Triumph onthulde zojuist een fonkelnieuwe roadster met een tijdloos design. De Trident 800 werd opgebouwd rond de 798cc-driecilinder-in-lijn die dit jaar debuteerde in de Tiger Sport 800, en dat moet opwindende prestaties opleveren.
Triumph onthulde zojuist een fonkelnieuwe roadster met een tijdloos design. De Trident 800 werd opgebouwd rond de 798cc-driecilinder-in-lijn die dit jaar debuteerde in de Tiger Sport 800, en dat moet opwindende prestaties opleveren.
De belangrijkste kenmerken:
De nieuwe Trident 800 draait helemaal om het opwindende karakter van de driecilinder en dynamische rij-karaktristieken in een stedelijke context. Geen circuitwapen dus volgens Triumph, maar wel een motor die met zijn tijdloos, elegant en tegelijk gespierd design een flinke portie streed cred moet opleveren.
Aan de basis ligt dezelfde 798cc-motor die zijn opwachting maakte in de 2025 Triumph Tiger Sport 800. Verwacht je dus aan een precieze gasrespons, een genadeloos koppel bij middelhoge toeren en een opwindende top end tot de rode lijn aan 11.500 opm. Een nieuwe luchtinlaat moet een symfonie van inductiegeluiden teweegbrengen die onmiskenbaar Triumph zou zijn.
De Trident 800 gebruikt een licht stalen buizenframe, 17-inch gietaluminium wielen en Showa-vering. De 41mm Showa SFF-BP voorvork is qua in- en uitgaande demping instelbaar. De schokbreker is qua uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar.
Rijdergerichte technologie. Dat lijkt wel hét modewoord van de recentste persberichten van Triumph, maar het is niet gelogen. De Trident 800 gebruikt een elektronisch gestuurde gashendel en een IMU voor een waaier aan elektronische rijhulpsystemen. Aan de kern liggen drie rijmodi: Road, Sport en Rain, die de gasrespons en tractiecontrole aanpassen aan de rij-omstandigheden.
Geavanceerde bochtengevoelige ABS en tractiecontrole verzekeren vertrouwen in de bochten. Vlot schakelen gebeurt via een gladde zesbak en met de af-fabriek aanwezige op-en-neer quickshifter. Ook cruise control is standaard aanwezig. Een brandstoftank van 14 liter zou je net wat meer dan 300 kilometer rijbereik opleveren.
De Trident 800 komt met ronde tellerklok, met daarin een TFT- en LCD-scherm. Via de My Triumph-app kan je daarop multimedia bedienen, telefoontjes opnemen en turn-by-turn navigeren.
Wie zijn Triumph wil personaliseren, kan in de Genuine Triumph Accessories-cataloog duiken. Daarin vind je opties als een Akrapovič-demper (met titanium en carbon), een sportief zadelkuipje en meer.
De nieuwe Trident 800 arriveert vanaf maart 2026 in Belgische showrooms en zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Ash Grey met rode accenten, Carnival Red met grijze accenten en Jet Black. Aan 9.995 euro in België en 11.195 euro in Nederland weet Triumph deze nieuwkomer aan een scherpe prijs in de markt te zetten.
Tekst: Maarten Van Caesbroeck
Foto's: Triumph Motorcycles