10 motorfietsen voor ’24: 1. BMW R 1300 GS

BMW legt met de nieuwe Boxer-GS de lat opnieuw een stukje hoger.

In de aanloop naar de lancering van een nieuwe Boxer-GS, een evenement dat gemiddeld om de 5 à 6 jaar plaats vindt, hangt er elektriciteit in de lucht. Dat geldt met name voor de bezitters van een eerder GS-model, maar ook voor BMW Motorrad-dealers, accessoiristen, potentiële kopers én niet in ’t minst, ook voor journalisten. In de zomer van 2023 kregen we op de M&T-redactie dan ook met de regelmaat van een klok mails van lezers die meer wilden weten over de nakende komst van de nieuwe GS. In die mails waren vragen als: ‘Hoeveel PK zal de nieuwe GS hebben?’,  ‘Blijft het Telelever-systeem behouden op de nieuwe GS?’, of nog: ‘Hoeveel zal de nieuwe BMW Boxer-GS kosten?’. Stuk voor stuk legitieme vragen, die evenwel moeilijk te beantwoorden zijn zolang je de specs van de nieuwe GS niet zwart op wit voor je hebt. Het standaardantwoord op al deze vragen luidde dan ook: ‘Wait and see’.

Evolutieleer: De nieuwe BMW R 1300 GS

En kijk, BMW Motorrad wist ons toch alweer te verrassen. Toen het eind september eindelijk de eerste beelden van de nieuwe R 1300 GS vrijgaf leek die machine in niets op de illustraties ervan die een jaar eerder in verschillende buitenlandse media waren opgedoken. Neen, dit was R 1250 GS die verder was aangezwollen, maar een ranke en slankere herinterpretatie van de aloude bestseller. Zelfs de asymmetrische koplampen die het uiterlijk van de Boxer-GS zo lang kenmerkten, dienden eraan te geloven. De nieuwe R 1300 GS zorgde voor een trendbreuk door maar liefst 9 kg minder te wegen dan z’n voorganger.

Rij-indruk: BMW R 1300 GS

De komst van een nieuwe Boxer-GS is niet alleen goed nieuws voor BMW Motorrad-dealers, ook verkopers van accessoires zoals Touratech en Wunderlich kunnen ervan meegenieten. En dat is ook te merken aan de manier waarop diverse bedrijven errond communiceren. Neem nu Metzeler, de Duitse dochter van de Italiaanse bandenreus Pirelli, dat BMW Motorrad van het standaardrubber voor de R 1300 GS voorziet. Metzeler liet niet alleen weten dat de Metzeler Tourance Next 2B de standaard (weg)band van de. R 1300 GS is, maar dat het ook de Karoo 4 offroadband levert waarmee de machine optioneel uitgerust kan worden. We mogen daaruit afleiden dat het niet alleen een lucratieve deal is voor Metzeler, maar tegelijkertijd ook een eer die extra reclame (en mogelijk ook omzet) genereert.

Productnieuws: Metzeler banden voor de nieuwe BMW R 1300 GS

Om de doeltreffendheid van z’n banden nog eens goed in verf te zetten, stuurde Metzeler, in samenwerking met BMW Motorrad, een aantal R 1300 GS’en met Karoo 4-banden de flanken van de Nevado Ojos del Salado op. Mocht de naam van deze Chileense berg je niets zeggen, weet dan dat deze Andesreus de hoogste vulkaan ter wereld is! Meteen had de R 1300 GS z’n eerste grote uitdaging succesvol achter de rug.

Video: De nieuwe BMW R 1300 GS overwon 's werelds hoogste vulkaan!

De kans is heel groot dat de nieuwe R 1300 GS, eind dit jaar de ‘hitlijst’ van de inschrijvingen per model aanvoert. En dan moet z’n Adventure-broertje, dit najaar nog komen… Reden te over om de BMW R 1300 GS als nummer 1 in ons lijstje van 10 motorfietsen voor ’24 uit te roepen!

 

Tekst: BJ

Foto’s: BMW Motorrad, Metzeler

 

 

Geschreven op 2 februari 2024
© Motoren & Toerisme