Future Metal: Triumph broedt op Daytona 765

Onze collega’s van het Britse weekblad Motorcycle News (MCN) publiceerden deze week spionagefoto’s van een toekomstig supersport-model van Triumph. Deze opvolger van de Daytona 675 zou met het 765cc motorblok van de Street Triple worden uitgerust. Iets immers op datzelfde 765 cc metende blok dat Triumph de officiële Moto2-krachtbron heeft gebaseerd. Vanaf dit jaar leveren de Britten immers de motorblokken aan alle teams uit het Moto2-kampioenschap. Daarmee volgt Triumph Honda op, dat van 2010 tot en met 2018 de leverancier van de Moto2-controlemotor (gebaseerd op die van de CBR 600 RR) leverde.

Op de spionagefoto’s die MCN deze week publiceerde is een supersportmotor te zien die erg op z’n voorganger, de Triumph Daytona 675 R, gelijkt. Zo lijken het frame, de achterbrug en de stroomlijn nagenoeg identiek. De verschillen met z’n voorganger zitten bij de toekomstige Daytona 765, vooral in de vering. Vooraan krijgt de 765 een volledig instelbare Öhlins NIX30 voorvork. Achteraan werd een Öhlins TTX schokbreker gemonteerd. Verder valt ook op dat de Daytona met de nieuwste generatie Brembo Stylema remklauwen is uitgerust. 

In tegenstelling tot z’n voorganger krijgt de 765 nu ook het TFT-dashboard dat we kennen van op de Tigers. Onderhuids zal de Daytona 765 wellicht nog meer nieuwe elektronica toegestopt krijgen. Zo denken we aan nieuwe rijmodi, een tweewegs quickshifter, bochten-ABS en een inertie-meeteenheid. Ook opvallend was dat het prototype een langere einddemper had, net als op de Moto2-testmachines waarmee Triumph het driecilinder 765 cc klaarstoomde voor de GP’s.

 

Triumph levert vanaf dit jaar z'n 765 cc driecilinder als officiële krachtbron voor de Moto2 en dus past de herlancering van de Daytona (als Daytona 765) volledig in dat plaatje.

Het is vooralsnog niet duidelijk wanneer Triumph de nieuwe Daytona 765 zal voorstellen. Maar dat hij er zal komen is nu haast wel zeker. Triumph investeerde flink wat geld om de exclusieve motorleverancier van de Moto2-klasse te worden en dus moet er een zekere return (on investment) zijn. En in dat plan past deze Daytona 765, die wellicht als een 2020- en Euro 5-model gelanceerd zal worden.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph Press

Geschreven op 7 februari 2019
© Motoren & Toerisme