De Spaanse Pyreneeën: van Catalonië naar Baskenland

Spanje heeft twee regio’s die strijden voor onafhankelijkheid. Wat hen met elkaar en met de rest van Spanje verbindt is een prachtige bergketen: de Spaanse Pyreneeën. Dat ze helemaal anders zijn dan de aan Franse kant, ontdekt je tijdens de prachtige rit van oost naar west, van Catalonië naar Baskenland.

Bizar: je rijdt naar Spanje, land van zee en zon, maar even voorbij Charleroi krijg je al een van de mooiste zonsopgangen te zien die je je kan voorstellen. De zon klimt traag boven de koude mist uit en verwarmt mijn koude ledematen. Het is zondagmorgen en in de mooie ochtendzon biedt zelfs Charleroi een serene aanblik. Ik blijf rijden tot ik in de verte een apart silhouet langs de autoweg zie staan: het grootste everzwijn ter wereld, dat je op weg naar Reims tegenkomt. Ik vind het meer op een overmaats spaarvarken lijken, maar het is een perfecte stop voor reizigers die een fijne rustplek langs de autoweg zoeken. Lang blijf ik niet hangen, want ik heb nog wat kilometers voor de boeg. Ik wil er vanavond graag achthonderd op de teller hebben staan, en omdat ik voorbij Reims de autoweg ga verlaten om te genieten van Frankrijk in oktober, slenter ik best niet te veel. De krachtige turbine onder mij kan elke snelheid aan en het is soms moeilijk om in te schatten in welke versnelling de smeuïge zesbak staat. Het is zo laat in het motorseizoen rustig op de weg en terwijl de zescilinder rustig de kilometers afmaalt, zie ik talloze fluohesjes in de bosrand. Het jachtseizoen is begonnen en de drijvers die het wild opjagen struinen de bossen door, een en al lawaai en kleur.

Ik wil vanavond in de buurt van Clermont-Ferrand geraken, dus kies ik terug voor een stuk autoweg. In de buurt van Nevers wordt ik omzwermd door would-be racers die van de A77 een MotoGP-circuit maken. Ze zijn op weg naar het Circuit de Magny-Cours. Tot 2007 werden hier nog F1-races gehouden, maar de goeroe van de racerij, Bernie Ecclestone, was geen fan van deze baan en zo werd ze van de lijst geschrapt. Nu wordt het circuit nog gebruikt voor de jaarlijkse ronde van het WK Superbike. En daar zijn deze racers blijkbaar allemaal naar op weg.

Staking

Voorbij Clermont-Ferrand rij ik de A75 op, veruit het mooiste stuk autoweg van Frankrijk. De brug van Millau is een surplus op deze prachtige route, waar de dikke zescilinder zich helemaal thuis voelt. Het gaat geweldig goed vooruit. Moet ook wel, want vanavond wil ik in Vic zijn, een provinciestad in Noord-Spanje en de start van mijn Pyreneeënrit. 'Als ik Frankrijk binnenrij en op de weg naar Vic valt me op hoeveel Catalaanse vlaggen er wapperen; het waarom zal me morgen snel duidelijk worden. Nu eerst een ferm stukje everzwijn verorberen. Ze moeten niet allemaal langs de autostrade staan...

De wegen rond Vic zijn verlaten en ik rij de ruime tweebaansweg tussen de Franse grens en Barcelona op met de bedoeling om snel de kleinere wegen richting Berga te nemen. Maar al snel stuit ik op een blokkade die de hele weg verspert. Met mijn motor laveer ik langs hevig met vlaggen zwaaiende betogers en langzaam rijdende tractors. Aan het hoofd van de betoging zet ik mijn motor opzij en vraag wat er aan de hand is. Het zijn de dagen van de grote betogingen voor Catalaanse onafhankelijkheid die de hele regio lamleggen. Winkels, restaurants, alles is dicht en nergens is benzine te krijgen. Gelukkig heb ik gisteravond volgetankt – een goede reistip blijkt nu – en kan ik nog even verder. De verlaten wegen richting Berga zijn prachtig. De bomen krijgen een gouden kleur, de geur van de herfst komt in mijn neus en de dikke Beemer oogst bewonderende blikken in de kleine dorpjes: beter kan je je een motorrit niet voorstellen.

De volledige versie van dit reisverhaal lees je in Motoren & Toerisme 2-2019 die nu in de winkel ligt. 

 

Tekst en foto's: Chris Wouters

Geschreven op 15 mei 2019
© Motoren & Toerisme