Interview: Markus Schramm (BMW Motorrad) – deel 1: Het pandemie-effect

2023 is het jaar waarin BMW  z’n eeuwfeest als motorfabrikant vierde, tegelijkertijd werd begin dit jaar ook de historische grens van 200.000 geproduceerde motorfietsen/jaar bereikt. In 2022 verkocht het Duitse merk in totaal 202.895 motorfietsen en scooters en dat was een toename van 4,4% in vergelijking met 2021. Duitsland bleef daarbij de belangrijkste markt, met in totaal 24.129 verkochte motorfietsen en scooters. Achter BMW Motorrads thuismarkt volgden Frankrijk (21.223 eenheden) en de Verenigde Staten (17.690 eenh.) als belangrijkste exportmarkten.

 

Tekst: Alan Cathcart

Vertaling: BJ

Foto's: BMW Motorrad/BMW Group Press

Vorig jaar was dus op commercieel vlak het best ooit, uit de 100-jarige geschiedenis van het merk. En daarmee bestendigde BMW z’n koppositie als grootste Europese fabrikant van premium motorfietsen en scooters. Het leeuwendeel van z’n producten bouwt BMW in de historische Spandau-fabriek in Berlijn. Daarnaast worden er ook in Brazilië en Thailand BMW’s geassembleerd die als knock-down kits die respectievelijke landen binnenkomen. En ook BMW-partners TVS in India en Loncin in China nemen een stuk van de mondiale productie op zich.

De BMW R 1250 GS, hier in de Adventure-versie, bleef ook in 2022 BMW's bestverkochte model. Foto: BMW Group Press

De man aan het stuur van het zeer gezonde BMW Motorrad is de 60-jarige Markus Schramm. Schramm is zelf een bekwaam en ervaren motorrijder die in mei 2018 aan het het hoofd van BMW Motorrad kwam te staan. Daarvoor was hij sinds 1991 werkzaam bij moederbedrijf BMW AG en was hij al een lid van de raad van bestuur. Voor hij z’n huidige rol invulde was Schramm binnen de volledige BMW Group verantwoordelijk voor de planning van bedrijfs- en productstrategie en dat op een moment waarop het engagement richting EV/elektrische producten van de groep in het algemeen versnelde. Op z’n kantoor in München kreeg M&T-medewerker Alan Cathcart de kans om Schramm uitgebreid te spreken.

Industrienieuws: Markus Flasch volgt Markus Schramm op als BMW Motorrad-baas

AC: "Markus, gefeliciteerd met BMW’s recordjaar 2022 waarin jullie voor het eerst de grens van 200.000 geproduceerde eenheden overschreden. Jullie lijken alvast op weg om het dit jaar nog beter te doen, betekent dit dat jullie de negatieve gevolgen van de Covid-pandemie definitief achter hebben gelaten?"

MS: "Ja, ik denk het wel. Na alle beperkingen die de Covid-periode met zich meebracht, halen meer en meer mensen vandaag de dag hun motorrijbewijs. Of wel is dat om de vrijheid die motorrijden met zich meebrengt opnieuw te voelen, of om dat gevoel voor het eerst te ervaren. Om eerlijk te zijn, vind ik het ongelooflijk hoe we in 2021 en 2022 met recordcijfers door die crisis zijn doorgekomen. Nu zitten we op koers om ook in 2023 een nieuw recordjaar te realiseren. En dus is het duidelijk dat we van deze hele periode geprofiteerd hebben wat de verkoop betreft. Tegelijkertijd hebben we intern verschillende nieuwe structurele programma’s gecreëerd om de manier waarop we zakendoen flexibeler te maken. We hebben het dan over de verfijning van ons logistiek proces, onze opslag en zo voorts. De eindconclusie is dus dat de Covid-crisis ons gesterkt heeft met het oog op de toekomst en dat terwijl we wereldwijd nog steeds de eerste plaats innemen als het op premium motorfietsen en scooters aankomt."

AC: "Eigenlijk profiteerde BMW dus van de Covid-crisis?"

MS: "Ja, dat moet ik wel toegeven. Ik wil graag m’n oprechte dank uitspreken aan al onze klanten wereldwijd voor het vertrouwen dat ze ons in die periode geschonken hebben."

AC: "Het betekent ook dat heel wat van die klanten nieuw zijn. Wie zijn dat dan?"

MS: "Wel, als we het over een type klanten hebben, dan zijn ze zeker niet zo verschillend. Alleen hebben we er nu meer! We hebben het sterkste merk en we geloven ook dat we de meest aantrekkelijke en breedste product-portfolio van alle belangrijke fabrikanten hebben. En we hebben een zeer goed wereldwijd distributienetwerk, het is dus niet één specifieke markt die je er zo kan uithalen, maar wel over de hele wereld. We zijn verkozen tot meest trendy motormerk ter wereld en datgene met de meest innovatieve technologieën. Ik denk dus dat de reden voor ons succes de combinatie is van merkwaarde, leiderschap op gebied van innovatie en onze zeer brede product line-up. Het gevolg daarvan is dat meer en meer mensen een BMW Motorrad-product willen. Ons doel is duidelijk, we willen elk van onze verschillende modellen als beste premium motorfiets in zijn specifiek segment positioneren. En ik denk dat we op de goede weg zitten om net dat te doen. Tegelijkertijd zijn we voortdurend onze markten aan het uitbreiden. Om een voorbeeld te geven, vorig jaar was India onze snelstgroeiende markt met 7.282 verkochte eenheden. Dat is een toename van 40.3% ten opzichte van 2021. Veel van onze klanten komen dus uit één van die snelgroeiende markten, ik ben er dus van overtuigd dat we qua groei op de goede weg zitten."

De fabriek in het Berlijnse stadsdeel Spandau blijft de belangrijkste productievestiging van BMW Motorrad. Hier rolde eind september het allereerste exemplaar van de nieuwe R 1300 GS van de band. Foto: BMW Group Press

AC: "Hebben jullie de strategie inzake product-ontwikkkeling aangepast, om rekening te houden met die nieuwe klanten?"

MS: "Nee, we hebben onze marktstrategie niet moeten herdefiniëren om op de Covid-crisis te reageren. Er was geen reden om dat te doen. We zijn gewoon blijven focussen op het feit dat we in elk segment waarin we meespelen het beste product willen hebben."        

AC: "Hebben jullie om de toename in productie mogelijk te maken extra personeel moeten aanwerven voor de Spandau-fabriek in Berlijn en hebben jullie de infrastructuur ervan moeten uitbreiden? Of gaan jullie je productiecapaciteit op een andere locatie verhogen?"

MS: "Berlijn is onze voornaamste fabriek, en ze zal dat ook in de toekomst blijven. Meer dan 80% van al onze motorfietsen wordt er gebouwd en dat door meer dan 2.200 zeer professionele en gepassioneerde medewerkers. We hebben een zeer flexibel werkbeleid en doorheen de hele week wordt er in twee ploegen gewerkt. Voor het onderhoud van de machines en de assemblage van sommige componenten werken we zelfs in een drie ploegen-systeem. We zijn zeer flexibel als het op het aanpassen van de ploegen-structuur aankomt, als dat nodig is. Verder investeren we voortdurend in meer productiviteit en dus bouwen we ons personeelsbestand in Spandau gestaag uit en investeren we in hun capaciteiten. Daarom hebben we dan ook geen plannen om in een andere fabriek te investeren, er zit nog heel veel strategisch potentieel in Berlijn."

AC: "Maar hebben jullie, gezien de sterke groei op de Amerikaanse markt, ooit overwogen om een BMW Motorrad-fabriek in de VS te openen?"

MS: "Dat is niet ons plan en als je kijkt hoe onze verkoopvolumes verdeeld zijn, denk ik dat we met onze huidige organisatie heel goed zitten."

 

In deel 2 heeft de Markus Schramm het over het heden en de toekomst van de Boxer-modellen.

Geschreven op 8 november 2023
© Motoren & Toerisme