Stefan Pierer over: De samenwerking met CFMoto en GasGas

Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart kreeg onlangs de gelegenheid om KTM-baas Stefan Pierer uitvoerig te interviewen. Over het heden en de toekomst van z’n groep, die nu de grootste Europese motorfabrikant is.  In het eerste deel van het interview komen de samenwerkingen tussen KTM en enerzijds CF Moto en anderzijds Gas Gas, aan bod.

Tekst: Alan Cathcart/BJ – Foto’s: Alan Cathcart, GasGas

“Onze 790 paralleltwin motor hebben we overgeheveld naar CF Moto. In plaats van geld in dat bedrijf te investeren hebben we dus intellectuele eigendom ingebracht. Op basis van dat bestaande motorplatform  hebben we hen geholpen om de nodige onderdelen te vinden in China, zodanig dat ze een quasi identiek motorblok kunnen vervaardigen. Niettemin, zal de Chinese versie er één met gereduceerde toleranties en mindere prestaties zijn, tegenover de Europese versie.”

“Op dit moment praten we met CF Moto om hun motorfietsen buiten China te distribueren.  Ze hebben leuke producten waarbij (KTM-designer) Gerald Kiska geholpen heeft qua vormgeving. We zijn verder heel tevreden over de samenwerking met hen. De grootte van het bedrijf past goed bij KTM, laten we nu dus afwachten welke CF Moto-producten  door  het 790 paralleltwin blok zullen worden aangedreven. Over een jaar zullen ze dus hun eigen 2021-modellen bouwen, waarbij de MT800  het eerste model zal zijn. Intern zijn we nu aan het bekijken welk merklogo we op die motorfiets zullen zetten.”

KTM werkt in China samen met CF Moto.

“We zullen er in ieder geval geen KTM-logo opplakken. Maar misschien zullen deze motorfietsen wel als Husqvarna’s door het leven gaan. Of misschien nog een derde merk. Op die manier zouden we op groeimarkten kunnen doorstoten met relatief gesofisticeerde machines met hoge prestaties. Ik verwachtte vooraf geen positieve ontwikkeling want wanneer je zaken doet met China moet je altijd erg voorzichtig zijn. Niettemin ben ik zeer tevreden over de samenwerking met de familie Lai, die nogal verschilt van de meeste andere typisch Chinese ondernemers. Het is een betrouwbare familie en dat weet ik te appreciëren.”

“Het derde merk waarover ik het had is GasGas. Het komt erop neer dat we akkoord zijn gegaan om een meerderheidsparticipatie  te nemen in  GasGas. We hebben een nieuw bedrijf opgezet waarvan wij de meerderheidsaandeelhouders zijn. Er is een overeenkomst tussen ons en de Spanjaarden die volledig (juridisch) afgerond zal worden tegen de EICMA in Milaan. Daar zullen we onze plannen voor de directe toekomst met GasGas verder toelichten.“

Tot voor kort vormden trialmotoren het enige segment van de off-roadmarkt dat KTM noch Husqvarna afdekten. Maar door de samenwerking met GasGas wordt ook dat 'gat in de markt' nu gevuld.

“Maar wat we met GasGas zullen doen is nu al duidelijk:momenteel missen we nog steeds één product in de off-roadsector en dat is een trialmotor.  En laat GasGas nu één van de voornaamste merken zijn in het trial-segment en dat sinds vele jaren. In tweede instantie gaan we bij GasGas een strategie toepassen die gelijkaardig is als wat we met Husqvarna gedaan hebben. We zullen dus het bestaande KTM-platform gebruiken om een nieuw GasGas enduro-gamma te creëren.  We zullen GasGas ook opnieuw lanceren in het motorcross-segment en dat in alle klassen! Dat alles maakt dat we drie merken zullen hebben om de  Japanners mee te verslaan.”

Pierer wil GasGas herlanceren in het motorcross-segment.

“De productie van GasGas zal in Spanje blijven. We hebben een joint-venture met GasGas, geen overname en Spanje is een belangrijke motormarkt. Daarnaast is er het feit dat we in het centrum van Barcelona een O&O-afdeling hebben waar zo’n 50 mensen werken. We hebben nu plannen om dat aantal naar 100 werknemers te brengen. Girona, waar de GasGas-fabriek gevestigd is, ligt bovendien ook in Catalonië. Dat alles maakt dat de deal met GasGas ons erg goed past.”

“Ik ben ervan overtuigd dat over enkele jaren Trial, als eerste off-road-discipline 100% geëlektrificeerd wordt. Een elektrisch motorblok past nu eenmaal perfect bij deze discipline, waar afstanden geen grote rol in spelen en we bovendien milieuvriendelijk willen zijn.  Ook voor kindermotoren is een elektrische aandrijving belangrijk. Barcelona wordt dan ook zeker een belangrijk onderzoekscentrum voor elektromobiliteit.”

GasGas domineerde dit jaar met veteraan Albert Cabestany de FIM TrialE Cup.

“Voorlopig hebben we geen plannen voor elektrische straatmotoren van GasGas. Misschien heeft het merk wel een toekomst als fabrikant van straatmotoren maar in de komende drie jaar gaan we ons concentreren op GasGas als Spaans merk dat z’n origines in de off-roadcompetitie heeft.”

“Een GasGas Rally-team, dat dan de Dakar en de Afrikaanse rallies zou betwisten, behoort ook tot de mogelijkheden. Vergeet niet dat we met Laia Sanz, een héél bekende Spaanse motorsportvrouw in huis hebben. Het zou heel mooi zijn om Laia op een Gas Gas te zien.”

Geschreven op 16 oktober 2019
© Motoren & Toerisme