Interview: Markus Schramm (BMW Motorrad) - deel 2. De Boxers

Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart kon kort voor Markus Schramm afscheid als hoofd van BMW Motorrad een stand van zaken met hem opmaken. In het eerste deel kon u al lezen hoe BMW Motorrad  de covid-crisis was doorgekomen, in deel twee gaat het vooral over BMW Motorrads oudste en meest succesvolle modellenfamilie: de Boxers. 

Tekst: Alan Cathcart

Vertaling: BJ

Foto's: BMW Motorrad/BMW Group Press

AC: Royal Enfield heeft wereldwijd veel succes met z’n 650 paralleltwins, is het opportuun dat jullie daar een concurrent voor op de markt gaan zetten? Ik denk nu aan een Boxer-twin met een cilinderinhoud tussen de 500 en 650cc. Die zouden jullie in India kunnen gaan bouwen en daarmee zou ook TVS  een sterk product voor de Indiase markt in handen hebben…

MS: "Nee. Vanuit mijn standpunt is dat een klassiek voorbeeld van downsizing en daar zijn we gewoon niet in geïnteresseerd (Iets wat in de jaren ’90 wel het geval was met de 850-versie van de Boxer-varianten, nvdr). Hoedanook, we denken dat zoiets geen meerwaarde zal hebben in het middensegment."

AC: Dat klinkt toch alsof jullie in ieder geval met het idee gespeeld hebben…

MS: "Ja, we hebben er naar gekeken, Uiteraard denken we altijd over dit soort van strategie. Wat productontwikkeling betreft: jaren geleden al werd de Boxer door heel wat mensen dood verklaard, maar dit motorconcept is nu nog steeds springlevend. En dat zal nog heel wat jaren zo blijven. Wat de Boxer-modellen betreft: in mei van dit jaar hebben we de R 12 nineT en binnenkort komen we met de Cruiser-versie van de R12. Die zal in 2024 als nieuw model op de markt komen. Net zoals dat met de R18 het geval is, zullen er ook van de R12  verschillende versies op de markt komen."

BMW Motorrad gaf in mei de eerste foto's van de R 12 nineT vrij. De productieversie van de nieuwe neo-retro komt er nog voor het jaareinde aan.

AC: Tijdens de Covid-pandemie maakte BMW Motorrad z’n intrede in het Cruiser-segment, iets wat niet makkelijk moet geweest zijn maar nu zijn er vijf versies van de R18. Heeft dit Cruiser-platform jullie verwachtingen waargemaakt?

MS: "Tot juli van dit jaar hebben we ongeveer 23.000 eenheden van de R18-familie verkocht, inclusief de R18 Octane die niet zo lang op de markt was. Daarmee zit het model op hetzelfde niveau als de R nineT waarvan we vier modellen hebben. Onze Cruiser-familie is dus heel succesvol en zit daarmee exact op schema wat de verkoop betreft.  Volgens mij hebben we nog steeds het potentieel voor betere verkoopcijfers in de Verenigde Staten, maar in zo’n heel traditionele markt duurt het gewoon wat langer. Maar stap voor stap…"

AC: Had je die duizenden extra eenheden wél kunnen verkopen in de VS als je de R18 met een V-twin had uitgerust?

MS: "Nee, zeker niet. Alan, je kent ons goed en dus weet je ook dat we niet sterk zijn in het reageren op producten van anderen en ze te kopiëren. We zijn op ons sterkst als we onze eigen weg kunnen gaan en daarbij komt nog eens dat we voor bijna alle marktsegmenten met een hoge cilinderinhoud zowel een model met viercilinder-in-lijn als een met een Boxer-twin beschikbaar hebben. Op dat vlak kunnen onze concurrenten zich meestal slechts met één wapen verdedigen, waar wij er over twee beschikken om hen aan te vallen! Dat is ook de reden waarom ik denk dat in een segment waarin een rijk merkverleden zo belangrijk is en een motorfiets het potentieel tot customisatie moet hebben, het gebruik van de 100-jarige Boxer-motor geen nadeel is."

Schramm had op de Amerikaanse markt duidelijk meer van de R 18-lijn verwacht.

AC: De R nineT retro-lijn werd 10 jaar geleden gelanceerd en initieel werden de motorfietsen heel warm ontvangen en ik denk dat de verkoop tot nu toe altijd al goed gelopen heeft. Is het dan echt tijd om de verkoop verder aan te zwengelen met iets nieuws?

MS: "Je hebt gelijk, de R nineT zit nu al bijna 10 jaar in ons gamma en in die tijd hebben we meer dan 110.000 eenheden van de vier verschillende varianten verkocht en daartussenin nog eens een paar speciale modellen. Dan mogen we het eigenlijk over een groot succes hebben. En zoals ik eerder al zei, hebben we de nieuwe R12 nineT die later dit jaar komt al laten zien, en zijn er nog nieuwe varianten op komst, waaronder  de R12 Cruiser waarover ik het al had. Dus ja, een hele succesvolle model-familie krijgt straks nog een extra boost! Deze modelfamilie heeft rondom het merk BMW heel wat passie en emotie weten te creëren en is dus heel belangrijk voor ons."

AC: Op dit moment staan de eerste exemplaren van de R 1300 GS bij de BMW Motorrad-dealers.  Gaan jullie het nieuwe, grotere blok ook inzetten voor andere Boxer-modellen zoals de RT, etc?

MS: "Ja. Je kent onze strategie, Alan. We gaan nooit een nieuw motorblok voor slechts één model bouwen."

 

De GS vormt de eerste stap in de heropbouw van de Boxer-familie rond het nieuwe R 1300-motorblok.

AC: Wanneer mogen we dan de  R 1300 RT, die waarschijnlijk de belangrijkste variant naast de GS is, dan verwachten?

MS: "De RT komt eraan, maar eerst moet de GS Adventure nog op de markt komen. Maar daarna komt de RT, tegelijkertijd met de RS- en de R-versie die ook belangrijke modellen voor onze klanten zijn."

 

Interview: Markus Schramm (BMW Motorrad) - deel 1. Het pandemie-effect

Geschreven op 10 november 2023
© Motoren & Toerisme