MY24: Triumph Daytona 660

Met de nieuwe Daytona 660 herlanceert Triumph een iconische modelnaam uit z’n rijke geschiedenis.

Ook Triumph zet nu opnieuw in op het sportieve segment, al blijft gebruiksvriendelijkheid daarbij primeren op prestaties. De Daytona 660 maakt gebruik van de 660cc triple die we ook als krachtbron van de Trident kennen. Maar Triumph maakte er zich niet zomaar vanaf door het bestaande blok in een sportiever chassis te lepelen. Neen, de motor van deze Daytona is een stuk krachtiger dan die van de Trident. Triumph geeft een piekvermogen van 95 pk op, en dat is 14 eenheden meer dan het geval is op de roadster. Het vermogen wordt beheerst dankzij drie motormappings: Sport, Road en Rain. Het maximale koppel bedraag 69 Nm. Triumph brengt  overigens meteen ook een A2-versie van de Daytona op de markt en da’s een logische zet.

Opvallend is dat Triumph in het persbericht stelt dat de driecilinderkrachtbron van de Daytona de sterke punten van een twin combineert met de troeven van een viercilinder. Het aan lage toeren aanwezige koppel en de tractie van een tweecilinder, worden volgens Triumph bij deze driecilinder gecombineerd met de sterke prestaties aan hoge toeren van een vier-in-lijn. Speciaal voor de Daytona ontwikkelde Triumph een nieuw 3-in-1 uitlaattraject voor de 660 motor. De einddemper uit rvs, produceert volgens Triumph, een unieke soundtrack.

De zesbak van de Daytona 660 wordt bediend met van een bekrachtigde koppeling. Om het hanteren van de koppeling makkelijker te maken voor de rijder heeft de Daytona een lange koppelingshendel. Naast de motormappings en het obligate ABS-systeem is de Daytona 660 ook voorzien van tractiecontrole. Dat systeem kan uitgezet worden. Het dashboard bestaat uit een TFT-scherm dat in een LCD-scherm geïntegreerd is. Het TFT-scherm kan ook gebruikt worden voor navigatie-doeleinden en dat via Triumph's eigen connectiviteit-systeem (optioneel). 

Optioneel kan je ook het Triumph Shift Assist-systeem op de Daytona 660 installeren, waardoor schakelen zonder koppeling mogelijk wordt. 

Dynamische rij-eigenschappen

Triumph zegt dat het chassis van de nieuwe Daytona 660 profiteert van de ervaring die het merk opdeed in de Supersport 600-racerij. De Britten kozen voor Showa als veringleverancier  en dus heeft de Daytona eeen 41 upside-down voorvork (met 110 mm veerweg) en een mono-schokbreker met 130 mm veerweg. Alleen van de schokbreker is de veervoorspaning regelbaar.

Remmen gebeurt vooraan met dubbele 310 mm schijf, voorzien van radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen. Achteraan wordt een enkele 220 mm remschijf geplaatst. De 17-duims wielen zijn van Michelin Power 6 banden voorzien.

Triumph geeft een rijklaar gewicht op van 201 kg, dat is dan met een quasi volle (90%) tank van 14 liter.  

De Daytona 660 komt in drie kleurstellingen:

Snowdonia White

 

Satin Granite

 

Carnival Red Black

Tekst: BJ

Foto's: Triumph Press

Video: YouTube.com/Official Triumph Motorcycles

Geschreven op 9 januari 2024
© Motoren & Toerisme