Youngtimer: BMW R 1150 R Rockster

Af en toe heeft zelfs de meeste serieuze mens al eens nood aan een spielerei… Het verklaart meteen ook waarom BMW in 2003 de Rockster lanceerde. De stoere naked kwam voor het eerst ten tonele in september 2002 toen BMW Motorrad hem op de Intermot in Keulen presenteerde. Toen nog slechts als een stijlstudie. Het leek erop dat BMW Motorrad eigenaars van een R 1150 R wilde zeggen dat ze ook zoiets konden bouwen. Maar de respons van het publiek was dermate positief dat ze in München gedacht moeten hebben dat ze hem beter zelf konden bouwen.

In 'Alle Motoren 2003' prijkte de BMW R 1150 R Fun die later als 'Rockster' door het leven zou gaan. Foto: Archief M&T

De Rockster was an sich niet meer of minder dan een R 1150 R – de Roadster onder de boxer-BMW’s dus – met branie. Een opvallend duo asymmetrische koplampen (afkomstig van de R 1150 GS), een breder en platter stuur en een vliegenschermpje waren de componenten die het verschil moesten maken. Daarbovenop kwam er nog een brutale kleurstelling. Dit was een boxer die het brave BMW-imago volledig had afgelegd en om aandacht schreeuwde.

Foto: Dirk Melkebeek

Tegelijkertijd bleef de Rockster ook wel ten voeten uit een BMW. In vergelijking met de Japanse concurrentie was deze naakte BMW te zwaar (218 kg droog) en niet bepaald krachtig. Net als elke andere BMW-boxer werd ook de Rockster door middel van een cardanas aangedreven, weinig sportief dus… Al legde BMW toch ook sportieve accenten. Zo kreeg de Rockster de sport-versnellingsbak (die optioneel was op andere boxer-varianten), kwam hij standaard in een éénzitsuitvoering én had hij een achterband van 180 mm (in tegenstelling tot de 170 mm van de R-versie).

Had de Rockster z’n looks mee, dan bleven de prestaties toch eerder beperkt. Berijders van andere nakeds een Ducati Monster S4, een KTM 950 Duke of een Triumph Speed Triple kon je maar beter niet uitdagen voor een acceleratieduel want dan zou je bijna gegarandeerd ‘op je kas’ gekregen hebben... Met een maximaal vermogen van 85 pk (aan 6.750 opm) en een koppel van 98 Nm (aan 5.250 opm) bleven de prestaties van de BMW R 1150 Rockster eerder beperkt. Maar dat neemt niet weg dat die 85 pk’s wel volstonden om er pret mee te hebben, dat bleek uit de introductietest die in maart 2003 in Motoren & Toerisme stond.

De Rockster werd in 2003 voor € 11.500 (of € 12.590) geïntroduceerd. Een heel lange carrière was deze ‘special’ echter niet gegund. Na productiejaren bleek de Rockster niet in staat om een blijvende plaats voor zichzelf in het BMW-gamma te veroveren.

 

 

Tekst: BJ

Foto’s: Archief M&T/Dirk Melkebeek

Geschreven op 31 maart 2022
© Motoren & Toerisme