Het pub-lijstje: Honda-advertenties uit 2001

Twintig jaar geleden, in 2001 dus, prijkte in elk nummer van Motoren & Toerisme een Honda-advertentie. 'Big Red' promootte op die manier, via M&T, en ook een beetje via zusterblad MotorWeek2,  nagenoeg z'n hele motorfiets-gamma. Het was dus geen probleem om, speciaal voor dit lijstje, aan vijf Honda-advertenties uit 2001 te geraken. Wat meer was, deze advertenties werden destijds, in-house vormgegeven door de jongens van Adventure bvba. Adventure was destijds, het grafisch vormgevingsbureau van Meta Media, de toenmalige uitgever van Motoren & Toerisme.

Eén van die vormgevers bij Adventure was Wim Ghysbrecht. Sinds enkele jaren is Wim terug aan boord bij M&T. Hij was het die in 2018 voor de meer dan geslaagde ‘restyling’ van het blad tekende, en hij is ook de ontwerper van ons 30e-verjaardag-logo.  Meer over Wim en zijn werk, vind je op www.makeitepic.be .

5. Power Play

Ook twintig jaar geleden gold vermogen reeds als verkoopargument voor een motorfabrikant. Met de strijdkreet "Power Play!" kondigde Big Red scherpe acties op z'n sportievelingen aan. Dat gold in de eerste plaats voor nieuwe CBR 900 RR Fireblade. Geen nettokortingen op de pas vernieuwde 'Blade,  maar wel een gratis einddemper van de Nederlandse uitlaatfabrikant Laser. Een uitlaat die net iets 'kloeker' klonk dan de originele demper...

Daarnaast hanteerde Honda wel kortingen op reeds bestaande modellen:  de X-11, de VTR 1000  SP-1 en de Firestorm. De X-11 was één van die zeldzame Honda's die altijd wat onderbelicht is gebleven. Wellicht omdat hij destijds wat ongedefinieerd bleef, waardoor hij niet meteen in één categorie paste. Hoe dan ook, 'muscle bike' of 'supernaked', dik twintig jaar na z'n lancering is de X-11 wel uitgegroeid tot een 'cultmachine'.  De VTR 1000 SP-1 en diens 'burgerlijkere' broertje, de Firestorm, zijn ondertussen ook 'collectible' geworden. 

4. Toercondities

 

Onder het motto 'Summer Touring' kondigde Honda Belgium in het voorjaar van 2001 nieuwe, interessante condities aan op z'n toermotoren. Die line-up bevatte vijf modellen, waarvan twee ook destijds al te boek stonden als 'hoogpoters'. En dan hebben we het uiteraard over de XL1000V Varadero en de XL650V Transalp. Die laatste was op dat ogenblik al aan z'n 15e (!) modeljaar toe, van een 'evergreen' gesproken. 

Ook de de Pan-European had er tegen dan al wat dienstjaren (12 om precies te zijn) opzitten. Honda adverteerde zowel met een ABS-exemplaar, als een gewone 'Pan'. Op beide exemplaren werden tienduizenden Belgische franken korting toegekend. In Aalst - waar Honda Belgium destijds gevestigd was - wisten ze dan al dat er een nieuwe generatie Pan-European (de STX 1300) zat aan te komen. Geen nettokortingen op de NTV 650 Deauville, maar je kreeg er, net als op de Transalp, wel gratis een topcase  van 45 liter bij. 

3. Wings

In het voorjaar van 2001 kon Honda met twee gloednieuwe 'wings' uitpakken. In de eerste plaats was dat een gloednieuwe versie van de Gold Wing. Honda's luxe-toermachine had er ruwweg 300 cc bijgekregen en ging voortaan met de prefix 'GL 1800' door het leven. Dankzij de grotere cilinderinhoud, maar ook de toevoeging van brandstofinjectie, was er een vermogenswinst van zo'n 20%. Voeg daar een nieuw aluminium chassis, in plaats van het stalen wiegframe op de GL 1500-variant, aan toe en je weet dat de Gold Wing eens te meer in de schijnwerpers stond.

Het licht van die schijnwerpers moest de Gold Wing, althans op deze pagina, evenwel delen met een nieuwkomer: de Silver Wing. De paralleltwin van bijna 600 cc, trok in tegenstelling tot sommige generatiegenoten eerder de kaart van het comfort, dan die van de sportiviteit. De naam Silver Wing zou enkele jaren later uit de Honda-catalogus verdwijnen, maar de betrachting om comfortabele motorscooters is er ook vandaag nog steeds bij Honda en wel in de vorm van de Forza 750. 

2. Louis

Motormerken pakken graag uit met behaalde zeges en kampioenschappen. Zo ook Honda Belgium, dat in 2001 deze reclame voor de CBR 600 F publiceerde. Tegelijkertijd was het ook een beetje een eerbetoon aan Louis Wuyts, de Gentenaar die het jaar voordien met diezelfde CBR 600 F zowel Belgisch kampioen in de Supersport-klasse, als in de Serie 600 Inter was geworden. Als toetje eigende 'Lowie' zich ook nog de titel bij de Freebikes (een soort van superbike-kampioenschap met een eigen Belgisch reglement) van het Probike-kampioenschap toe.

Tegelijkertijd was deze advertentie ook een 'inside job', want de naam Louis Wuyts prijkte destijds in de colofon van zusterblad MotorWeek2, als één van de vaste testrijders. Ook de redactie van Motoren & Toerisme deed af en toe een beroep op de rijkunsten van de Gentenaar. Om een snelle rondetijd te zetten tijdens een vergelijkingstest tussen supersports bijvoorbeeld, of om voor spectaculaire plaatjes te zorgen. 

1. Europees goedgekeurd

Met de VFR 800 F had Honda de eerste productie-motorfiets met variabele kleptiming in huis. Deze V4-aangedreven Honda is misschien wel hét schoolvoorbeeld van een sport/toermachine. Een machine waarop je zonder al te veel fysische ongemakken in één trek mee naar Friesland, de Vogezen, of zelfs de Pyreneeën reed, maar waar je tegelijkertijd ook een circuitdag op Zolder mee kon afwerken. Kortom, een allrounder zonder weerga.

Niet alleen Motoren & Toerisme en zusterblad MotorWeek2 waren zo lovend over de VFR 800 F, maar ook een hele rist  andere Europese motorbladen was die mening toegedaan. Die Europese eensgezindheid, over een Japanse motorfiets, werd onderstreept door een aantal quotes uit Britse (waar is de tijd dat die zich Europees waanden?), Duitse en Nederlandse motorbladen.

Wie goed kijkt ziet helemaal links onderaan het logo waarmee Honda uitpakte voor z'n 500e zege (toen al in 2001!) in de Wegrace GP's, en rechts onderaan een VFR 800 F in volledige toeruitrusting. En naast het feit dat Castrol destijds zowat de huissmeerder van Big Red was, viel in deze advertentie ook niet te kijken. 

 

Samenstelling en tekst: BJ

Foto's: Honda Belgium/Adventure

 

Geschreven op 11 maart 2021
© Motoren & Toerisme