Voor wie is de MT-09 Y-AMT?
Elke motorrijder die het ziet zitten om zijn of haar motoriek wat te herkalibreren, kan volgens mij een enorm genot putten uit het Y-AMT, en dan vooral in de manuele stand. Eenmaal je de wipschakelaar na enkele dagen onder de knie hebt, voelt het als een feilloze quickshifter. De soundtrack die dat ronkende CP3-blok ondertussen voor je speelt, is bijna buitenwerelds. De snelheid waarmee het landschap voorbijraast evenzeer. En als je al dat motorgeweld op het einde van de dag stilaan beu bent, dan zal je des te gelukkiger zijn dat de AT-stand je zonder al te veel denkwerk terug naar huis brengt.
De keuze van Yamaha om deze technologie op de MT-09 te debuteren, en bijvoorbeeld niet op de reisklare Tracer, lijkt mij vooral een statement. Statements zijn inherent aan de MT-reeks. Net zoals de eerste MT destijds bewees dat rijplezier niet vasthing aan maximaal vermogen en technologische foefjes, wil deze MT misschien bewijzen dat de opkomst van automaten niet de teloorgang van puur rijgenot moet betekenen? Als je het mij vraagt: missie geslaagd.