5 Motortrends voor 2019: 4. De heropleving van het WK Superbike

Sinds Dorna, de promotor van de MotoGP, in 2012 ook het WK Superbike in z’n portfolio opnam, ging dat kampioenschap gestaag achteruit. Minder teams en rijders, minder verschillende merken maar ook én vooral minder kijkers. In dat laatste geval hebben we het zowel over kijkers achter de buis als toeschouwers op de tribunes.

De spreiding van de twee Superbike-races, over beide weekenddagen – dus Race 1 op zaterdag en Race 2 op zondag – kon de afkalving niet stoppen. Bovendien ging tijdens de afgelopen vier seizoenen één en dezelfde ijzersterke combinatie – Jonathan Rea en de Kawasaki ZX-10R – met de wereldtitel aan de haal.

 

Jonathan Rea en de Kawasaki ZX-10R zijn sinds jaren dé absolute heersers in het WK Superbike. Brengt 2019 daar verandering in?

Nieuw format

Dorna onthulde eind vorig jaar een nieuw formaat voor de WK Superbike-weekends. Voortaan strijden de tenoren niet twee- maar driemaal tegen mekaar om WK-punten. De zaterdagse race blijft, maar op zondagvoormiddag komt er nu een sprintrace, in de aanloop naar de finale race van het weekend. Race 1 en Race 3 zullen dus over de gebruikelijke volle lengte van ca. 40 minuten bestreden worden. In deze races scoren de eerste 15 rijders punten volgens de volgende puntenverdeling: 25/20/16/13/11/10/9/8/7/6/5/4/3/2/1. De kortere sprintrace zal op elk over 10 ronden gaan en zal alleen de eerste 9 rijders met punten belonen. Die punten zijn in aflopende zin: 12/9/7/6/5/4/3/2/1.

 

Ducati bouwde de Panigale V4 R speciaal voor het WK Superbike en stapt zo voor het eerst van de vertrouwde desmo V-twin af.

Wie de afgelopen jaren de Superstock 1000-races heeft gevolgd, weet dat kortere races vaak bol staan van de actie. Aantrekkelijk voor het publiek, maar belastend voor de teams die weleens extra werk kunnen krijgen door de averij die de motorfietsen tijdens de sprintrace oplopen.

Meer inbreng van de fabrieken

Op de voorlopige deelnemerslijst van het WK Superbike 2019, die de internationale motorsportfederatie FIM afgelopen vrijdag bekend maakte prijken momenteel slechts 18 rijders. Die kwantiteit is dus minimaal maar de kwaliteit is er wel. Verdwenen Aprilia en MV Agusta van die deelnemerslijst, dan prijken daar nu wel officiële teams van BMW en Honda op. Bovendien pakt Ducati uit met de gloednieuwe Panigale V4 R, een machine die speciaal voor het WK Superbike gebouwd werd. Daarnaast komt er een tweede, door Yamaha Europe gesteund, Yamaha-team met routinier Marco Melandri als kopman. Of één van deze vier bovenstaande constructeurs bij machte is om de combinatie Jonathan Rea-Kawasaki ZX-10R te kloppen moet nog blijken. Maar ‘De Groenen’ hebben de afgelopen jaren nooit zoveel tegenstand gehad als nu.

 

Leon Camier en Riyuichi Kiyonari verdedigen de kleuren van het nieuwe Moriwaki-Althea HONDA Racing Team en dat ten koste van het Nederlandse Ten Kate Racing.

Achter de schermen werkt het Nederlandse Ten Kate-team hard aan een comeback met een nieuwe constructeur (Suzuki?). Maar die zal zeker tot de eerste Europese ronden van het WK Superbike op zich laten wachten. Het team uit het Overijsselse Nieuwleusen runde jarenlang WK Supersport- en Superbike-teams voor Honda. Maar aan die lange samenwerking kwam aan het eind van vorig seizoen plots een onverwacht einde. Honda besloot om terug te komen met een écht fabrieksteam. Een team waarvan het befaamde tuningbedrijf Moriwaki de technische kant voor z’n rekening neemt, terwijl het Althea-team van de Italiaanse zakenman Genesio Bevilaqua de logistieke kant runt. Leon Camier blijft in dat team de kopman en krijgt de steun van voormalig British Superbike-kampioen Ryuichi Kiyonari.

BMW Motorrad Motorsport maakt z'n officiële comeback in het WK Superbike met de nieuwe S 1000 RR en Tom Sykes en Marcus Reiterberger als rijders.

Ook BMW Motorrad maakt dit jaar opnieuw een officiële comeback in het WK Superbike, exact tien jaar nadat het voor het eerst z’n intrede deed. De BMW S 1000 RR superbike is flink aangepakt voor z’n 10e productiejaar en produceert dankzij de ShiftCam-technologie in standaardversie al 207 pk. Het BMW Motorrad WorldSBK Team bestaat uit de ervaren Engelsman Tom Sykes en de jonge Duitser Marcus Reiterberger. De technische kant wordt gerund door BMW Motorrad Motorsport, terwijl het Britse SMR-team (Shaun Muir Racing) instaat voor de logistiek.

Het WK Superbike 2019 start tijdens het weekend van 22-24 februari op het circuit van Phillip Island in Australië. Ook dit jaar zullen het WK Superbike en Supersport weer (deels) LIVE te volgen zijn op Eurosport.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: HondaNews, Kawasaki Racing, Ducati Media House, BMW Motorrad Press

 

Geschreven op 14 januari 2019
© Motoren & Toerisme