The Sound: Zo klinkt een Kawasaki KR250 tandemtwin tweetakt!

Parallel twins lijken jaar na jaar, meer en meer als krachtbron voor motorfietsen gebruikt te worden. Naast deze meest voorkomende twinconfiguratie zijn er nog andere courante types tweecilindermotoren. Denk maar aan V-twins met uiteenlopende blokhoeken en uiteraard BMW’s flat twin, in deze contreien beter bekend als boxermotor. Maar er is nog een type twin dat ooit gebruikt werd om motorfietsen aan te drijven: de tandemtwin.

Bij een tandemtwin motorblok staan de twee cilinders achter elkaar in de lengterichting van de motorfiets. Beide cilinders hebben apart, contra-roterende krukasen, die met behulp van tandwielen. Het was vooral Kawasaki dat de tandemtwin gebruikte en dan voornamelijk om 250 cc en 350 cc wegracemachines aan te drijven.

Kawasaki commercialiseerde z’n kennis over de tandemtwin toen het in 1984 de KR 250 straatmotor uitbracht. Deze tweetakt beschikte in feite over twee 125 cc motoren, die elk hun eigen uitlaatlijn hadden. Het maximale vermogen van deze KR 250 bedroeg 45 pk (aan 10.000 opm). Hoe zo’n KR250 met tandemtwin blok klonk én nog steeds klinkt ontdek je in de video hieronder.

De KR250 bleek geen lang leven beschoren. In 1988 lanceerde Kawasaki z’n opvolger de KR1. Die KR1 zou een vertrouwd gezicht worden in het toen nog bloeiende BK Snelheid dat voornamelijk op stratencircuits werd verreden.  Een aantal Belgische wegrace-toppers waarvan Werner Daemen zeker de bekendste namen is, leerde de racestiel op de KR1 in de Castrol Rizla Kawasaki Cup.

Retro Sport: Merkencups in het BK Wegrace

De late jaren '80 en vroege jaren '90 waren een gouden tijdperk voor budgetvriendelijke merkencups in de Vaderlandse wegracerij.

Tekst: BJ

Foto en video: YouTube.com/Wet Life Sports

Geschreven op 4 april 2023
© Motoren & Toerisme