Interview: BMW Motorrad-baas Markus Flasch over…

Interviews met CEO’s van constructeurs zijn een zeldzaamheid. Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart is een van slechts een handvol journalisten die onlangs in het BMW-hoofdkwartier in München op de koffie mocht gaan bij Markus Flasch. De Oostenrijker heeft sinds vorig jaar de teugels van BMW Motorrad overgenomen van die andere Markus, Schramm. Flasch en Alan hadden het tijdens hun gesprek over een aantal actuele thema’s rond BMW Motorrad.

 

Tekst: Alan Cathcart - Bewerking/vertaling: Bartel Jacobs

Foto's: BMW Motorrad

Over de eindbalans van 2024. BMW Motorrads omzet steeg in 2024 met 0,2%, maar de operationele winst daalde echter met 23,6%, wat natuurlijk ook een effect had op de winstmarge. De analyse die Flasch daarover maakt luidt als volgt, “Er zitten twee aspecten aan die winstdaling. Enerzijds is er een scherpe prijsstelling van heel wat rivalen, en dan zeker in China, maar ook in andere markten zien we dat concurrenten flinke kortingen geven. En daarin moeten wij, tot op zekere hoogte, meegaan. Het tweede aspect dat aan de winst vreet zijn de hogere prijzen die leveranciers hanteren."

De productieversie van de F 450 GS komt er eind dit jaar aan. Foto: BMW Motorrad

Over de nakende komst van de F 450 GS. “Ik denk dat we er nu wel open over kunnen zijn, de F 450 wordt geen bijkomend model, maar vervangt wel de G 310 GS. En ja, dit model zal volledig bij onze Indiase partner TVS gebouwd worden. En ja, het wordt voor het eind van dit jaar officieel gelanceerd. De productie in India zal eind dit jaar starten en begin volgend jaar staat de F 450 GS in de BMW-showrooms. De feedback die we na EICMA over het F 450 GS-conceptmodel kregen was geweldig, dus gaan we er alles aan doen om die motorfiets zo dicht mogelijk Je mag daarna ook andere modelvarianten met hetzelfde 450-motorblok verwachten.

Flasch voelde het conceptmodel van de R20 zelf al aan de tand.

Over de cruiser-markt en de toekomstige R20: “De cijfers tonen het aan. Het cruiser-segment gaat er sterk op achteruit, en onze concurrent (Harley-Davidson, red) heeft daar traditioneel een groot marktaandeel in. Het is een loyaal, maar tegelijk ook beperkt cliënteel, voor wie het merk belangrijker is dan het product op zich. Naar mijn mening is de beste strategische richting voor ons dat we in de toekomst van onze eigen sterkt uitgaan. We zullen ons eigen ding doen en focussen op ons eigen trouwe doelpubliek door hen echte BMW-producten aan te bieden die hun eigen persoonlijkheid hebben. Het R20-conceptmodel dat we vorig jaar lieten zien, is zo’n model met een Boxer-silhouet. We hebben het engineering team erachter gebriefd dat ze een motorfiets moeten afleveren die als een grote R18 zal aanvoelen.

Markus Flasch in gesprek met M&T-medewerker Alan Cathcart.

Over de situatie bij KTM.Er was niet één iemand bij BMW Motorrad die applaudiseerde toen KTM ‘viel’. We hebben altijd goede relaties met hen (KTM, red.) gehad, want het zijn eigenlijk onze buren. We spreken allebei dezelfde taal en we hebben personeel dat bij KTM heeft gewerkt en vice-versa. En dus voelden we ook geen opluchting toen we het merk in problemen zagen. Maar, ik was wel verrast hoe weinig impact die crisis heeft gehad op onze leveranciers. We delen niet veel leveranciers met KTM, maar er waren er wel enkele en we hebben door de problemen heen weten te manoeuvreren. Dat heeft ons dus niet negatief beïnvloed. Ik wel evenwel onderlijnen dat ik hoop dat hun problemen op een positieve manier opgelost geraken.”

Flasch ziet BMW Motorrad niet onmiddellijk elektrische versies van de GS of RR superbike bouwen. Tegelijkertijd hebben de Duitsers wel een groot marktaandeel in het elektrische urban mobility-segment.

Over E-fuel en elektrische motorfietsen. “Het is een misverstand dat er na 2035 alleen nog maar motorfietsen verkocht mogen worden die aangedreven worden door E-fuels. We blijven in de toekomst in de eerste plaats de vereisten van onze klanten volgen. Op dit ogenblik hebben we met de CE-04 een marktaandeel van 60% op de Europese markt wat elektrisch aangedreven tweewielers betreft. Mochten we zien dat er vraag is naar meer elektrische producten dan zullen we daarop inspelen. Maar we gaan niets forceren. Voorlopig focussen we met onze elektrische modellen alleen op woon-werkverkeer. Uit alles wat we zien en begrijpen van onze bestaande klanten, merken we dat er totaal geen vraag is naar elektrische aangedreven motorfietsen in de GS- en RR-segmenten. Motorrijden draait rond vrijheid en onafhankelijkheid en een elektrisch voertuig kan daaraan momenteel niet voldoen."

Deze M 1000 RR is het ultieme van BMW Motorrads M-modellen. Foto: BMW Motorrad

Over de M-modellen. “Tot nog toe hebben we 16.000 M’s verkocht en de vraag stijgt nog steeds. Dus ja, we behaalden de verkoopcijfers die we vooraf betracht hadden. En we zullen het M-aanbod verder opentrekken, want de vraag naar sportiviteit en de meest krachtige straatmotoren is enorm. Ik sluit tegelijkertijd niet uit dat we ook lichtere M-versies gaan bouwen. Het M-concept is niet aan een specifieke krachtbron of cilinderinhoud gebonden. Maar de genen van het basismodel moeten wel sportief en prestatiegericht zijn. Dus kunnen we al wel uitsluiten dat er ooit een M-versie van de R18 zou komen. We zullen altijd op onze sterktes terugvallen en op wat de klant wil. Als klanten zich een M1300 Boxer motorfiets kunnen voorstellen, kunnen wij dat model bouwen."

Flasch in z'n kantoor met het 990cc driecilinder MotoGP-prototype dat BMW in 2006 liet ontwikkelen door het Italiaanse Orcal. Een mogelijke intrede van BMW Motorrad in de MotoGP ligt nu opnieuw op tafel.

Over BMW Motorrads motorsportactiviteiten.We zijn heel trots op de wereldtitel in de Superbike-klasse die we vorig jaar met Toprak Razgatlioglu veroverden. Het was een lange reis waarin we dan weer officieel en dan weer niet officieel actief waren in het WK Superbike. Ik denk dat het team en vooral Toprak die winst echt verdienden. Wat een eventuele deelname aan de MotoGP betreft, daar hebben we nog geen definitieve beslissing over genomen. Maar het lijkt me niet mogelijk dat we er in 2027 – wanneer de nieuwe 850cc-reglementering in de MotoGP in voege gaat – al op de MotoGP-grid zullen staan. We werken constant aan onze motorsportstrategie. MotoGP is een optie, offroad (met een GS-model) een andere. Maar het WK Superbike is ook nog zo slecht niet, het is alleen een heel Europees getint kampioenschap.”

Geschreven op 10 juni 2025
© Motoren & Toerisme