Sport-achtergrond: Triumph maakt GP-intrede als Moto2-motorleverancier

Dit weekend wordt een nieuwe pagina in Triumphs rijke geschiedenis bijgeschreven. Het Britse merk zal dan immers z’n herintrede doen in de Wegrace GP’s. Triumph doet dat niet met een fabrieksteam, maar wel als officieel motorleverancier van de Moto2-klasse. De voorbije negen seizoenen werden de krachtbronnen van de ‘middenklasse’ door Honda geleverd. Sinds de middenklasse van 250cc in Moto2 overging hanteert WK-promotor de ‘control engine’-regel. Op die manier komt elke rijder uit elk team met identiek dezelfde krachtbron aan de start. Die krachtbron is een 765cc metende Triumph driecilinder. Een race-versie van de motor die de Triumph Street Triple aandrijft.

Triumphs 765cc driecilinder Moto2-blok in al z'n glorie.

Triumph levert alleen de motorblokken, de bijbehorende elektronica en de technische bijstand. Het staat de teams vrij om niet alleen hun eigen rijwielgedeelte te kiezen, maar ook componenten zoals uitlaatlijnen. Op die manier rijdt het Red Bull KTM-fabrieksteam met Akrapovic uitlaatlijnen, terwijl het MV Agusta-fabrieksteam voor uitlaatlijnen van SC Project opteerde.

 

Triumph in de GP’s

Triumph is een motormerk dat je tot voor kort niet onmiddellijk met de GP-racerij associeerde. Niettemin, reden er al Triumphs mee in de allereerste Wegrace GP ooit. Het was de Nieuw-Zeelander  Syd Jensen die een vijfde plaats scoorde in de Senior TT van 1949. Destijds gold de Isle of Man TT nog als Britse GP, de Senior TT was dan weer het equivalent van de 500cc-klasse.  In de jaren die volgden zouden ‘privateers’ aangepaste versies van Triumph-modellen als de Speed Twin blijven inzetten in de GP's. Tot een officieel engagement in het WK Wegrace zou het echter nooit komen.

 

Motorleverancier voor de Moto2-klasse

In het voorjaar van 2017 werd duidelijk dat Triumph en MotoGP-promotor Dorna met elkaar overlegden over een mogelijke rol als motorleverancier voor de Moto2-klasse, voor het Britse merk. Honda, dat destijds de officiële motorleverancier van de Moto2-klasse, was had aangegeven om na het verstrijken van het bestaaande contract, niet meer verder te gaan in die rol. Op 3 juni 2017 maakte Dorna bekend dat Triumph vanaf 2019 zou optreden als motorleveranciers van de Moto2-klasse en wel met een race-versie van Triumphs 675cc driecilinder blok. Leuk nieuws voor zowel Triumph-afficionado’s als race-fans, die zich toen al verheugden  op de specifieke ‘sound’ van de triple!

Een voorsmaakje daarvan was toen al te beluisteren in de onderstaande video.

Vanaf dan begon ook de ontwikkeling van het driecilinder-blok. Een steengoed straatblok is nog niet meteen een geschikt raceblok. Triumph werd daarbij geholpen door voormalige wereldkampioen 125cc Julian Simon. Een ontwikkeling die meer dan een jaar in beslag zou nemen.

In augustus 2018 bezochten een aantal Moto2-rijders, tijdens het weekend van de Britse GP, de Triumph-fabriek in Hinckley. Triumph maakte tijdens dat weekend ook bekend dat de ontwikkeling van het Moto2-blok helemaal was afgerond en dat de beoogde doelen inzake prestaties behaald werden. Het enige werk dat er toen nog op de plank lag was het fine-tunen van het motormanagement-systeem. Een systeem dat overigens door de Italiaanse specialist Magneti Marelli – dat ook de ‘gecontroleerde’ ECU’s voor de MotoGP-klasse vervaardigd – ontwikkeld werd.

Een aantal Moto2-rijders waaronder de Engelsman Sam Lowes (in wit racepak) bezocht vorig jaar de Triumph-fabriek in Hinckley.

Tijdens het allerlaatste GP-weekend – de GP van Valencia – gaf Triumphs ingenieur Stuart Wood meer tekst en uitleg over  de Moto2-krachtbron. De Moto2-krachtbron was gebaseerd op de 765cc metende motor van de Speed Triple RS.

Wood vertelde dat de Triumph-ingenieurs de cilinderkop gemodificeerd hadden door de in-en uitlaatkanalen te optimaliseren. Verder kreeg de driecilinder een hogere compressieverhouding. Titanium kleppen en stijvere klepveren zorgden voor een hoger toerental.

Verder werden ook de originele injectoren vervangen door exemplaren met een hogere brandstoftoevloed, kreeg de motor een andere alternator (die aan lagere inertie functioneert) en werden de ratio’s van de eerste en tweede versnelling herzien.

Tenslotte kreeg het Triumph Moto2-blok een instelbare slipkoppeling, die voor de racerij ontwikkeld was, werd het blok smaller en werd het carter aangepast aan het hertekende spruitstuk.

 

En straks?

Vanaf dit weekend doet Triumph dus z’n intrede in de  Moto2 GP’s. En al zal je dan duidelijk het geluid van de 765cc Triple kunnen waarnemen, dan zal je visueel weinig van het Britse merk opvangen. En dat in een klasse waarin concurrenten als KTM en MV Agusta wel duidelijk te zien zullen zijn. Triumph ontwikkelde het Moto2-blok grotendeels in een aangepast Daytona-frame. En reeds tijdens die fase waren er in de Britse pers geruchten over een Triumph-fabrieksteam te lezen. Of het straks zo ver komt is vooralsnog onduidelijk.

 

 

Zien we Triumph de komende jaren zelf met een fabrieksmachine in de Moto2 uitkomen?

Wel duidelijk is dat Triumph nu volop aan een opvolger van de Daytona werkt. Die supersportmachine verdween door de invoering van de Euro 4-normen uit Triumphs line-up. De terugkeer van de Daytona, maar dan met 765cc motorblok, kan misschien al in 2020 een feit worden. En dat is logisch want Triumph wil wellicht een ‘return on investment’ voor z’n Moto2-project. Niet dat het Britse merk daarmee aan liefdadigheid doet, want de Moto2-teams moeten de krachtbronnen betalen, maar het zal wellicht z’n aanwezigheid in de GP’s willen ‘kapitaliseren’. En dat kan dan (deels) met de toekomstige Daytona 765. Al lijkt het ons wel dat dit hele project een nieuw dynamisch beeld van de Britse constructeur geeft, dat bovendien op het hele Triumph-gamma afstraalt.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph

Video’s: Triumph

Geschreven op 7 maart 2019
© Motoren & Toerisme