Reportage: Gedeelde motorliefde - Rijden met de Meiden

Wie al een tijdje in het motorwereldje meedraait, heeft ze ongetwijfeld al opgemerkt: de Motormeiden. Intussen zijn ze niet meer weg te denken op de grote motorbeurzen en zijn ze waarschijnlijk de snelst groeiende motorcommunity van Nederland en België. Ze bedient een doelgroep die jarenlang over het hoofd werd gezien, maar die nu volop de motorliefde viert - samen en zichtbaar. 

Tekst en foto's: Charly de Kinderen

Om Motormeiden beter te leren kennen, gingen we mee op pad tijdens de officiële seizoensstart. Die feestelijke opening van het motorjaar bracht meer dan driehonderd vrouwen op de been, verspreid over vijf locaties in Nederland en België. Ik was waarschijnlijk de enige man die een geldig excuus heeft om mee te mogen rijden, want mannen zijn vandaag niet welkom. Dat is niet uit feministische overtuiging, benadrukt oprichtster van Motormeiden Tessa Deurloo: “Het is gewoon fijn om even onder vrouwen te zijn, gezellig samen te rijden en elkaar te inspireren.”

Zon op bestelling

De start vindt plaats bij RS Motors in Gent. Deze motorzaak organiseert ook de Girls Ride Out en is een van de vaste ambassadeurs van Motormeiden. Het weer kan nauwelijks beter: zon, blauwe lucht en een temperatuur die perfect op maat is van de motorrijder. “Ik heb dat speciaal besteld”, grapt Tessa. Ze is speciaal uit Nederland afgezakt om vandaag mee te rijden met zo’n veertig Vlaamse motorrijdsters. Het gezelschap is bijzonder gevarieerd, zowel qua leeftijd als achtergrond. En dat zie je ook aan het kleurrijke motorpark: sportieve machines, retrobikes, allroads, nakeds ... alles rijdt vrolijk door elkaar.

Tessa zelf rijdt op een Suzuki GSX-S1000GT, opvallend gewrapt in een kosmisch motief. “Deze wrap stelt het heelal voor”, zegt ze met een knipoog. “Want op de motor voel ik me steevast in de zevende hemel.”

Tessa Deurloo

Nieuwe vriendinnen

Na een korte briefing en natuurlijk de obligate groepsfoto vertrekken de dames, netjes verdeeld in vier groepjes volgens hun eigen tempo. Maar zelfs met dat verschil in snelheid belanden ze niet veel later allemaal samen op de overzetboot – een indrukwekkend zicht, al die motoren netjes op een rij. Daarna verspreidt de groep zich weer over de zonovergoten velden van België en Nederland, waarbij we onderweg meermaals de grens kruisen.

Na een dik uur sturen houden we halt voor de lunch in Koewacht, een charmant grensdorpje dat perfect past in de sfeer van de rit. Volgens Tessa zijn dit typisch ‘kletsritjes’: geen honderden kilometers op één dag, maar ritten met regelmatige stops, want na elke 40 minuten moet er tijd zijn om even bij te praten.

Dat is het hart van Motormeiden”, zegt ze. “Vrouwen samenbrengen, ervaringen delen, en vaak ontstaan hier nieuwe vriendschappen.” Velen zijn alleen naar dit evenement gekomen. Al zou je dat niet denken, want de sfeer zit er goed in en iedereen lijkt elkaar al jaren te kennen.

"Het is gewoon fijn om even onder vrouwen te zijn, gezellig samen te rijden en elkaar te inspireren."

Persoonlijke touch

Tijdens de lunch raak ik aan de praat met enkele deelneemsters. Het blijft mij intrigeren wat mensen ertoe aanzet om te gaan motorrijden en waarom ze precies voor dat ene model kiezen.

Neem nu Stephanie uit Rotterdam. Ze haalde haar motorrijbewijs pas in oktober, omdat ze niet langer tevreden was met enkel achterop zitten bij haar partner. Maar sindsdien heeft ze nog niet veel kilometers gemaakt, en vandaag leent ze een motor van RS Motors. Binnenkort hoopt ze wel haar eigen Suzuki te kopen – geen toeval, want haar vader was jarenlang directeur bij Nimag, de Nederlandse Suzuki-importeur. Al vertrouwt ze me met een glimlach toe dat ze stiekem droomt van een Harley-Davidson.

Een opvallende verschijning is Kyana uit Geraardsbergen. Boven op haar helm wappert een knalpaarse paardenstaart die ze uit China liet overkomen, en haar haar heeft ze later in exact dezelfde kleur geverfd. Waarom ook niet? Ze draagt een witte outfit met zwarte accenten, perfect afgestemd op haar Triumph Tiger 660. “Ik rijd al twintig jaar, vooral in het zuiden”, vertelt ze. “Wit warmt minder snel op dan zwart. Volgende week ga ik solo met de tent naar Zuid-Frankrijk om leuke bochtjes te pakken met m’n Tiger.

Ook Aglaia uit Oostkamp heeft haar motor een persoonlijke touch gegeven. Haar Kawasaki Z300 met roze accenten – gekocht op aanraden van haar vader – is al acht jaar haar trouwe metgezel. “De perfecte motor om op te leren rijden”, zegt ze, en daar kan ik inkomen. Toch droomt ze nu van een KTM Adventure, om ook offroad wat avonturen op te zoeken.

Kawa rules

Kawasaki is vandaag trouwens opvallend goed vertegenwoordigd. Op de parking blinken twee special editions trots naast elkaar: een 40 Years ZX-4RR en een 50 Years Z650 in felrood. Renée, die op het sportieve model rijdt, lacht: “Het is de schuld van de dealer. Had hij maar niet zo’n mooie motor in de showroom moeten zetten.” En geef haar eens ongelijk.

Ook Jasmine kon haar geluk niet op met de rode kleur van de jubileumeditie. “Rood is mijn lievelingskleur”, zegt ze enthousiast. “Handig dat Kawasaki voor deze editie even het typische groen heeft laten vallen.” Maar het is natuurlijk meer dan alleen het uiterlijk dat telt. De Z650 is niet te zwaar, heeft een prettige zithoogte en biedt toch voldoende pit. Jasmine leerde ooit rijden op een Yamaha MT-07, maar voelde zich op deze Kawasaki meteen meer op haar gemak.

Wat me vooral opvalt: deze vrouwen zijn duidelijk niet bang van een opvallend kleurtje. Integendeel, hun motoren lijken nog meer dan bij mannen een verlengstuk van hun persoonlijkheid. Met creatieve accenten en persoonlijke details maken ze er echt iets leuks van. Vóór het tweede deel van de rit begint, keer ik huiswaarts. Dit was tenslotte een ‘women only’-rit – en dat respecteer ik met alle plezier.

Motormeiden: community met een missie

De Nederlandse Tessa Deurloo was de hoge parkeerkosten in Amsterdam beu en besloot daarom een motor te kopen. “Ik weet het, het klinkt misschien niet als het meest passionele begin van een motorverhaal”, zegt ze lachend. “Maar die initiële praktische keuze sloeg al snel om in pure liefde voor het motorrijden.” Omdat ze zelf geen andere vrouwelijke motorrijders kende, organiseerde ze in 2018 een ritje in Amsterdam. Ze hoopte op zes deelneemsters, maar tot haar verbazing kwamen er zestig opdagen. Toen besefte ze dat er nood was aan een community voor vrouwen op de motor – en zo werd Motormeiden geboren.

Vandaag is Motormeiden vooral actief op sociale media en draait het niet alleen om motortesten, maar ook om de lifestyle en workshops rond motorrijden. Toch blijft hun belangrijkste missie: vrouwen op de motor samenbrengen. Dat doen ze via ritten, vakanties en trainingen die het hele jaar door georganiseerd worden.

 

Een Motor Kopen: 5 tips van vrouwen voor vrouwen

  1. Laat je niet overbluffen in de showroom. Sommige verkopers praten graag tegen je alsof je nul technische kennis hebt. Laat je daardoor niet afschrikken, stel gerust alle vragen die in je opkomen en vertrouw op je gevoel.

  2. Probeer, voel, en pas alsof het een motorlaars is. Een motor moet passen, net zoals een schoen. Ga erop zitten, voel of je met beide voeten (tenminste met de tippen) bij de grond kan. Kijk of je makkelijk bij de rem- en koppelinghendel kan en check het gewicht.

  3. Kies voor groei, niet voor bluf: je hoeft geen 1.000 cc onder je kont te hebben om een ‘echte motorrijder’ te zijn. Een motor waarop je je zelfzeker voelt, rijdt leuker én veiliger.

  4. Denk aan jouw type ritten, niet die van je partner. Het is verleidelijk om mee te gaan in het enthousiasme van je partner of vrienden, maar dit is jouw machine. Denk dus aan jouw (dagelijks) gebruik.

  5. Accessoires maken het verschil. Een goed windscherm of handvatverwarming kunnen je motorervaring comfortabeler maken. Maar denk ook aan de looks: voel je je goed op je motor, dan straal je dat uit, je motor is ook een verlengstuk van jezelf.

Geschreven op 18 september 2025
© Motoren & Toerisme