Stefan Pierer over: De toekomst van Husqvarna

In deel 1 van M&T-medewerker Alan Cathcarts interview met Stefan Pierer kon je lezen hoe de KTM-baas wil gaan samenwerken met CF Moto en GasGas. In dit tweede deel gaat het over de toekomst van KTM’s zustermerk, Husqvarna.

 

Tekst: Alan Cathcart/BJ – Foto’s: Alan Cathcart, Husqvarna Images

 

Momenteel hebben we met Husqvarna een groot marktaandeel in de off-road-segmenten. We verwachten dat die markt min of meer stabiel zal blijven aan de huidige grootte. De grote groei bij Husqvarna zal dus van straatmotoren moeten komen. En dat zowel met lichte motorfietsen als met machines uit de middenklasse. Op middellange termijn willen we een Husqvarna tweecilinder-gamma lanceren als 2022-modellen. Het motorplatform daarvoor wordt de 890cc paralleltwin die we dit jaar tijdens de EICMA zullen lanceren.”

Onze manier van opereren, vertoont erg veel gelijkenissen met die van de auto-industrie. Het motorplatform is het duurste onderdeel qua ontwikkeling, zeker wat motorfietsen betreft! Als je zo’n platformen creëert moet je ze ook kunnen delen onder je verschillende merken, anders zal je geld tekort komen. Dat heb ik geleerd van de auto-industrie waar ze die strategie perfect onder de knie hebben.  Kijk maar naar de manier waarop het werkt bij VW, Audi, Skoda en Seat.”

Husqvarna gaat in de toekomst zwaardere motorfietsen bouwen.

Toen we Husqvarna overnamen had niemand dat verwacht. Bij de overname had Husqvarna een jaarlijkse productie van 6.000 motorfietsen. Ondertussen zijn er dat 50.000 per jaar geworden en is Husqvarna ook een on-road-merk geworden. Het is goed om twee merken in de familie te hebben. KTM is namelijk erg scherp gepositioneerd als een merk dat altijd klaar is om te racen. Husqvarna is dan weer net iets toegankelijker, een beetje softer. Een merk dat coole motorfietsen bouwt.”

Straatmotoren ontwerpen vergt een leerproces. Toen we eind jaren ’90 aankondigden dat we ‘on-road’ gingen met KTM, duurde het 10 jaar vooraleer we de juiste reputatie hadden, het juiste productaanbod hadden en vooral het juiste dealernetwerk hadden opgebouwd. Pas dan werden we als serieus on-roadmerk beschouwd. Bij Husqvarna zal dat proces geen tien jaar in beslag nemen, maar dat we een aantal extra jaren nodig hebben mag duidelijk zijn.”

Je moet uiteraard gevestigde dealers van straatmotoren aantrekken en daar zijn er veel van. Maar je moet tegelijkertijd ook accepteren dat die dealers een bepaalde productlijn nodig hebben, die ze kunnen verkopen. Niet zomaar een 400cc motorfiets, die in een aantal verschillende stijlen is vormgegeven. Volgens mij is het duidelijk: ze hebben nood aan modellen met een grotere cilinderinhoud, zoals bvb. een Husqvarna tweecilinder-gamma. En dat gaan we hen dan ook geven. Zelfs onze 1300 V-twin, zou in de toekomst weleens een Husqvarna-machine kunnen aandrijven. Die optie is zeker niet onmogelijk."

Husqvarna maakt volgend jaar z'n comeback in het WK Moto3.

In Moto3 zullen we volgend jaar naast KTM-teams ook een Husqvarna-team hebben. Die inzet in het WK Moto3 moet de perceptie van Husqvarna als constructeur van straatmotoren helpen verstevigen bij het publiek.”

Geschreven op 18 oktober 2019
© Motoren & Toerisme