Special Metal: Aprilia Tuono V4 X

Je hebt ‘speciaal metaal’ en je hebt ‘héél speciaal metaal’. De Aprilia Tuono V4X valt zonder twijfel onder die laatste noemer. Aprilia bouwde deze machine om z’n kunnen te tonen en om die twee andere Italiaanse merken, Ducati en MV Agusta, een neus te zetten. Met z’n 221 pk is de Aprilia Tuono V4X de krachtigste naked bike ter wereld. Een echte productie-motorfiets kan je ‘m echter niet noemen. Al is het natuurlijk ook niet zo dat je op elke straathoek een Ducati Streetfighter V4 of een MV Aguste Brutale 1000 Serie Oro ziet staan. Aprilia mikt met de Tuono V4 X zelfs eigenlijk meer richting Rush 1000, MV Agusta’s monsterlijk krachtig naked. Aprilia zelf noemt de Tuono V4 X, “dé hyper-naked par excellence”. En geef ze, maar eens ongelijk want met een drooggewicht van 166 kg en een topvermogen (aan de krukas) van 221 pk, vaagt deze geweldenaar uit Noale, op papier althans, alle concurrentie genadeloos uit de weg.

Dat de prestaties van de Tuono V4 X ook daadwerkelijk naar zijn moet blijken uit de rondetijden die de machine neerzet. Tijdens een recente test op het circuit van Imola draaide Aprilia-testrijder Lorenzo Savadori een tijd van 1’50” met de Tuono V4 X. Ter vergelijking: in 2018, het laatste seizoen van van de FIM Superstock 1000-klasse, draaiden de beste rijders uit die klasse rondetijden van rond de 1’50” op de Autodromo Enzo é Dino Ferrari.

 

MotoGP-trekjes

Zoals je van Aprilia mag verwachten oogt de Tuono V4 X ook spectaculair. De aerodynamische voorkant werd afgeleid van de RS-GP MotoGP-machine van het merk. De koolstofvezel vleugels sieren niet zomaar deze hyper-naked, maar vervullen wel degelijk een stabiliserende functie.

Testrijder Savadori toont zich alvast laaiend enthousiast over de Tuono V4 X “Het is de meest plezierige motorfiets waarmee ik al gereden heb", zegt Savadori over de Aprilia. "Naar mijn mening is deze mix van comfort en prestaties uniek. De waanzinnige krachtbron is bovendien makkelijk beheersbaar en dat zowel voor experts als voor ‘nieuwelingen’. Het aerodynamica-pakket biedt een ongelofelijke stabiliteit voor een naked bike. Ik denk dat Aprilia met deze Tuono V4X een nieuw segment heeft gecreëerd.”

Ook Aleix Espargaro, Aprilia’s kopman in de MotoGP klinkt enthousiast over de Tuono V4 X. De Spanjaard maakte onlangs op de Red Bull Ring – waar de GP’s van Oostenrijk en Stiermarken plaats vonden – kennis met Aprilia’s krachtigste naked. “De Tuono V4 X is niet van deze wereld” zei Espargaro daarover. “Ik had voordien nog nooit met een motorfiets met een ‘hoog stuur’ (versta zonder clip-ons) op een circuit gereden en was verbaasd over de stabiliteit ervan. Het motorblok mag dan al waanzinnig sterk zijn, toch moet de chassis-architectuur daar niet voor onderdoen. Zelfs integendeel: door de zithouding en de elektronica wordt ermee rijden extreem plezierig. Je kan er propere lijnen meerijden, maar je kan er ook volop mee door de bochten driften. Dit is een sportmotor met hooligan-trekjes.”

Top-componenten

De Tuono V4 X is een project van Aprilia’s race-afdeling. De machine is onderdeel van het zogenaamde Factory Works-programma waarbij technologie uit de racerij gebruikt wordt om machines te bouwen die ingezet worden op hoog niveau (in nationale kampioenschappen) of gewoon als ‘ultieme’ track day-fietsen. De krachtbron van de Tuono V4 X is dan ook dezelfde als die van de RSV4 1100 Factory. Het V4-blok produceert in die machine 217 pk, maar dankzij het gebruik van een Akrapovic-uitlaatlijn met titanium spruitstuk en een einddemper uit koolstofvezel, komen daar nog eens 4 pk bovenop. Daarnaast mag je je aan het beste van het beste verwachten: wielen uit gesmeed titanium van Marchesini, Brembo GP4-MS remklauwen, Öhlins EC 2.0 elektronische ophanging en slicks. Het bodywork van de Tuono V4 X is vervaardigd uit koolstofvezel en voorzien van speciale Bol d’Or-graphics. Dat laatste is een verwijzing naar het Aprilia-fabrieksteam dat in 2006 deelnam in de befaamde Franse etmaalrace.

 

Last but not least, is er nog één detail te melden over deze machine en dat is de prijs. Die is met € 34.900 allesbehalve goedkoop te noemen, al is dat ook helemaal niet de bedoeling van zo’n hyper-naked is zeker niet van eentje die z’n eigen segment creëert. En voor die prijs krijg je er ook een KYT-helm in bijpassende kleuren bij…

 

Tekst: BJ

Foto's: Aprilia Racing

 

Geschreven op 31 augustus 2020
© Motoren & Toerisme