5 dingen die we al weten over de Kawasaki KLE500

De EICMA is in aantocht. Dat voel je als motorjournalist niet aan je water, wel aan de talloze save-the-dates, teasers en … onvolledige specificatiefiches. Kawasaki stapt mee op de trein en onthult al wat beperkte informatie over zijn nieuwe opstapvriendelijke allroad: de KLE500. Dit is wat we weten.

1. Rally-geïnspireerd design

Ja, Kawasaki heeft goed opgelet. Rally-geïnspireerde allroads verkopen de laatste jaren als zoete broodjes, en met een fris, ruig design doen de groenen nu ook hun duit in het zakje. De nieuwe KLE500 oogt robuust, compact en functioneel. De motocross- en rally-invloeden zijn alom aanwezig: van de hoge topkuip met instelbaar windscherm die overvloeit in grote zijpanelen, tot het zadel met veel bewegingsvrijheid. De ruige look van deze Dakar-aspirant wordt vervolledigd met een dubbele led-koplamp: stoer en herkenbaar, zo hoort het.

Onderhuids zien we een stalen trellis hoofdframe, met een verwijderbaar (en dus makkelijk vervangbaar) wiegframe onder de motorblok. De KLE rijdt op een 21-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel.

2. Bescheiden twee-in-lijn

De KLE500 wordt aangedreven door de 451cc-twee-in-lijn die we kennen uit de Z500 en Ninja 500. Officiële cijfers zijn nog niet bekend gemaakt, maar naar verwachting zal dit A2-vriendelijke motorblok om en bij 45 pk en 43 Nm koppel maken. Een Assist & Slipper koppeling verzekert een lichte bediening en voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij snel terugschakelen.

Passend bij zijn bescheiden motorblok krijgt de KLE ook een bescheiden remsysteem mee: vooraan een 300mm-remschijf met een enkele tweezuigerremklauw, achteraan een 230mm-remschijf met eenzuigerremklauw. Die set-up zou weleens goed nieuws kunnen zijn voor het totaalgewicht van de KLE500, al blijft Kawasaki ons dat nog even schuldig.

3. Off-roadklare vering

De nieuwe KLE staat op hoge poten die geleverd worden door KYB. Vooraan zien we een niet-instelbare UPSD-voorvork met 210 mm veerweg. Achteraan werd gekozen voor een qua veervoorspanning instelbare monoschokbreker, die aftikt met 200 mm veerweg. Over de bodemvrijheid van de motor of diens zithoogte, werd nog niets bekendgemaakt.

4. Grote actieradius

De slanke brandstoftank van de KLE heeft een capaciteit van 16 liter. Niets wereldschokkend, maar in samenspel met het efficiënte motorblokje zal dat een rijbereik tussen 400 en 500 kilometer opleveren. Wie zo lang in het zadel wil zitten, kijkt best ook eens naar de uitgebreide optiecatalogus. Daar zitten niet alleen verschillende Ergo-Fit-zadels in, maar ook koffers, valbeugels, een middenbok, allerlei beschermingsonderdelen en een hoge Akrapoviç-demper uit titanium.

5. Twee modelvarianten

Kawasaki’s nieuwe allroad komt in twee smaakjes: een basisvariant met LCD-scherm, en een SE-uitvoering met een TFT-scherm. Beide varianties bieden echter dezelfde connectiviteitsmogelijkheden via de Rideology-app.

Maar de SE-versie komt met nog meer snufjes: led-richtingaanwijzers, handkappen, een hoger windscherm en een grotere bodemplaat.

De standaardvariant zal in één kleur verkrijgbaar zijn: Metallic Carbon Gray/Ebony. De SE-variant zal in drie kleuren verkrijgbaar zijn: Metallic Bluish Green, Pearl Storm Gray en Pearl Blizzard White

Wordt vervolgd

Op een aantal belangrijke specificaties zoals de motorprestatie, het rijklare gewicht, de bodemvrijheid en de vanafprijs, is het nog even wachten. Wél zou de nieuwe KLE500 vanaf midden februari 2026 bij de Belgische dealers staan. Hou zeker onze website in het oog voor een volgende update.  

Geschreven op 27 oktober 2025
© Motoren & Toerisme