Special Metal: BMW TITAN

BMW-technici pakken uit met een pretraket op basis van de R 1300-motor.

 

Sinds Markus Flasch, nu bijna twee jaar geleden, het roer overnam bij BMW Motorrad lijkt het merk steeds vaker de sportieve kaart te trekken. Een tendens die al langer bezig is en ooit begon met de lancering van de S 1000 RR, nu zo’n dikke 15 jaar geleden. Maar onder Flasch lijkt het merk nog sportiever te worden. Dat was ook de algemene teneur na de lancering van de nieuwe R 1300 RT, vorige maand. BMW Motorrad had dan al de Concept RR getoond, een studiemodel dat een inkijk biedt in de volgende generatie van de RR superbike. Nu gaan de Duitsers nog een stapje verder met de TITAN.

Interview: BMW-baas Markus Flasch over...

De TITAN is geen studiemodel – tenminste, dat vermoeden we toch niet – maar wel een Skunk Works-achtig project van een aantal BMW-technici. Philipp Ludwig overzag het hele project, Andreas Martin tekende voor het ontwerp van de TITAN, designer Theresa Stuckenbrock tekende voor de kleurstelling en de graphics. Paul Summerer en Thomas Becker brachten hun ervaring en passie als prototype-bouwers in bij dit project.

Het team achter de TITAN.

Rauw!

De TITAN mag dan nog volgens het BMW Motorrad-persbericht geënt zijn op de R 1300 R – zeg maar de oerversie van de Boxer – toch blijft er van het origineel maar weinig over.

De TITAN neemt wel het silhouet van de R 1300 R over, maar het chassis en de achterbrug werden door de Nederlands-Duitse specialist Wilbers ontwikkeld. Het monocoque-bodywork is uit koolstofvezel vervaardigd. De hele motorfiets is rond het 1300cc metende Boxer-blok opgebouwd. Een toonbeeld van massacentralisatie dus. Maar bovenal oogt het geheel nogal rauw en ongepolijst.

Bij het vormgeven van de TITAN werd niets aan het toeval overgelaten.

Statisch ligt het zwaartepunt van de TITAN vooral op de voorpartij, een manier om het voorwiel zo lang mogelijk op het asfalt te houden tijdens een sprint.

Nitro!

Compromisloos: zo laat de TITAN zich nog het best omschrijven. Dat blijkt niet alleen uit de looks, maar ook uit de aanwezigheid van een fles Distikstofmonoxide tussen de twee titanium Akrapovic dempers in. Distikstofmonoxide is beter bekend als ‘nitro’ of in ’t gewoon Vlaams ‘lachgas’. Met een druk op de knop kan de berijder – zeg maar ‘piloot’ – van de TITAN, dat lachgas in de cilinders van het Boxer-blok injecteren, waardoor de prestaties een kortstondige, maar felle boost krijgen.

Hoe zo’n lachgas-geïnjecteerd 1300 Boxer-blok klinkt, weten we vooralsnog niet, maar BMW Motorrad zal in de nabije toekomst ongetwijfeld nog video’s van de TITAN op de wereld loslaten…

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht BMW Motorrad/BMW Group Press

Geschreven op 9 juli 2025
© Motoren & Toerisme