In beeld: Dit was het FIM EWC in 2025

Het FIM EWC – of gewoon WK Endurance-racen – mag dan de kleinste van de drie WK-cyclussen van de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) zijn, toch is het wellicht ook het meest avontuurlijke. Met twee etmaalraces en twee acht-uurs-evenementen, die allen op historische circuits doorgang vinden, is het FIM EWC ook het meest traditionele race-WK. Anders dan in het WK Superbike, of de MotoGP, is het materiaal niet altijd van doorslaggevend belang. Teamwork, en dat zowel op de racemachine als in de pits, blijft nog steeds het verschil maken. Met een Belgische ronde op Spa-Francorchamps en twee Belgische teams – BMW Motorrad World Endurance Team en Marc VDS Racing/KM99 – heeft het FIM EWC ook een stevige link met ons land.

1. Stilte voor de storm

Marvin Fritz van YART Yamaha (links) en Gregg Black van Yoshimura SERT Motul (rechts) staan klaar voor de start van de 24 Heures Moto. Over luttele seconden wordt de Franse vlag gezwaaid en gaat het FIM EWC 2025, na maanden en weken van testen, trainen en voorbereiden, echt van start.

2. Le Mans-start

Mocht u zich afvragen van waar het begrip Le Mans-start komt, weet dan dat dit oorspronkelijk uit de autosport, en dan meer bepaald de 24 Heures du Mans stamt. Tot in de jaren '60 liep, bij het vallen van de Franse vlag, de startende rijder van elk team, van de overkant van de piste, naar z'n auto. Om daar dan zo snel mogelijk in te springen en als een razende aan de beroemdste race ter wereld te beginnen. Daarbij 'vergaten' nogal wat rijders hun gordels vast te maken en dat met alle gevolgen van dien. Het was onze landgenoot Jacky Ickx die daar in 1969 met z'n beroemde protest-actie - Ickx liep niet, maar wandelde naar z'n Ford GT40 - een einde aanmaakte. Maar in de motorsport zijn er natuurlijk geen gordels en loopt de startende rijder nog steeds naar z'n motorfiets, niet alleen in Le Mans, maar in alle FIM EWC-ronden.

3. Kletsnat

Endurance-racen betekent ook de strijd met de elementen aangaan. Je moet als rijder zowel uit de voeten kunnen in de 35°C van Suzuka als in het regenweer van de Sarthe. Deze foto van de openingsronde van de 24 Heures Motos is een voorafspiegeling van wat de rijders te wachten stond op Le Mans: een kletsnatte editie.

4. Schuiver

YART Yamaha-rijder Marvin Fritz glijdt weg bij het uitkomen van Raccordement, de chicane voor het start/finish-gedeelte van het circuit Bugatti. Crashen hoort bij racen en anders dan in de MotoGP of het WK Superbike betekent een crash niet automatisch dat je race erop zit. Het YART Yamaha-team zou uiteindelijk nog met de zege in de 24 Heures du Mans Motos aan de haal gaan.

5. Marc VDS Racing Team/KM99

De klassieker op Le Mans was de eerste wedstrijd van het nieuwbakken Marc VDS Racing/KM99-team. Race-mecenas graaf Marc Van Der Straeten stapte tijdens de winter in bij het KM99-team van Mario Kupper en zodoende werd de bestaanszekerheid van het tweede Belgische team in de hoogste EWC-klasse gevrijwaard. Het team en de financiering mogen dan Belgisch zijn, de bemanning was dat in 2025 niet. Want met Randy de Puniet, Florian Marino en Jérémy Guarnoni lagen er drie Franse rijders onder contract. Het team zou als 10e eindigen in Le Mans.

6. BMW Motorrad World Endurance Team

Het tegenwoordig in Genk gebaseerde BMW Motorrad World Endurance Team van Werner Daemen, zou in Le Mans net naast het podium grijpen. Ook in dit Belgisch team waren er in 2025 geen rijders uit eigen land actief. De bemanning bestond uit de Duitser Marcus Reiterberger, de Franse Engelsman Sylvain Guintoli en de Zuid-Afrikaan Steven Odendaal.

7. Donkere Wolken boven Spa-Francorchamps

De 8 Hours of Spa Motos kon nog in droge omstandigheden van start gaan. Maar toch zie je op deze foto van het start/finish-gedeelte van het circuit van Spa-Francorchamps dat er zich donkere wolken samenpakken boven het zuidoosten, ter hoogte van Stavelot. Het was een teken van wat komen zou.

8. Eretribune

Het mag dan geen MotoGP zijn, of zelfs geen WorldSBK, maar een wereldkampioenschapsrace in eigen land blijft toch bijzonder. Vanaf de nieuwe tribune, bovenop de beroemde en beruchte Raidillion, heb je als toeschouwer een uitgelezen zicht op het laagste deel van het circuit van Spa-Francorchamps. Noem ze gerust 'de eretribune' al is ze dat, althans in naam, niet.

9. Natuurlijk amfitheater 

Een met gras begroeid talud biedt niet meteen de meest comfortabele zitplaats, maar wie bereid is om ver en lang met een vouwstoel of kussentje te sleuren, weet dan ook de stenige ondergrond ervan te trotseren. De beloning is in dit geval een panoramisch uitzicht op het mooiste racecircuit van West-Europa. Spa-Francorchamps is dan ook, althans op sommige plaatsen langsheen het circuit, een natuurlijk amfitheater waarmee maar weinig andere Belgische sportlocaties kunnen wedijveren.

10. Le Déluge*

Dat Spa-Francorchamps en bij uitbreiding de wijde omgeving errond, gezegend is met een eigen microklimaat is niet zomaar racerij-folklore. Ook in de grotendeels droge lente en zomer van 2025 was er tijdens de 8 Hours of Spa Motos geen ontsnappen aan een ouderwetse hoosbui van bijbelse proporties. *Le Déluge is Frans voor 'De zondvloed'.

11. Zegegebaar

De zege was in Francorchamps voor F.C.C. TSR Honda France, met de Frans-Japanse bemanning van Techer, Perolari en Hada.

12. The 8 Hours 

Wat de 24H du Mans zijn voor het FIA WEC (WK Endurance voor auto's), dat is de Suzuka 8 Hours voor het FIM EWC. Namelijk: de hoofdvogel. Vooral voor de Japanse constructeurs is een zege in de Suzuka 8 Hours een zaak van eer en prestige. En daarom worden er naast de vaste (Europese) officiële teams in Suzuka ook 'échte' fabrieksteams ingezet, die naast ervaren Japanse testrijders uit MotoGP- en WorldSBK-rijders zijn samengesteld.

13. 'Cool' blijven

De Suzuka 8 Hours is traditioneel de warmste ronde van het FIM EWC en dus kan je je er maar beter goed op voorbereiden. Marc VDS Racing/KM99-rijder Randy de Puniet houdt zichzelf voor de start van de race koel met een zogenaamde koelvest.

14. Plonsbad

Tussen twee stints staat Johann Zarco de TV-crew te woord en dat vanuit een plonsbad. Dat plonsbad is meer dan een gimmick, want naast de verzengende hitte is het in augustus ook nog eens supervochtig in Suzuka. 

15. Pitreporter

Wie dit jaar één of meerdere ronden van het FIM EWC op Eurosport heeft gevolgd, wist het misschien al: Xavier Siméon bekleedt daar de rol van pitreporter. Na een carrière in ondermeer de Superstock-kampioenschappen, Moto2 en MotoGP en zelfs MotoE, sloot de Brusselaar in schoonheid af met twee wereldtitels in het FIM EWC. De discipline waarin ook z'n vader hoge ogen gooide, blijft Siméon echter na aan het hart liggen en als ex-wereldkampioen weet hij uiteraard welke vragen hij wanneer en aan wie moet stellen.

16. Deux

Johann Zarco pakte in Suzuka z'n tweede opeenvolgende zege in de prestigieuze 8 Hours-race. Dat deed hij niet alleen maar samen met HRC-collega's Takahashi en Lecuona (WorldSBK). 

17. Golden Hour

Het circuit Paul Ricard, ligt op de hoogvlakte van Le Castellet, geprangd tussen de Middellandse Zee en de Alpes Maritimes. Op drie dagen van de herfst-equinox is het felle licht van de late avondzon er werkelijk verbluffend. Een etmaalrace van het FIM EWC verslaan als fotograaf is een harde dobber, maar je krijgt er wel een paar gouden fotomomenten voor terug.

18. Nachtwerk

Een nachtelijke pitstop van het Marc VDS Racing/KM99-team. De meeste teamleden zijn vrijwilligers die er een week verlof voor over hebben om, een lang weekend heel hard te werken en dat allemaal uit liefde voor de motorsport. 

19. Tragedie...

Markus Reiterberger komt in de eindfase van de Bol d'Or met een rokende BMW Motorrad World Endurance M 1000 RR de pitlane binnengereden. De race is voorbij, de droom is over. Het Limburgse BMW-fabrieksteam van Werner Daemen zou lang aanspraak kunnen maken op de wereldtitel, tot op 28 minuten van het einde het motorblok van de M 1000 RR kapot ging...

20. Triomf!

Karel Hanika, Marvin Fritz en Jason O'Halloran - samen het YART Yamaha-team - werden in de Bol d'Or weliswaar geklopt door Yoshimura SERT Motul, maar verzekeren zich met hun tweede plaats wel van de wereldtitel. 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: FIMEWC.com

Geschreven op 15 december 2025
© Motoren & Toerisme