Special Metal: Yamaha YZF-R1M

Naast de basisversie van de YZF-R1 stelde Yamaha op Laguna Seca ook de R1M voor. Deze R1M is een pure circuitmotor en vormt een uitstekende basis voor de machine die in het WK Superbike oa door Pata Yamaha en Ten Kate Racing wordt ingezet. We mogen dus gerust stellen dat we het bij deze R1 M over een zogenaamde homologatie-special hebben, die het predikaat 'Special metal' meer dan waard is. De R1M is dus een machine die zonder al te uitgebreide en dure aanpassingen zo kan aantreden in één van de betere nationale competities, zoals MotoAmerica, het British Superbike of het IDM Superbike.

Het grote verschil met de ‘gewone’ R1 zit ‘m bij deze R1M in de hoge afwerkingsgraad. Zo heeft deze machine Öhlins veerelementen. En niet zomaar eender welke. De Yamaha R1M is namelijk voorzien van de nieuwste generatie van het Öhlins ERS-systeem (Electronic Racing Suspension).  Dat systeem was ook al op de vorige versie te vinden maar is nu dus verder verfijnd. Een opmerkelijke vernieuwing is echter dat de voorvork nu voorzien is van een gasreservoir. De nieuwe Öhlins ERS NPX voorvork gebruikt gas om ‘dipjes’ in de vorkolie – bij uitgaande demping – op te vangen. Yamaha claimt dat het gebruik van de ERS NPX gasdruk voorvork bijdraagt tot meer controle over het rijwielgedeelte, een grotere wendbaarheid en uiteindelijk betere rondetijden met zich meebrengt.

Nog een opmerkelijke vernieuwing op de R1M vinden we bij het subframe, dat is nu in koolstofvezel uitgevoerd – ipv magnesium zoals op de huidige versie. Ook de volledige stroomlijn en het voorspatbord zijn uit koolstofvezel vervaardigd.

Nieuwe kenmerken YZF-R1M

  • Zeer geavanceerde Öhlins ERS NPX gasdrukvorken
  • Lichtgewicht carbon achterzijde
  • Agressieve nieuwe carbon kuip in M1-stijl
  • Gestanst met een uniek productienummer
  • Bijgewerkte Y-TRAC app en YRC afstellingsapp
  • Volledig geïntegreerd kuipwerk voor een betere eenheid van rijder en machine
  • Aerodynamische efficiëntie met meer dan 5% verhoogd
  • Versterkt gevoel van kwaliteit en M1-DNA
  • Nieuwe remregeling (BC) met 2 standen met ABS in bochten
  • Nieuw motorrembeheer (EBM) met 3 standen
  • Geoptimaliseerd launch control systeem (LCS)
  • Nieuwe APSG ride-by-wire-gasklep
  • Verbeterde verbrandingsefficiëntie en prestaties bij hoge toerentallen
  • Verbeterde remprestaties
  • Nieuwe instellingen voor stuurdemper
  • Nieuwste Bridgestone Battlax RS11 banden van maat 200 achter
  • Verbeterde TFT-instrumenten met BC- en EBM-indicatoren
  • Motor conform EU5

 

 

Hoofdkenmerken van de YZF-R1M

  • Ultramoderne Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS)
  • Exclusief ontwerp met carbon en gepolijste componenten
  • Carbon voorspatbord
  • Communication Control Unit (CCU) met draadloze remappingfuncties
  • De nieuwe 998cc-viercilinder crossplane-motor levert 200 pk
  • 6-assige IMU met gyro-/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
  • Modi voor vermogensafgifte (PWR)
  • Quick Shift System (QSS)
  • Dwarshellinggevoelige Traction Control (TCS) en Slide Control (SCS)
  • Voorwielcontrole (LIF) en geoptimaliseerd Launch Control Systeem (LCS)
  • Aluminium Deltabox-frame met korte wielbasis
  • Opwaarts gerichte swingarm
  • Magnesium achterframe
  • Exclusieve toegang tot de Europese YRE-evenementen

 

 

De Yamaha R1M is slechts in één kleurstelling verkrijgbaar (Silver Blu Carbon) en kan vanaf 25 juli online gereserveerd worden.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Yamaha Motor Press

 

 

 

Geschreven op 14 juli 2019
© Motoren & Toerisme