Vergelijkingstest A2-machines door A2-rijders

Om eens grondig uit te pluizen wat verschillende A2-rijijzers eigenlijk waard zijn in dagelijks gebruik, trokken we stoutmoedig naar de importeurs om een verzameling 35kW-machines te ronselen en naast elkaar te plaatsen. Om wat weerwerk te bieden aan het beeld van de wat vergrijsde motardpopulatie, gingen we op zoek naar aanstormende motorrijders om deze machines te testen.

Tekst en foto’s: Pieter Pacques

 

Want dat is tenslotte het publiek dat de makers ervan voor ogen hebben. Niet dat ervaren motards hun weg niet zouden vinden naar het A2-gebeuren, maar we hebben nog maar weinigen de overstap zien maken. De zoektocht naar voorradige machines resulteerde in een kleine queeste. Daar zat corona voor iets tussen, maar het hielp ook niet dat het motorseizoen al geëindigd was. De zoektocht naar testpiloten verliep eenvoudiger.

Pittig allegaartje

Voordat de machines werden opgehaald en verdeeld om er gezamenlijk mee op weekend te trekken, startten we met een motorische teambuilding onder het superviserend oog van onze eigen motorcoach. Elkaar wat leren kennen, even zien wat de kennis is, wat de beschikbare capaciteiten zijn. Rijervaring stond helemaal onderaan in de ‘jobomschrijving’ en was absoluut geen noodzaak. Hoe minder hoe beter zelfs. Onze conclusie: we hadden een serieuze verscheidenheid aan persoonlijkheden samengebracht, en zodoende best een pittig allegaartje om mee op testweekend te gaan. Maar daarmee was het ook absoluut het testgezelschap dat we origineel voor ogen hadden.

En dan is het tijd om de machines te verdelen. Thom mag de baan op met de retro-getinte Royal Enfield  Interceptor 650 paralleltwin, met 47 pk en 52 Nm bij 202 kg. Zithoogte is 804 mm. Nick neemt plaats op de duistere Iron 883, met 760 mm wat lager, en beschikt over een luchtgekoelde Evolution V-twin van 52 pk en 68 Nm, bij 256 kg. Nathan start met de Adventure 390 monocilinder van zijn favoriete merk: 43 pk, 37 Nm, een drooggewicht van 158 kg bij een zithoogte van 855 mm. Nicolas maakt de blits op de F900 XR en krijgt op deze witte patser een 270° paralleltwin van 48 pk en 66 Nm, bij 219 kg. Bij deze BMW zijn veel verschillende zithoogtes mogelijk, maar in onze setting klopt hij af op 795 mm. Jens zwiert zijn been over het 690 mm lage zadel van de stijlvolle, minimalistische CMX500 Rebel met een DOHC paralleltwin van 47 pk en 43 Nm, bij 190 kg. En last but not least Wim, onze alziende begeleider-coach, die zichzelf lanceert op een futuristische 500 DS paralleltwin met 46 pk, 42 Nm, bij 188 kg (droog) en 815 mm zithoogte.

De volledige versie van dit artikel lees je in het februarinummer van Motoren & Toerisme dat vanaf 11 februari in de winkel ligt.

Geschreven op 9 februari 2021
© Motoren & Toerisme