MY23: BMW S 1000 RR

Dertiende jaar na de introductie van de allereerste versie laat BMW Motorrad z’n S 1000 RR verder evolueren. De machine krijgt naast een nieuwe ‘achterkant’, nu ook geoptimaliseerde aerodynamica en verder evolueerde de motorfiets in z’n geheel mee.

Rijwielgedeelte

De opvallendste verandering aan het uiterlijk van de  S 1000 RR is de toevoeging van winglets. Deze kleine zijvleugeltjes aan de voorzijde van de stroomlijn kennen we al van de M 1000 RR en andere superbikes.

De zijvleugeltjes moeten de aerodynamische grip van de S 1000 RR aanzienlijk verbeteren, wat tot een makkelijker te controleren voorpartij moet leiden. BMW Motorrad laat echter in het midden hoeveel extra downforce deze nieuwe zijvleugeltjes genereren.

Ook het chassis kreeg een update. De BMW Motorrad-ingenieurs gaven het aluminium kokerbalkframe verschillende openingen in de zijvlakken. Die openingen moet voor meer laterale flexibiliteit zorgen. Verder werd de balhoofdhoek met 0,5° verkleind en werd ook de offset van de kroonplaten ingekort (3 mm). Dat alles gebeurde met het oog op een nog betere stuurprecisie.

Elektronica

De elektronische rijhulpmiddelen van de S 1000 RR werden verder aangescherpt. Het Dynamic Traction Control-systeem (DTC) is nu voorzien van een Slide Control-functie.

Daarmee kunnen twee vooraf ingestelde glijhoeken (hellingsgraden) selecteren op het DTC. De stuurhoeksensor (IMU) grijpt dan in als de betreffende hellingshoeken overschreden dreigen te worden bij het uitaccelereren. Ook het ABS Pro-systeem van de S 1000 RR krijgt er twee nieuwe functies bij. Voortaan is er ook een Brake Slide Assist-functie, dat via stuurhoeksensoren driften bij het aanremmen moeten vermijden.

Daarnaast is er ook nog een Slick-instelling voor het ABS Pro-systeem, bedoeld voor het gebruik van slickbanden.

Motor

Ook het vierclilinder-in-lijn motorblok van de S 1000 RR bleef verder ‘groeien’. Al is de vooruitgang ditmaal niet zo spectaculair. Aan 13.750 opm genereert de S 1000 RR nu een piekvermogen van 210 pk. Dat is 3 pk meer dan de vorige generatie. Het maximale koppel bedraagt nu 113 Nm (aan 11.000 opm).

Kleuren

BMW introduceert de vernieuwde S 1000 RR in drie verschillende kleurstellingen. Maar we hebben nu al zo’n vermoeden dat de versie in de gekende blauw/paars/rode Motorsport-kleuren (Light White non-metallic/M) het vaakst besteld zal worden.

 

Racing red non-metallic

 

Blackstorm metallic

 

Tekst: BJ

Foto’s: BMW Motorrad

Geschreven op 29 september 2022
© Motoren & Toerisme