MY20: Yamaha YZF-R1

Tromgeroffel in Laguna Seca gisteren, toen Yamaha er de nieuwe versie van z’n R1 superbike aan de wereld voorstelde. De huidige versie werd reeds op EICMA 2014 voorgesteld en op een kleine update voor modeljaar 2018 na, onderging de R1 geen aanpassingen. Tot nu dus.

 

Rijwielgedeelte

Aerodynamica

Voor modeljaar 2020 verandert de look van de YZF-R1. De Yamaha-ontwerpers lieten zich daarvoor inspireren door de M1, Yamaha’s MotoGP-machine. Iets wat vooral te merken is aan de stroomlijn en het kuipruitje. De motorfiets oogt daardoor nog nét iets strakker en cleaner dan z’n voorganger. In de afgelopen jaren is aerodynamica opnieuw een belangrijke rol gaan spelen in de racerij en de Yamaha-ontwerpers trekken dat nu door naar de R1. Zoek op de nieuwer R1 geen ‘winglets’ zoals bij de Ducati Panigale V4 R, want die zijn er niet. Wat er wel is, is een superstrakke afwerking op aerodynamisch vlak. Zo lopen de zijvlakken van de stroomlijn nu naadloos over in de benzinetank van de motorfiets. Yamaha zegt daarover dat de aerodynamica van de R1 nu met 5% verbeterd is.

 

Vering, remmen en banden

De standaard-versie van de R1 is voorzien van een Kayaba upside-down voorvork van 43 mm. De volledig instelbare voorvork heeft een veerweg van 120 mm. Door aanpassingen aan het binnengedeelte van de voorvork, geeft de voorpartij nu meer feedback. Een stuurdemper moet voor bijkomende stabiliteit zorgen. Ook achteraan is de Yamaha voorzien van een Kayaba-veerelement.  

Remmen gebeurt vooraan via twee monobloc-remklauwen die de 320 mm remschijven bedienen. De remblokken op de nieuwe R1 zijn volgens Yamaha voorzien van een nieuw materiaal dat nog meer frictie geeft en dus beter remt. De machine is voorzien van Bridgestone Battlax RS11 banden.

Motorblok

Wie een nog krachtigere versie van de viercilinder crossplane-motor had verwacht, is er aan voor de moeite. Ook de nieuwe R1 heeft een maximaal vermogen van 200 pk. Dat maximaal vermogen wordt afgegeven aan 13.500 opm. De technici van Yamaha hebben de  prestaties bij hoge toerentallen van de motor verder verfijnd door nieuw ontworpen 'finger follower'-tuimelaars en nieuwe nokprofielen te gebruiken die zorgen voor een geoptimaliseerde kleplichthoogte en een stabielere klepopening en klepsluiting bij hoge toerentallen, wat op zijn beurt zorgt voor een soepelere en efficiëntere werking van de motor.

Een van de belangrijkste veranderingen is de nieuw ontworpen inlaatconstructie met een opnieuw ontworpen cilinderkop en een verplaatste verstuivereenheid die de motorprestaties optimaliseren. De gaskleppen zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. De nieuwe Bosch-verstuivers zijn nu boven op de gasklephuizen met een diameter van 45 mm geplaatst in plaats van eronder. Deze nieuwe verstuivers met 10 gaten injecteren de brandstof directer in de verbrandingskamers en leveren een bredere sproeihoek van 21,5 graden om de verbrandingsefficiëntie te bevorderen.

Elektronica

Ride-by-Wire

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), die de gaskleppen aanstuurt, wordt ook in 2020 gebruikt. Voor een beter gasgevoel en lager gewicht is de YZF-R1 voorzien van een nieuw APSG-systeem (Accelerator Position Sensor Grip) met een magneet en een sensor die signalen naar de YCC-T stuurt. Om het intuïtieve gevoel van een conventionele draaigasgreep te behouden, is de nieuwe APSG-eenheid voorzien van een veer, schuif en tandwiel die een natuurlijk en progressief gevoel geven. De instellingen zijn ontworpen voor een betere controle met verbeterde interactie tussen rijder en machine.

Inertie-meeteenheid

De YZF-R1 is de eerste motorfiets die beschikt over artificiële intelligentie van de volgende generatie in de vorm van een inertie-meeteenheid (IMU) met 6 assen. De IMU is uitgerust met gyrosensoren en G-krachtsensoren die de hellingshoek, het rollen en het uitbreken bewaken, evenals een versnellingsmeter om versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en rechts te meten. De IMU verzendt 125 keer per seconde machinestatusgegevens naar de ECU die de geavanceerde elektronische hulpmiddelen van de YZF-R1 regelt.

Remregel-systeem

Met het nieuwe remregel-systeem (BC) kunnen rijders een van de twee ABS-functies kiezen (BC1 en BC2) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur en rijomstandigheden. De BC1-modus heeft een vast gevoeligheidsniveau voor het ABS, terwijl de BC2-modus een flexibele ABS-gevoeligheid heeft die afhankelijk is van de kantelhoek en de houding van de machine. In de BC2-modus nemen de gevoeligheid van het ABS-systeem en de interventiesnelheid toe naarmate de hellingshoek groter wordt, wat extra vertrouwen en controle geeft bij het nemen van bochten.

Gegevens met betrekking tot de snelheid van de voorwielen en de achterwielen en informatie van de Inertial Measurement Unit (IMU), zoals de hellingshoek en de slipacceleratie, worden doorgegeven aan de hydraulische eenheid en de elektronische regeleenheid van het ABS, die 'real time'-berekeningen uitvoert. Deze informatie stelt de remregeling vervolgens in staat om wielblokkering te voorkomen door de hydraulische druk in de systemen van de voorrem en de achterrem te moduleren.

Motorrembeheer 

Een andere nieuwe toevoeging aan het indrukwekkende aanbod van elektronische technologieën van de YZF-R1 is het motorrembeheer (EBM), een systeem dat rijders de mogelijkheid biedt om te kiezen uit drie verschillende remkrachtniveaus (hoog, gemiddeld, laag) om te voldoen aan uiteenlopende rijomstandigheden en persoonlijke voorkeuren. Aan de hand van gegevens van verschillende sensoren, waaronder de versnelling, het motortoerental, de gashendelstand en de gasklepstand, past de ECU de gasklepopening, het ontstekingstijdstip en de brandstofinspuithoeveelheid aan om het niveau van de motorremwerking te regelen. EBM1 levert de hoogste en EBM3 de laagste motorremkracht.

Launch control-systeem

Het Launch Control-Systeem (LCS) van de YZF-R1 biedt meer controle tijdens het starten van de race. Voor 2020 is de LCS1-modus aangepast om geactiveerd te worden bij 9000 tpm met een gasklepopening van 41 graden.

Met de toevoeging van BC en EBM en het gewijzigde LCS beschikt de YZF-R1 voor 2020 over in totaal zeven verschillende types elektronische rijdershulpmiddelen en bedieningsfuncties, waardoor de rijder meer vertrouwen en controle heeft bij een breed scala aan rijomstandigheden. Elk elektronisch systeem is ontworpen om naadloos te integreren met andere systemen voor een natuurlijk en intuïtief gevoel, zodat elke rijder zijn of haar ware potentieel kan vervullen.

TFT-dashboard

Het volledig transmissieve TFT (Thin Film Transistor) LCD-scherm van de YZF-R1 is verbeterd met indicatoren voor de nieuwe remregelfuncties en het motorrembeheer.

 

Naast de basisversie van de YZF-R1 kondigde Yamaha ook de komst van de YZF-R1M homologatiespecial aan.

De basisversie van de Yamaha YZF-R1 is vanaf september leverbaar en dat in twee kleuren: Yamaha Blue en Tech Black.

 

 

 

Tekst: BJ/persbericht Yamaha

Foto's: Yamaha Motor Press

Geschreven op 14 juli 2019
© Motoren & Toerisme