MY26: Ducati stopt 890cc V2 in Monster en Monster+

Ducati onthulde zonet een gloednieuwe Monster en Monster+, gebouwd rond het 890cc V2-motorblok. Deze 5de generatie Monster bouwt verderop dezelfde iconische lijnen als zijn voorgangers, maar is dunner, compacter en meer sportief dan voordien.

De belangrijkste kenmerken:

  • Motor: 890cc v-twin;
  • Prestaties: 111 pk bij 9.000 opm, 91,1 Nm bij 7.250 opm;
  • Frame: monocoque aluminium frame, met stalen trellis subframe;
  • Gewicht: 175 kilogram (rijklaar, maar zonder benzine)
  • Vering: niet-instelbare 43 mm Showa-voorvork en qua veervoorspanning instelbare Showa-achterschokbreker;
  • Elektronica: 4 rijmodi, 4 powermodi, bochtengevoelige ABS en tractiecontrole, anti-wheelie, motorremcontrole en quickshifter

Zoals verwacht gebruikt de nieuwe generatie Monster het 890cc V2-motorblok dat we kennen uit de Panigale V2, Streetfighter V2 en Multistrada V2. In zijn straatgerichte Monster-configuratie maakt het blok 111 pk bij 9.000 opm en 91 Nm koppel bij 7.250 opm. Volgens Ducati zou 80% van het koppel tussen 4.000 en 10.000 opm geleverd worden. Het V2-motorblok, dat op zich slechts 54,4 kilogram weegt, draagt bij tot het nieuwe totaalgewicht van 175 kilogram. Dat is 4 kilogram minder dan de vorige generatie Monster.

Het bijzondere aluminium monocoque frame gebruikt het motorblok als dragend deel, wat de nieuwe V2 prominent naar voren brengt in het design. Echte Ducatisti zullen blij zijn dat ook het stalen trellis frame van weleer terug een verschijning maakt, als is dat wel slechts als een (goed zichtbaar) onderdeel van het hybride subframe. Tot slot zien we ook een dubbelzijdige aluminium achterbrug, die geïnspireerd zou zijn door de holle achterbrug van de Panigale V4.

De rijpositie is ook veranderd: de rijder zit nu lager (815 mm) dan op de vorige Monster. Het zadel werd ook smaller, terwijl het stuur hoger en meer naar voren geplaatst werd.

De ankers werden geleverd door Brembo: radiaal gemonteerde Brembo M4.31 vierzuigerremklauwen knijpen op 320mm-schijven. Achteraan zien we een 245mm-remschijf met een tweezuigerremklauw.

Net als andere V2-modellen worden ook de Monster en Monster+ standaard voorzien van een heuse elektronicasuite. Via een nieuw 5-inch-TFT-scherm kan de rijder kiezen uit vier rijmodi en vier verschillende vermogensmodi. We zien ook bochtengevoelige ABS en tractiecontrole, die - net als de anti-wheelie en de motorremcontrole - in verschillende niveaus instelbaar zijn. Deze hoge mate van instelbaarheid moet de Monster geschikt maken voor zowel beginnende rijders als ervaren piloten.

Wie graag cruisecontrol heeft op zijn Monster, vindt dat voortaan in de optiecataloog, naast onder andere software die multimediacontrole en turn-by-turn-navigatie mogelijk maakt.

De komst van het nieuwe V2-motorblok betekent ook verlengde onderhoudsintervallen: elke 15.000 kilometer moet de Monster een oliewissel krijgen, en de kleppen moeten slechts na 45.000 kilometer nagekeken worden.  

De nieuwe Monster en Monster+ zullen vanaf februari 2026 bij de dealers staan. De Monster+ onderscheidt zich met een klein windscherm en een zadelkuip. Beide modellen zijn verkrijgbaar in twee kleuren: Ducati Red en Iceberg White.

Tekst: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 23 oktober 2025
© Motoren & Toerisme