10 motorfietsen voor ‘24: 5. Triumph Daytona 660

Triumph maakt z'n Daytona toegankelijker dan ooit tevoren!

Het was even piekeren, om een Triumph in onze top-10 voor ’24 te krijgen. Dé grote nieuwigheid voor 2024 bij de Engelsen is natuurlijk de introductie van de TF 250-X. Maar hoe bijzonder en fascinerend dat we de introductie van Triumphs eerste crossmotor sinds mensenheugenis ook mogen vinden, in ons lijstje paste hij alvast niet. We beperken ons daarvoor, net als voor Alle Motoren trouwens, tot straatlegale motorfietsen.

MY24: Triumph TF 250-X

Maar toen, vlak na de kerstvakantie kwam Triumph met de Daytona 660 op de proppen en meteen hadden we ‘onze Triumph’ voor 2024 gevonden! Met de Daytona 660 heeft Triumph eindelijk terug een sportmotor in de catalogus staan, al mogen we niet vergeten dat de Street Triple 765 en de Speed Triple 1200 pakken meer vermogen hebben. Toch draait het daar niet om. Want met de lancering van de nieuwe Daytona 660 onderschrijft Triumph een nieuwe trend, die van de toegankelijke sportmotoren.

De krachtbron van de nieuwe Daytona is de gekende 660cc metende triple, die de machine ook met de Trident 660 en Tiger 660 deelt. Maar helemaal identiek is de motor evenwel niet, want de Daytona onderscheidt zich door de 15 extra pk’s die hij uit de triple puurt. Met 95 pk piekvermogen blijft de Daytona onder de psychologische en fiscale grens van de 100 pk.

De 660 cc triple produceert in de Daytona 95 pk!

Als we het over de toegankelijkheid ervan hebben, dan hebben we het niet alleen over de zithoogte van de Daytona, maar ook over de betaalbaarheid ervan en het bruikbare vermogen. Triumph richt zich met z’n nieuwe sportmotor op een publiek van jonge motorrijders. De pk/gewichtsverhouding (0,475 pk/kg) oogt misschien niet spectaculair, maar we hebben het hier dan ook niet over een motorfiets die voor de Supersport-klasse ontwikkeld is.

De Daytona kreeg een aantrekkelijke, moderne vormgeving.

Toch liggen de standaarden voor een middenklasse sportmotor hoger dan ooit tevoren. Motormappings en tractiecontrole zijn ondertussen een must en voor wie het nog iets makkelijker mag is er ook nog Triumphs Shift Assist-systeem, al staat dat laatste evenwel op de optielijst. Verder merken we ook een Showa veersysteem, een TFT-dashboard met connectiviteit en een speciaal voor de Daytona ontwikkeld 3-in-1 uitlaatsysteem. Het oor wil ook wat!

Middenklasse sportmotoren zijn aan een comeback bezig, kan Triumph daar met deze Daytona 660 ook een graantje van meepikken?

Op papier biedt Triumph met de Daytona alvast een aantrekkelijke sportmotor, en bewijst daarmee dat het de markt en z’n eeuwig veranderende vraag goed leest en begrijpt. De Daytona lijkt ons een mooie aanwinst te zijn, al zal het verkoopsucces niet voor het oprapen liggen in een segment waarin de potentiële klant een ruime keuze heeft tussen twee- drie en viercilinders met verschillende cilinderinhouden. Een vergelijkingstest tussen de Daytona en z’n voor de hand liggende rivalen dringt zich dan ook op!

MY24: Triumph Daytona 660

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Motorcycles Press

Geschreven op 22 januari 2024
© Motoren & Toerisme