitten we met de M-versie beduidend hoger dan de beoogde 50%. Aan het eind van 2022 zullen we dus meer M-versies verkocht hebben dan exemplaren van de gewone S 1000 R. De reden daarvoor is dat veel klanten zich aangetrokken voelen tot de toptechnologie die in dit model zit en de schoonheid van design, maar dan toegepast op een motorfiets voor alledag. De M 1000 RR is niet eens één jaar op de markt, maar we hebben het nu al over een jaarlijks volume van 4.500 eenheden voor dit model. En da’s niet slecht!"

In z'n eerste jaar op de markt verkocht de M 1000 R als zoete broodjes én bovendien beter als het goedkopere S 1000 R basismodel. Foto: BMW Group Press

AC: Dit is duidelijk een segment waarin geld te verdienen valt, dus gaan jullie ook een M-Boxer – een M 1300 R – bouwen?

MS: "Eerst en vooral willen we het eerste deel van de strategie afronden met de M 1000 XR, waarvan ik overtuigd ben dat het ook een succesvol model wordt. In juni hebben we het prototype al tijdens de Isle of Man TT voorgesteld, toen Peter Hickman er een rondje over het eiland mee reed. Het is een sportmotor die op zowat alle gebied – bochtige wegen, lange afstandstoeren en circuitgebruik – inzetbaar is. Het is ongelofelijk net alles voor de M 1000 R geldt ook hier dat je geen 200 pk nodig hebt op een naked, maar als je ze hebt geniet je er toch van! En deze motorfiets ziet er ook geweldig uit, met z’n vleugeltjes. Ik ben er dus van overtuigd dat dit een goede aanbieding is, net zoals dat voor de andere twee modellen geldt. En wat er hier na komt zullen we wel zien. Blijf het in ieder geval volgen!"

MY24: BMW M 1000 XR/S 1000 XR

BMW maakt vooral op de M-modellen gretig gebruik van koolstofvezel componenten, die het met z'n eigen gepatenteerde RTM-systeem goedkoper kan aanmaken. Foto: BMW Group Press

AC: In 2017 introduceerden jullie verschillende toepassingen van jullie gepatenteerde RTM, (Resin Transfer Moulding) waarmee koolstofvezel tegen een lagere kost geproduceerd kan worden, op de met een carbon frame uitgeruste HP4 Race. Maar daarna hebben we niets meer over de toepassing van die technologie op de (volume-)productie van chassis, zoals die motorfiets, in plaats van alleen maar koolstofvezel componenten?

MS: "Zoals je kan zien op elk M-model, zoals de M 1000 RR, maar ook op de normale RR, maken we uitgebreid gebruik van koolstofvezel onderdelen. We willen deze weg ook in de toekomst volgen, door alleen op componenten te focussen en niet op een compleet carbon chassis zoals dat van de HP4 Race."

BMW Motorrad komt met twee teams in het WorldSBK uit, maar toch blijven de echte topresultaten voorlopig uit en dat zit Schramm niet echt lekker. Foto: BMW Group Press

AC: Op de M 1000 RR vinden we heel wat technologie terug die afkomstig is van jullie fabrieksteam in het WorldSBK (WK Superbike, nvdr) maar tot nog toe is BMW nooit consistent competitief geweest in dat kampioenschap. Frustreert dat?

MS: "Nee, we zijn niet gefrustreerd. Maar je hebt gelijk, we staan niet waar we zouden moeten staan in het WorldSBK. Ik ben niet tevreden over de huidige situatie, maar de RR werd nooit ontwikkeld om een topper in het WorldSBK te worden. Vanuit een technologisch standpunt gezien heb je dus altijd tijd nodig om een competitieve motorfiets te ontwikkelen. Maar we zijn nu zwaar aan het investeren in ons ingenieursteam voor het WorldSBK. Ik ben er dus van overtuigd dat we vanaf nu snel vooraan kunnen meedraaien."

Geschreven op 21 november 2023
© Motoren & Toerisme