Tijdens de inlaatslag zorgt de naar beneden bewegende zuiger dat de cilinder zich vult met mengsel. Hierbij staat de inlaatklep open zodat het vers mengsel via het het inlaatkanaal kan binnenstromen. Dan volgen de compressieslag en de arbeidsslag. Daarbij moeten zowel de in- als de uitlaatklep(pen) dicht blijven en goed afsluiten, om te zorgen dat de motor compressie kan opbouwen en dat de druk van de verbranding vervolgens nuttig gebruikt wordt. Ten slotte volgt de uitlaatslag waarbij de uitlaatklep zich opent om het verbrande mengsel naar de uitlaat te voeren. Weet wel dat de kleppen niet zomaar ergens in het in- of uitlaatkanaal zitten, want dan moet er ook in een stuk in- of uitlaatkanaal druk worden opgebouwd. De kleppen moeten helemaal aan het uiteinde van de kanalen zitten, als het ware in het ‘dak’ van de verbrandingskamer.
Vormgeving
De plaats van de klep bepaalt de vorm. Een klep heeft een schotel met daarop een lange steel, waarmee de schotel ‘op afstand’ wordt bediend. De schotel heeft een klein schuin kantje op de rand. Waar de klepschotel de kop raakt - de zitting - zit eveneens een schuin kantje, dat in exact dezelfde hoek is gesneden met een hoge nauwkeurigheid. Bij een revisie wordt de klep zelfs met slijppasta op de zitting rondgedraaid zodat een perfect pasvlak ontstaat. Uiteraard moet de klep dan wel exact op die plek terecht komen, wanneer deze dicht gaat. Daarom loopt de klepsteel in een nauwkeurig geboorde schacht die in de cilinderkop is geplaatst. Op deze zogenaamde ‘klepgeleider’ zit een rubber afdichting, die voorkomt dat er olie langs de klepsteel in de verbrandingskamer terecht komt.
Bij de meeste motoren worden de kleppen door een schroefveer dichtgetrokken. Deze klepveer is in de kop over de klepsteel geplaatst. Op de veer zit een schotel met een conisch (schuin) gat. Daarin zitten twee spietjes met een ribbel aan de binnenkant. De ribbel valt in een groef op de top van de klepsteel. Door de veerkracht en de schuine vorm worden de spietjes vast tegen de klepsteel geduwd, de ribbels tillen de klepsteel omhoog zodat de klep wordt dichtgetrokken.