Beginnersfouten
De dag nadien schijnt de zon, en dus willen we alsnog een stukje TET meepikken. Maar de track blijkt afgesloten; na wat twijfelen besluiten we het tijdelijke verbodsbord te respecteren. Als het door te veel overtredingen een permanent verbod wordt, is daar niemand bij gebaat. Langs de noordelijke route rijden we naar Sauris, in de hoop dat TET verderop wel open is. Boven op de pas is het flink nevelig, en er ligt nog sneeuw; de soldaten van de bergbrigade, die aan een militaire oefening bezig zijn, staan te koukleumen naast de weg. Ook wij duiken snel weer naar beneden, richting Sauris di Sopra. De TET-track leidt ons naar een steil baantje (25% dit keer) dat algauw in gravel overgaat: een weids berglandschap ontvouwt zich. Eindelijk, de lang beloofde offroad!
Enthousiast springen we recht op de steuntjes, geven voorzichtig gas en voelen hoe de Rallys, nu echt in hun element, vrolijk over het pad dansen. Blij kijken we elkaar aan. Zo hadden we ons de vakantie voorgesteld: ongerepte natuur, niemand in de buurt, met de perfecte motor op de perfecte plek. En dan springt Jo’s benzinelampje aan. Je hebt dom, dommer en dit: met een motor die je niet kent aan een bergpiste beginnen om te checken hoeveel kilometer je met die reservetank echt kan doen, is geen goed plan.