MY26: Kawasaki Z900 RS (SE)

Kawasaki’s Z900 RS werd grondig vernieuwd voor modeljaar 2026. De neo-retro roadster krijgt meer vermogen, een fijnere gasrespons, bochtengevoelige rijhulpsystemen en zelfs smartphoneconnectiviteit. Een noemenswaardige modernisering dus, zonder dat dit model afstand neemt van zijn iconische Z1-geïnspireerde roots.

De belangrijkste kenmerken:

  • 948cc viercilinder-in-lijn met elektronisch gestuurde gaskleppen
  • 116 pk bij 9.300 opm (voordien 111 pk) en 98 Nm bij 7.700 opm
  • Bochtengevoelige ABS en tractiecontrole dankzij zes-assige IMU
  • Nieuwe quickshifter en cruise control
  • Nieuwe smartphoneconnectiviteit via de Rideology-app
  • SE-uitvoering met Brembo-remmen en Öhlins-achterschokbreker
  • Nieuwe retro kleurstellingen: Candy Tone Red (standard), Ebony/Black Ball Edition (standard) en Metallic Spark Black/Fireball (SE)
De SE-variant in Spark Black / Fireball.

Het hart van de nieuwe Z900 RS is een vernieuwde 948cc viercilinder-in-lijn die gebaseerd is op de Z900 (naked). Het blok werd voor 2026 grondig vernieuwd met nieuwe nokkenasprofielen, een hogere compressieverhouding, aangepaste inlaatkanalen en een verbeterde ECU-afstelling. Het resultaat? Meer vermogen en een levendiger karakter in middelhoge toeren. Dankzij een lichter vliegwiel en nieuwe elektronische gaskleppen, zou de Z900 RS nu nog sneller en verfijnder reageren op het gas.

De nieuwe Z900 RS krijgt ook meer en betere elektronica, al gaat dat niet ten koste van de retro look. Zo maakt een nieuwe IMU nu bochtengevoelige ABS en tractiecontrole mogelijk, en komt de RS nu standaard met cruise control en een op-en-neer quickshifter. De klassieke ronde tellerpartij blijft behouden, maar verbergt nu ook een bluetoothmodule langswaar je verbinding kan maken met je smartphone.

De Kawasaki Z900 RS komt met een volledig instelbare 41mm-UPSD-voorvork. Achteraan zien we een monoshockbreker, die instelbaar is qua uitgaande demping en veervoorspanning. De remkracht wordt geleverd door radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en 300mm-remschijven. Je leest het al: ondanks zijn retro voorkomen heeft de RS dus wel een sportieve onderbouw.

Om het geluid van de viercilinder tot z’n recht te laten komen, ontwikkelde Kawasaki ook een nieuw uitlaatsysteem. De megaphone-demper is nu 70 mm langer en heeft een nieuwe interne structuur met grotere perforaties, voor een diepere, vollere klank. Dankzij het dubbelwandige ontwerp blijven de uitlaatbochten glanzend.

Het DNA van de legendarische Z1 blijft duidelijk zichtbaar in het design: van de herkenbare teardrop-tank tot het achterwerk met de ducktail. De vloeistofgekoelde viercilinder kreeg zelfs geborstelde koelribben op de cilinderkop, een duidelijke knipoog naar zijn luchtgekoelde voorouder.

Ook de kleurstellingen zijn een knipoog naar het verleden: naast het Candy Tone Red komt de basisuitvoering nu ook in een zware Black Ball Edition, waarop het stuur, de rem- en koppelingshendels, de tellerbehuizing, tankdop, wielen, ketting en hitteschilden zijn uitgevoerd in diepzwart.

De Z900 RS in Black Ball edition.

De SE-uitvoering krijgt naast Brembo-remklauwen met stalen remleidingen, een Öhlins-achterschokbreker en een USB-C-poort, ook een extra bijzondere kleurstelling: Metallic Spark Black / Fireball.

De Z900 RS SE (links).

Tot slot verschijnt er in de optiecataloog ook een tuck-and-roll zadel, waarmee de zithoogte (835 mm of 845 mm voor de SE) met 25 millimeter verlaagd kan worden.

De 2026 Z900 RS (SE) is vanaf midden december te bewonderen bij Kawasaki-dealers. De nieuwe prijzen zijn nog niet bekend.

 

Samenstelling: Maarten Van Caesbroeck

Geschreven op 29 oktober 2025
© Motoren & Toerisme