Supersports are back, en ze weten het in Oostenrijk ook. KTM haalde zojuist zijn langverwachte 990 RC R vanonder het doek. Wij zetten de belangrijkste info op een rijtje.
Supersports are back, en ze weten het in Oostenrijk ook. KTM haalde zojuist zijn langverwachte 990 RC R vanonder het doek. Wij zetten de belangrijkste info op een rijtje.
De belangrijkste kenmerken:
De 990 RC R is de nieuwste aanvulling in het supersport-gamma van KTM. De ontwikkeling van deze scherpe supersport is het resultaat van KTM’s ervaring in de MotoGP, Moto2 en Moto3.
In het vooronder herkennen we de 947cc tweecilinder-in-lijn uit de 990 Duke, al maakt die in de RC een beetje meer vermogen. 130 pk bij 9.500 opm om precies te zijn, met 103 Nm koppel bij 6.750 opm. De prestatieverbeteringen zijn behaald doormiddel van een nieuwe airbox met dubbele luchtinlaten, andere mapping en een nieuwe roestvrijstalen uitlaat met drie lambdasondes. De paralleltwin weegt 57,2 kilogram.
De 990 RC R gebruikt een stalen buizenframe met een gegoten aluminium subframe en de gewichtsverdeling is 52,5% vooraan en 47,5% achteraan. Het race-geïnspireerde kuipwerk biedt windtunnel-geoptimaliseerde aerodynamica en voldoende bewegingsruimte voor rijders van alle formaten. Als kers op de taart komt de RC natuurlijk met - in dit tijdperk obligate – winglets, die tot 13 kilogram neerwaartse druk zouden genereren aan 239 km/u.
Met een rijklaar gewicht van 195 kilogram, met de brandstoftank van 15,7 liter gevuld dus, is de 990 RC R beslist een lichtgewicht. Qua vering zien we vooraan een volledig instelbare 48mm WP Apex Open Cartridge voorvork, en achteraan een volledig instelbare WP Apex monoshock. Radiaal gemonteerde Brembo HyPure-vierzuigerremklauwen knijpen op 320 mm remschijven via een radiaal gemonteerde Brembo-rempomp.
De KTM 990 RC R komt af-fabriek met vier rijmodi: Rain, Street, Sport en Custom. Via het optionele Track-pakket kan je nog toegang krijgen tot een speciaal ontworpen Track-modus en twee extra Custom-modes. Standaard zijn ook vier ABS-modi aanwezig: Street en Sport, waarin de bochtengevoelige ABS voor- en achteraan actief blijft, en twee speelse modi, Supermoto en Supermoto +.
Bochtengevoelige tractiecontrole is standaard aanwezig, maar wie die technologie ook in niveau’s instelbaar wil, moet bijbetalen voor het Track-pakket. Daarin zit een extra Track-rijmodus, twee extra Custom-modi, in vijf levels instelbare anti-wheelie, launch contol, een lap timer, instelbare gasrespons en dus in niveaus instelbare tractiecontrole.
Wie nog een stapje verder wil, kan het Tech-pakket aanvinken. Dat omvat alle opties uit het Track-pakket, maar vult die nog aan met cruise control, een op-en-neer quickshifter, motorslipregeling en een adaptief achterremlicht dat reageert op harde remacties.
Alle elektronica wordt bediend via een indrukwekkend 8,8 inch TFT-scherm met knappe graphics en touchscreen. De uitgebreide functies, waaronder navigatie (op kaart of turn-by-turn), multimedia, motordata en een lap-timer, zijn allemaal standaard aanwezig. Het scherm is bovendien in hoge mate personaliseerbaar.
Met onder andere dit TFT-scherm, in twee posities instelbare voetsteunen en comfortabele ergonomie wil KTM benadrukken dat de 990 RC R net zo goed thuis is op de openbare weg als op circuit.
De eerste 990 RC R’s worden in oktober 2025 geproduceerd en zullen dus binnenkort al bij de dealers te vinden zijn. In België hangt er een prijskaartje van 15.999 euro aan, en zal hij beschikbaar zijn in twee kleuren: oranje of zwart. Om de verkoop opnieuw aan te zwengelen, levert KTM deze motor ook met 4 jaar fabrieksgarantie.