In beeld: Dit was 2025 in de MotoGP!

Wat hebben we onthouden van MotoGP 2025?

 

2025 was geen groots seizoen in de MotoGP. Daarvoor was de dominantie van Marc Marquez simpelweg te groot. De herrijzenis van de Catalaan, die door velen al afgeschreven was als MotoGP-rijder laat staan -kampioen, beheerste het seizoen. Marquez zocht, en vond , de perfecte symbiose met z’n fabrieks-Ducati Desmosedici GP. De uiterste bekroning kwam er al tijdens de GP van Japan waar Marquez zich, met nog vijf te verrijden GP’s, van de wereldtitel verzekerde.

De feestvreugde bij de clan Marquez was van relatief korte duur, want in de daaropvolgende GP liep de kersverse wereldkampioen een nieuwe schouderblessure op. Daardoor kregen de vijf resterende GP’s geen voorspelbare winnaar en konden nieuwe namen in gezicht aan het venster steken.

F1-eigenaar Liberty Media rondt overname MotoGP af

Op de achtergrond van dat alles, speelde de recente overname van MotoGP-promotor Dorna Sports door Liberty Media, ter waarde van $ 4,2 miljard. Een overname waarvan we mogen verwachten dat ze de komende jaren een behoorlijke impact op de sport zal hebben.

Barry Baltus: Cultheld met nummer 7

En dan was er nog het fenomeen Barry Baltus. De verrichtingen van de jonge Namenaar in het WK Moto2 werden door een groot deel van de Belgische sportpers simpelweg genegeerd. Maar dat betekende niet dat Baltus, op z’n Fantic met het legendarische nr. 7 niet tot een cultheld in motormiddens zou uitgroeien. Baltus slaagde er als eerste Belg in meer dan 40 jaar in om een WK-medaille in een kampioenschap van de GP-cyclus te veroveren. De vorige Belg die hem dat voordeed was Didier de Radiguès in 1983 in het WK 250cc… Voor 2026 geldt Baltus nu al als één van de titelfavorieten in de Moto2. Die ambitie onderstreepte hij al tijdens de afsluitende Moto2-tests op het circuit van Jerez de la Frontera, waar hij de snelste tijd op de klokken zette.

MotoGP 2025 in 10 foto's

1. Marc Marquez - Wereldkampioen 2025

Zelden een motorsporter zo opgelucht gezien als Marc Marquez na de GP van Japan. Met een 2e plaats (achter teammaat Bagnaia) trok Marc een streep onder een calvarietocht van meer dan 5 jaar. Foto: Ducati Media House

2. Alex Marquez - 'Best of the rest'

Alex Marquez, hier volop in de belangstelling op de startgrid van de GP van Valencia, liet in 2025 zien dat hij meer dan alleen maar de broer van Marc is. Alex won drie Grands Prix, waaronder z'n Catalaanse thuiswedstrijd en verzekerde zich zo van de runner-up plaats in het wereldkampioenschap. Foto: Gresini Racing

3. Marco Bezecchi - Italië's nieuwe held

Op papier begon Marco Bezecchi als nummer 2 bij Aprilia Racing aan het seizoen. Maar door de blessures van Jorge Martin en de quasi-vechtscheiding tussen de Spaanse wereldkampioen en het merk uit Noale, werd Bezecchi in de praktijk de kopman. Die rol greep de 27-jarige uit Rimini met beide handen aan. Met de zege in de Britse GP op Silverstone bewees hij al dat hij met de fabrieks-Aprilia RS-GP uit de voeten kon. En aan het eind van het seizoen deed hij dat ook in de twee laatste GP's, die van Portugal en Valencia. Foto: Aprilia Racing

4.  Pedro Acosta - De volgende 'extraterrestrial'?

Pedro Acosta bewees met een vierde plaats in de eindstand van het WK al het goede dat er over hem gezegd en geschreven werd en wordt. Maar misschien had er wel meer in gezeten als het KTM-fabrieksteam wat in minder woelig vaarwater had gezeten. De financieel-economische perikelen bij het Oostenrijkse merk hadden zeker een invloed op de prestaties van Acosta en z'n merkgenoten. De Spanjaard pakte een aantal knappe tweede en derde plaatsen, maar op de eerste zege in de MotoGP is het nog steeds wachten. Foto: KTM Images/Polarity Photo-Rob Gray

5. Francesco Bagnaia - Overschaduwd door Marquez

Zelden werd een tweevoudig wereldkampioen zo 'weggespeeld' door z'n nieuwe teamgenoot. Maar ja, als die teamgenoot dan ook nog eens Marc Marquez heet. Zou 'Pecco' teveel onder de indruk geweest zijn van Marquez, of kreeg die laatste gewoon veel meer (kostbare) aandacht van het Lenovo Ducati-fabrieksteam? Het ware antwoord daarop krijgen we wellicht pas na Pecco's carrière te horen. Foto: Ducati Media House

6. Marc Marquez - Dé crash

Misschien wel de foto van de tweede seizoenshelft: Marc Marquez die geblesseerd recht krabbelt na een crash met Marco Bezecchi in de openingsronde van de Indonesische GP. Het resultaat was een breuk en een beschadigd ligament in Marquez' rechterschouder. De wereldkampioen zou tijdens de resterende vier GP's niet meer in actie komen. Foto: MotoGP.com

7. Fermin Aldeguer - debuutzege als rookie

Fermin Aldeguer wist volop van de chaos in de Indonesische GP te profiteren om z'n debuutzege te pakken. Een MotoGP-race winnen in je 'rookie season': het is slechts enkelen gegeven. Terwijl de jonge Murciaan - en dus streekgenoot van Pedro Acosta - volop z'n zege viert, kijkt Alex Marquez haast teleurgesteld toe. Geklopt worden door je (jongere) teamgenoot is nooit leuk, maar de crash van broer Marc zal ook een rol gespeeld hebben. Foto: Gresini Racing.

8. Fabio Quartararo - Hopen op de V4

Fabio Quartararo kraait het uit na z'n 2e plaats in de Spaanse GP. 'El Diablo's excellente circuitkennis speelde daarbij wellicht een rol, want Quartararo leerde de stiel in de Spaanse opleidingsklassen en racete dus vaak op Jerez. Toch was dit slechts een zeldzaam lichtpuntje, met z'n 'oude' vier-in-lijn Yamaha M1 vermocht zelfs de wereldkampioen van 2021 maar weinig tegen de V4's van de concurrentie. Foto: Yamaha Racing

9. Johann Zarco - Le jour de gloire! 

Zondag 11 mei 2025 zal altijd een bijzondere dag blijven voor Johann Zarco want toen won de Fransman, bij z'n 150e start in een MotoGP-race, eindelijk en dat dan nog voor een volledig uitverkocht 'Circuit Bugatti' in Le Mans. Een Cocorico-momentje om in te kaderen en een zeldzaam lichtpuntje voor Honda. Foto: Honda Racing

10. Jorge Martin - Een rotseizoen

Zelden zat een regerend wereldkampioen zo duidelijk in de hoek waar de klappen vallen als Jorge Martin. De Spanjaard blesseerde zich voor de start van het seizoen, en nadien nog eens en nog eens... Bovendien bleek al vlug dat het droomhuwelijk tussen Aprilia en Martin misschien toch iets te rap voltrokken werd. Martin wou weg, naar Honda, maar Aprilia hield hem aan z'n contract, dat hij tussen alle blessureleed door probeerde te vervullen. Zonder veel succes al kende hij op het Hongaarse Micky Mouse-circuit wel een uitschieter met een 4e plaats. Foto: Aprilia Racing

Tekst: Bart Jacobs

Introfoto: Ducati Media House

Foto's: Constructeurs en teams

Geschreven op 2 december 2025
© Motoren & Toerisme