Rond de Noordkaap: 7. Een abrupt einde

Bij het verlaten van Tallinn staat er Wim een onaangename verrassing te wachten, waardoor hij de rondreis abrupt moet beëindigen. Toch blikt Wim positief terug op z’n ‘reis Rond de Noordkaap’.

Dag 20, 12 juli: Tallinn - Tallinn (Estland) 20 km

Ik sta om 6u45 op en kom om 7u00 bij het ontbijt aan. Blijkbaar is er gisterenavond nog een horde bussen met Duitse en Deense toeristen geland in het hotel. In de ontbijtzaal, die duidelijk niet berekend is op het aantal mensen dat daar nu vertoeft, is het een verschrikkelijke chaos. Aan de twee koffiemachines staat een schuifelende file met een lengte die ik de laatste weken enkel nog gezien heb op de ring van Antwerpen toen ik op dag 1 deze richting uitkwam. Deze rij dreigt bovendien dan nog in aanvaring te komen met de dringende meute die aan het buffet ellebooggewijs tracht enig vast voedsel te bemachtigen. Bij mij breekt een lichte paniek uit en een dwingend gevoel jaagt mij richting uitgang. Hier wil ik totaal niet zijn. In de gang kom ik Jochem, één van mijn vaste gezellen, tegen en zeg hem dat ik nu onmiddellijk vertrek, want dat één van de redenen waarom ik indertijd met de motor ben beginnen rijden juist was om dergelijke toestanden op reis te kunnen vermijden. Jochem zegt stoïcijns dat hij het hier nog wel even bekijkt en wat later vertrekt. We zien elkaar wel ergens onderweg of vanavond in Riga, het is maar 300 km rijden vandaag. Jochem is 18 jaar jonger dan ik, maar Zen-gewijs is hij mij blijkbaar al lichtjaren voorbijgestoken.

Ik vertrek dus alleen en, wat tekenend is, mis tweemaal een afslag op mijn GPS. Maar daar is het dan, mijn ticket om de rest van mijn leven alle straffe verhalen van mijn motorvrienden genadeloos te kunnen counteren met “Ja maar, ben jij al aan het Joey Dunlop Memorial in Tallinn geweest?”. Ik stuur, zelfvoldaan leunende tegen de linkse boom van de twee, één van hen een SMS om hem zichzelf te doen vervloeken dat hij nu aan een bureau in Brussel zit en niet hier is. Het memorial is erg sober en mooi. Blij dat ik er geweest ben rij ik via de grote weg richting Riga.

Op een bepaald moment kom ik aan wegenwerken waar men met een kraan een brugelement aan het plaatsen is. Het verkeer moet daar over één baanvak passeren (het baanvak in mijn rijrichting), wat geregeld wordt door een wegenwerker met een ‘salami’. Ik rij langs de file naar voor en als ik een tiental wagens van het begin van de file verwijderd ben doet de wegenwerker teken dat er mag doorgereden worden. Aan de kop van de file staan twee personenwagens en daarachter een vrachtwagen welke trager is bij het optrekken. Daar valt dus een mooi gat waar ik mij perfect elegant kan invoegen. Spijtig genoeg is er op dat moment nog iemand die zo denkt. 

Na de brug is er een werfzone. Ik rij ongeveer 50 km/u op 3/4de links op het baanvak, op normale afstand van mijn voorligger. Dik 50 meter achter de brug staat een Dacia Duster van de wegenwerkers in de werfzone (dus links van mij) haaks op de rijrichting. De bestuurder daarvan denkt net zoals ik: "Voor die vrachtwagen kan ik perfect in de file.” Op het moment dat mijn voorligger hem gepasseerd is geeft hij vol gas. Ik rem en wijk naar rechts uit, maar op 2 tot 3 meter is dat toch wat krap. De Dacia raakt mij vol op mijn voorwiel en ik wordt van mijn motor gekatapulteerd. Ik rol over de voorkant van de Dacia en val daar aan de andere kant af. De motor klapt met zijn linkerkant vlak tegen de zijkant van de wagen en valt daarna op zijn rechterkant, maar heeft dan nog maar heel weinig snelheid. 

Ik rol nog een paar meter verder en merk dadelijk dat ik voeten, handen en hoofd zonder probleem kan bewegen en nergens echt veel pijn heb, buiten aan mijn rechterschouder. Ik kan ook mijn rechterarm enkel met veel moeite opheffen. Ik zet mij recht en doe mijn helm af, maar er staan dan al een paar werklieden om mij heen die zeggen dat ik moet blijven liggen en dat er al een ambulance is gebeld. Na een paar minuten merk ik een persoon op die in het Russisch met veel gebaren een geagiteerde uitleg aan het doen is en vraag hem in mijn beste Russisch: "Bent U de bestuurder?" Hij antwoord: "Ja, ik ben de bestuurder. Ik heb je helemaal niet gezien!". Waarop ik antwoord: "вы глупый человек!". Op dat moment komt de ambulance echter al aan en wordt ik afgevoerd. Net voor de ambulance vertrekt arriveert de lokale politie die mij vraagt om na het ziekenhuis naar het politiekantoor van Tallinn-Zuid te komen voor het afwerken van de nodige paperassen. Ik vraag of er geen aanrijdingsformulier dient opgesteld te worden maar de politiedame zegt dat de politie daar voor zal zorgen. Ik vertrek met enkel mijn helm en alle originele papieren bij mij.

In het ziekenhuis wordt vastgesteld dat mijn rechterschouderblad gebroken is. De dokter, die vlot Engels spreekt, vertelt mij dat een operatie echter niet nodig zal zijn. Zes weken mijn rechterarm in een mitella dragen en ik ben er vanaf. Ik zit hier nu dus wel vast. Ik bel mijn reisverzekering waar men mij opdraagt de dokter te vragen of hij een medisch verslag kan doormailen zodat zij kunnen bekijken hoe ik terug thuis kan geraken. Ik stuur een whatsapp-berichtje naar de groep met deelnemers om hen op de hoogte te brengen van mijn wedervaren en wens hen een goede reis verder. Dafne, die niet in die whatsapp-groep zit, belt mij even later om te vragen hoe het gaat. Ik zeg haar dat ik, zoals van in het begin de afspraak was, alles zelf verder wel kan regelen. Tegen de middag mag ik vertrekken uit het ziekenhuis.

Ik rij met een taxi naar het politiekantoor waar ik een verklaring afleg. Mijn motor is ondertussen ook al gesleept naar een afgesloten terrein aan dat politiekantoor. Ik leg uit dat ik eigenlijk mijn koffers nodig heb omdat daar al mijn bagage inzit. Ik teken een document waarin ik bevestig dat ik die koffers meeneem en we gaan naar de motorfiets toe. De rechterkoffer is enkel geschaafd, maar de linkerkoffer is half ingedrukt en het locking mechanisme is licht verbogen zodat dat niet meer werkt. Er is een redelijk struise agent nodig om die koffer uit de haken te krijgen. De schade aan de motorfiets valt op het eerste zicht eigenlijk mee, maar ik kijk natuurlijk met een technisch ongeoefend oog. Buiten de koffers, de valbaren en een kras op het rechtste carterdeksel is er visueel geen schade. De motor start ook van de eerste keer zonder problemen.

Op weg naar het vliegtuig om naar België gerepatrieerd te worden.

Nu is het wachten op nieuws van de reisverzekering. Uiteindelijk zal ik rond 18u00 die dag in een gezellig hotel geparkeerd worden op loopafstand van het centrum van Tallinn (blijkbaar heeft mijn reisverzekering een betere prospectie gedaan dan Ride On Motors), en begint voor mij een citytrip Tallinn. Twee dagen later zit ik op een vlucht naar Brussel. De motor zal pas een maand later naar België gerepatrieerd worden.

Epiloog

Ondertussen is de expertise gebeurd en is de motor total loss verklaard. Van mijn schouder heb ik nooit echt veel last gehad, deze is ondertussen ook terug goed genezen.

Tijd voor het opmaken van het bilan van deze reis dus. En dat is zonder meer positief op het ‘roadbook’ na. Mooie ritten, overwegend mooi weer, zeer aangename groep en een perfecte organisatie (dat het laatste hotel helemaal mijn ding niet was is eerder mijn probleem dan dat van Ride On Motors). Het ‘roadbook’ daarentegen biedt, volgens mij, eindeloos veel ruimte tot verbetering. Want dat is gewoonweg die naam niet waardig. Ik ben juist terug van een zestiendaagse roadtrip door Alaska met de familie. De formule van Wings ’n Wheels, de organisator, komt in feite neer op hetzelfde, alleen wordt er nu gereden met een huurwagen. Elke avond is er een slaapplaats gereserveerd, hoe je daar naartoe rijdt bepaal je zelf. Maar nu is het roadbook wel een echt roadbook en dient dit niet meer tussen quotes geplaatst te worden. Je krijgt naast de naam van het hotel op de eindbestemming en de geschatte dagafstand,  waar het ‘roadbook’ bij Ride on Motors zich grotendeels toe beperkt, nu per dag enige bladzijden vol met tips en aanwijzingen voor eventueel interessante zijsprongen en stops op je route en tevens een beknopte beschrijving van al wat er te zien is op de eindbestemming van die dag, inclusief een lijst met restaurants waar er lekker gegeten kan worden (zelfs met correcte telefoonnummers zodat je eventueel kan reserveren).

Of ik in de toekomst nog op deze manier een motorreis zou doen? Zonder twijfel, hoe eerder, hoe liever, maar ik zou voor het op voorhand uitbreiden van het roadbook wel wat tijd inplannen.   

Deelnemers en hun motor:

Ard – BMW R1150GS

Leen – BMW K100LT

Peter – BMW R1200R

Bob – BMW R1200GS

Jury – BMW R1200GS

Kees en Anneke – BMW 1600 GTL

Edwin – Triumph Tiger

Ansgar – BMW R1200GS

Jochem – Yamaha XT1200Z

Ab – Guzzi Stelvio

Rob – Yamaha XTZ660

Dafne – Yamaha TDM900

Wim (ik dus) – Honda Crosstourer VFR1200X DCT

 

Tekst en foto’s: Wim Van Houtven

 

 

Geschreven op 24 april 2019
© Motoren & Toerisme