MY23: BMW M 1000 R en M 1000 RR (M Competition)

50 jaar geleden richtte BMW z’n befaamde Motorsport-afdeling, BMW M GmbH, op. Sinds enkele jaren richt BMW M zich niet alleen op de auto’s van het moederbedrijf, maar ook op de tweewielers van BMW Motorrad. Het begon met enkele accessoires zoals een M Endurance-ketting, maar werd concreter toen er twee jaar geleden een M-versie van de S 1000 RR superbike kwam. Nu komt er met de M 1000 R dus een tweede complete M-motorfiets op de markt. Tegelijkertijd krijgt de M 1000 RR een eerste update.

Radicaler dan ooit tevoren

We zijn de afgelopen jaren wel wat gewend geraakt als het op krachtige nakeds aankomt. Vooral de italiaanse merken spelen graag de eerste viool op dat vlak. Nu is het de beurt aan BMW Motorrad om te radicaliseren. Is de standaard S 1000 R met z’n piekvermogen van 165 pk nog redelijk braaf, dan gooit de M 1000 met z’n 210 pk R alle trossen los.

BMW M, maar vooral ook BMW Motorrad dienen hiermee de Italianen van repliek. Onnodig tegen stipuleren dat het blok van de BMW M 1000 R, zeer dicht bij dat van de nieuwe  S 1000 RR aanleunt. Het maximumkoppel van 113 Nm wordt gegenereerd bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min). In vergelijking met de S 1000 R bedraagt het maximale toerental van de M R nu 14.600 tpm.

Gevleugeld

Winglets zagen we dat afgelopen jaren al in de racerij en op straatversies van sportmotoren, maar maken nu ook meer en meer hun opwachtingen op nakeds.

De M 1000 R wordt de eerste BMW roadster – zoals BMW Motorrad het model noemt – die met deze aerodynamische componenten wordt uitgerust. Aan een snelheid van 220 km/u zouden de zijvleugeltjes goed zijn voor een extra belasting van 11 kg op het voorwiel van de M 1000 R.

Gestripte superbike

Dat de M 1000 R meer gemeen heeft met de S 1000 RR superbike dan met de S 1000 R, wordt door BMW Motorrad bevestigd in het persbericht. De ophanging en het chassis van de M 1000 R zijn namelijk gebaseerd op die van de S 1000 RR.

Twee kleurstellingen

BMW brengt de M 1000 R meteen in twee kleurstellingen uit.

Naast het vertrouwde Lightwhite non-metallic/M Motorsport komt de machine meteen ook in Blackstorm metallic/M Motorsport op de markt.

Accessoires: Competition package

BMW Motorrad ontwikkelde ook een M Competition package voor de M 1000 R. Dit pakket omvat ondermeer koolstofvezel wielen met M-belettering op de velg. Verder zijn er nog koolstofvezel componenten zoals een kettingkast, voor- en achterwielafdekkingen en covers voor de airbox, tank, tandwiel. Als kers op de taart bevat het pak een volledig verstelbaar M voetsteunsysteem voor de rijder.

Belangrijkste kenmerken van de M 1000 R:

  • M RR-schakelnokkenmotor, vermogen 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min en dus 33 kW (45 pk) meer dan in de S 1000 R. Maximumkoppel van 113 Nm bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min)
  • Kortere secundaire overbrengingsverhouding (tandwiel met 47 tanden in plaats van 45)
  • Kortere overbrengingsverhoudingen van de 4e, 5e en 6e versnelling
  • Geoptimaliseerd inlaatsysteem met variabele inlaatkanalen voor een betere ladinguitwisseling bij hoge toerentallen
  • Titanium achterdemper
  • M Endurance-ketting
  • Rijmodi "Rain", "Road", "Dynamic", "Race" en "Race Pro1-3" en de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie- functie met 6-assige sensorbox
  • Drie instelbare gaskarakteristieken nu beschikbaar voor een optimale respons. "Engine Brake" met drievoudige instelbaarheid van het motorkoppel in de "Race Pro"-modus
  • Brake Slide Assist helpt de rijder bij het remmen
  • Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Gemakkelijke omkeerbaarheid van het schakelschema voor gebruik op het circuit
  • Launch Control voor een perfecte racestart en Pit Lane Limiter om je in de pitstraat precies aan de opgegeven snelheid te houden
  • Hill Start Control Pro voor een comfortabele start op hellingen
  • M winglets en winddeflectoren: Later remmen en eerder accelereren, plus meer stabiliteit bij hoge snelheden dankzij aerodynamische downforce
  • Motorspoiler
  • Upside-down vork in "All black" design met verstelbare veerbasis in combinatie met standaard DDC
  • Voor het eerst M-remmen op een Dynamic Roadster van BMW Motorrad: De M R biedt maximale remprestaties voor landwegen en racecircuits
  • Aluminium gesmede wielen
  • M Carbon wielen met M- banden en M- belettering op de velg: Hoogwaardige hightech componenten leveren maximale prestaties als onderdeel van het M Competition Package
  • M handrem- en koppelingshendel
  • Verstelbare stuurdemper
  • Gefreesde stuurklem
  • Ten opzichte van de S 1000 R breder buisvormig stuur met lasergetekend "BMW M 1000 R" opschrift
  • Buitenspiegels op het stuur
  • Hoofdkoplamp met verlicht M logo
  • Kleine nummerplaathouder
  • Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5 inch TFT- display, startanimatie met M logo en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger die via activeringscode kunnen worden gebruikt
  • Toerenteller (rood vlak) weergegeven in een nieuw design
  • Lichtgewicht M accu, USB-oplaadaansluiting achteraan, krachtige LED-lichtunits, elektronische cruisecontrol en verwarmde handgrepen
  • Keyless Ride Light (alleen contactslot)
  • M Design en dynamische designtaal duiden op ultieme roadsterprestaties
  • M Competition Package
  • Standaard RDC
  • Uitgebreide reeks optionele accessoires

M 1000 RR (M Competition)

Ook de bestaande M 1000 RR superbike werd onder handen genomen door BMW Motorrad. Aan het piekvermogen van 212 pk (aan 14.500 opm) werd niet geraakt. De grote veranderingen zitten 'm net in de aerodynamica. Die was al bijzonder, zo was de M 1000 RR twee jaar geleden de eerste BMW met winglets.  Maar BMW heeft het nu over een "enorme vooruitgang op aerodynamisch gebied". De hele stroomlijn werd hertekend en tegelijkertijd werd ook het windscherm hoger. Daardoor zit de rijder nu als het ware ingekapseld op de M 1000 RR wat de luchtstroom rondom hem verder optimaliseert. De verbeterde aerodynamica heeft ook z'n invloed op de topsnelheid waarvan BMW Motorrad zegt dat die van 306 km/u naar 314 km/u gestegen is. 

Maar niet alleen de luchtstroom rond de M 1000 RR werd geoptimaliseerd, BMW Motorrad werkte ook aan de downforce. Dat deed het door de winglets te hertekenen. Zowel op rechte stukken als in bochten zouden de winglets nu aanzienlijk meer druk op het voorwiel genereren, al geeft BMW Motorrad geen concrete cijfers.

BMW Motorrad verwerkte nu ook zogenaamde 'brake ducts' - in feite koelluchtkanalen voor de remmen - in het voorspatbord. Op de fraaie zwarte M RR M Competition krijgt het voorwiel, aan weerszijden, ook een M Aero Wheel Cover. Beide versies van de M 1000 RR worden standaard met koolstofvezel M-wielen (met M-striping) geleverd. Desgewenst kan de motorfiets ook uitgerust worden met gesmede wielen.

De belangrijkste kenmerken van de M 1000 RR en M 1000 RR M Competion:

  • M RR 4-cilinder ontwikkeld voor racedoeleinden
  • Vermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 tpm. - Maximumkoppel 113 Nm bij 11.000 t/min
  • 2-rings gesmede zuigers
  • Volledig CNC-bewerkte inlaatpoorten en BMW ShiftCam-technologie om de kleptiming en -lift te variëren
  • Titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en smalle en lichte nokvolgers
  • Zeer lichte, compacte basismotor met langere en 85 g lichtere Pankl titanium drijfstangen voor minder wrijving en gewicht in vergelijking met de S 1000 RR
  • Anti-hopping koppeling zonder zelfboost geoptimaliseerd voor race starts
  • Geoptimaliseerd inlaatsysteem met kortere inlaatkanalen in vergelijking met de S 1000 RR voor een optimale ladinguitwisseling bij hoge toerentallen
  • Lichtgewicht uitlaatsysteem met titanium spruitstuk, voor- en achterdemper
  • NIEUW: Drastisch geoptimaliseerde aerodynamica met meer downforce, ook bij leunhoeken, terwijl tegelijkertijd de topsnelheid wordt verhoogd van 306 naar 314 km/u
  • NIEUW: nieuwe kuip van zichtbaar koolstofvezel met nieuwe kuipdrager vooraan van koolstofvezel en nieuwe zichtbare M Winglets van koolstofvezel
  • NIEUW: nieuw zichtbaar koolstofvezel voorspatbord met geïntegreerde remkanalen
  • NIEUW: M Aero-wieldoppen van zichtbaar koolstofvezel
  • NIEUW: M Carbon wielen met nieuw oppervlak en M Design Tapes
  • NIEUW: gesmede wielen optioneel af fabriek leverbaar
  • NIEUW: nieuw ontworpen achterdeel
  • NIEUW: Ergonomisch M Endurance zadel
  • NIEUW: Korte kentekenplaathouder
  • NIEUW: Gewijzigde kabelboom met LWS-stekker voor nog eenvoudiger verwijderen van de kentekenplaathouder met lichtunits
  • Rijmodi "Rain", "Road", "Dynamic", "Race" en "Race Pro1-3" alsmede de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie-functie met 6-assige sensorbox
  • Twee instelbare gaskarakteristieken nu beschikbaar voor een optimale respons. "Engine Brake" met drievoudige instelbaarheid van het motorkoppel in de "Race Pro"-modus
  • Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken. Het schakelschema kan gemakkelijk worden omgekeerd voor gebruik op het racecircuit
  • Launch Control voor een perfecte racestart en Pit Lane Limiter om je in de pitlane precies aan de opgegeven snelheid te houden
  • Hill Start Control Pro voor comfortabel starten op hellingen
  • M Remmen: Maximale remprestaties op het circuit
  • Instrumentenpaneel met groot, perfect afleesbaar 6,5-inch TFT-scherm, startanimatie met M-logo en OBD-interface voor M GPS-datalogger en M GPS Laptrigger
  • Lichtgewicht M accu, USB-laadaansluiting achteraan, krachtige LED-lichtunits, elektronische cruisecontrol en verwarmde handgrepen
  • M Competition-pakket met M GPS Laptrigger en activeringscode, M gefreesd onderdelenpakket, M Carbon-pakket, naturel geanodiseerde swingarm 220 g lichter dan de basisvariant of die van de S 1000 RR, DLC-gecoate M Endurance-ketting en duo-pakket inclusief bochelhoes
  • Uitgebreid assortiment optionele accessoires en speciale uitrusting af fabriek

Tekst: BJ – persbericht BMW Motorrad

Foto’s: BMW Motorrad

Geschreven op 11 oktober 2022
© Motoren & Toerisme