In de vorm van de RSV4 ex3ma pakt Aprilia met wel een hele speciale circuitmachine uit.
In de vorm van de RSV4 ex3ma pakt Aprilia met wel een hele speciale circuitmachine uit.
Deze ex3ma mogen we als vierde hoofdstuk in Aprilia's X-opus beschouwen. De speciale X-reeks ontstond in 2019 met de lancering van de RSV4 X. Een jaar later kwam het merk uit Noale dan met de X-versie van de Tuono.
Twee jaar geleden liet Aprilia dan de X Trenta op de wereld los, een puur op circuit gerichte versie van de RSV4 superbike.
Maar die '30' wordt nu van z'n troon als meest exclusieve RSV4 - en Aprilia tout court - gestoten door de X ex3ma.
In de aanloop naar de GP van Emilia-Romagna stelde Aprilia de RSV4 ex3ma voor. Zoals z'n naam het al doet vermoeden is dit de (tot dusver) meest extreme versie van Aprilia's superbike. Dat heeft deels met het vermogen ervan te maken - Aprilia claimt 230 pk - en met het (droog)gewicht van 165 kg, maar vooral met de aerodynamica van deze machine. Die is vrij revolutionair te noemen, want als eerste 'in serie gebouwde motorfiets' heeft de X ex3ma een grond-effect.
Deze laatste technologie werd volledig ontwikkeld en gepatenteerd door Aprilia Racing en werd voor het eerst gebruikt op de RS-GP 24, de huidige versie van Aprilia's MotoGP-machine. Hoe werkt dat grond-effect? De specifieke vorm op de flanken van de stroomlijn maakt, tijdens het nemen van bochtenn gebruik van de luchtdruk tussen het asfalt en de motorfiets. Het hele aero-pakket van de RSV4 X ex3ma is afgeleid van de RS-GP 24 en omvat naast de hertekende voorvleugel, ook de ondervleugel. Deze 'spoiler' onder de swingarm staat ook bekend als 'de lepel'. En dan zijn er nog de zogenaamde 'bochtenvleugeltjes' , die het lagere gedeelte van het voorspatbord vormen.
En dan zijn er nog de looks van de RSV4 X ex3ma. Komt de combinatie van parelmoerzwart (of beter gezegd 'Perla Nera') met rode en gele accenten - het Be A Racer-logo - je bekend voor? Dat kan want het is een dikke knipoog naar de legendarische livreien van de kwartliter (tweetakt!) Aprilia's waarmee vooral ene Max Biaggi midden jaren '90 de ene na de andere GP-zege aan elkaar reeg. Uiteindelijk resulterend in drie opeenvolgende 250cc wereldtitels tussen 1994 en 1996. Het merk gaf in de tweede helft van de jaren '90, met de razend populaire Aprilia Challenge, trouwens ook pigment aan de wedstrijden van ons eigen BK.
Geen andere rijder is zo met Aprilia's racegeschiedenis verbonden als Max Biaggi. Het merk uit Noale liep als een rode draad doorheen de carrière van de Romein. Van Italiaans kampioen in de Sport Production 125, over Europees kampioen 250cc en drie kwartliter wereldtitels én een WorldSBK-titel, Biaggi won het allemaal met Aprilia. En Aprilia met Biaggi. Flirtte Biaggi in het recente verleden nog met een start-up als Voxan, dan blijft Aprilia wel z'n grote liefde en dus is het geen verrassing dat hij meewerkte aan de ontwikkeling van de extreemste RSV4 ooit.
"Deel uitmaken van de ontwikkeling van een motorfiets als de RSV4 X ex3ma was zoals het testwerk van een echt race-prototype. Het heeft wat weg van voorseizoentesten, waarin de technische basis voor een volledig seizoen wordt gelegd. Het testwerk op het circuit was alvast gelijkaardig qua toewijding. Je probeert om een motorfiets te ontwikkelen, waarmee de gelukkige eigenaren dezelfde sensaties kunnen ervaren als met een echte racemachine. En in veel opzichten is deze motorfiets dat ook. Voor de eerste maal ooit heb je een circuitmotor die, met zulke uitgebreide afstelmogelijkeden, waaronder de verschillende parameters die mogelijk worden dankzij MotoGP-aerodynamica, ontwikkeld is voor gepassioneerde klanten. Ik ben echt tevreden over het werk dat we geleverd hebben. De motorfiets is al opwindend om zelfs nog maar te bekijken en de Perla Nera-livrei brengt een glorieus verleden weer tot leven. Op het circuit zorgde de RSV4 X ex3ma voor een explosie aan emoties - in snelle bochten kon je de 'downforce' van het grond-effect voelen, een geweldige ervaring. Er worden 30 exclusieve, volledig handgebouwde, eenheden van deze motorfiets door Aprilia Racing gebouwd en dat maakt het allemaal nog iets specialer."
Tekst: Bart Jacobs
Bron: Persbericht Aprilia/Piaggio Benelux
Foto's: Aprilia