Rij-indruk: TVS Apache RR 310 & RTR 310

Niet enkel de Chinezen staan te popelen om de Europese markt te overspoelen met nieuwe motoren, ook India is zich meer en meer aan het profileren op dit podium. Alan Cathcart leert het Indische bedrijf TVS kennen en testte de twee belangrijkste modellen die binnenkort in Europa beschikbaar zijn. 

TVS Motor Company, gevestigd in Chennai, India, is de op twee na grootste motorfietsfabrikant van het land, en zou bekend staan om zijn innovatieve en milieubewuste benadering. In 2023 produceerde de hoofdfabriek van TVS in Hosur meer dan 3 miljoen voertuigen en bedroeg hun omzet maar liefst 4,1 miljard dollar.

TVS wil nu dus uitbreiden naar andere internationale markten, waaronder Europa en AustralaziĆ«, en is van plan om in 2026 ook de Noord-Amerikaanse markt te betreden. Ze hebben een geschiedenis van strategische partnerschappen, waaronder een opmerkelijke samenwerking met BMW Motorrad om kleine motorfietsen te ontwikkelen zoals de 310 modellen en recentelijk de elektrische CE 02. Zelf hebben ze sinds kort de elektrische iQube scooter.

TVS, die trouwens ook de eigenaar is van Norton Motorcycles, lanceert later dit jaar een assortiment van zeven Euro 5-conforme motoren en scooters op de Britse markt. Deze worden allemaal gebouwd in hun fabriek in Hosur, ten zuiden van Bangalore.

Deze nieuwe lijn wordt aangevoerd door twee Apache-modellen, die een gemeenschappelijk platform met een buisvormig stalen trellisframe delen: de volledig gekuipte RR 310-sportmotor en de RTR 310 naked roadster. Beide zijn uitgerust met dezelfde 313cc eencilinder DOHC-motor die ook de BMW G 310 R en G 310 GS aandrijft. Sinds hun lancering in september 2016 zijn er wereldwijd al meer dan 140.000 van deze BMW's gebouwd en verkocht, allemaal vervaardigd door TVS in Hosur.

Als onderdeel van de joint venture mocht TVS dezelfde motor gebruiken voor zijn eigen modellen die alleen in India worden verkocht. In december 2017 lanceerde TVS de Apache RR 310 als India's eerste volledig gekuipte sportmotor. Ondanks de hoge prijs voor Indiase begrippen verkocht het model goed genoeg voor het bedrijf om een naked versie te ontwikkelen met een agressieve stijl, die in september debuteerde als de Apache RTR 310. Ondertussen heeft BMW toestemming gegeven aan TVS om zijn twee Apache-modellen in Europa te gaan verkopen.

Tijdens mijn recent bezoek aan de TVS-fabriek in Hosur kreeg ik de kans om beide Apache-modellen te testen, hoewel dit slechts op het korte en bochtige Meco Kartopia go-kart circuit buiten Bangalore was. Tot mijn verbazing was de naked RTR 310 het krachtigste model van de twee. Deze motor heeft een vloeistofgekoelde viertaktmotor met een kettingaangedreven DOHC, een zesversnellingsbak en een enkele tandwielaangedreven balansregelaar die 35pk levert bij 9.700 opm. Dit is iets meer dan de 33 pk van de RR310. Daarnaast beschikt de motor over vijf rijmodi, een zes-assige IMU, Bosch 9.1 MP tweekanaals bochten-ABS, bochtentractiecontrole, dynamische cruisecontrole, dynamische verlichting en een zogenaamde 'temperatuurgeregelde zitplaats'. Al bij al is dit een vrij complete uitrusting voor een 313cc instapmodel.

TVS Apache RTR 310
TVS Apache RTR 310

Net als bij de G 310 R heeft de TVS-motor een achterover hellende cilinder, waarbij de cilinderkop met zijn Nikasil-boring 180 graden is gedraaid, zodat het 42mm gasklephuis naar voren gericht is. Dit optimaliseert de vulling van de cilinder met lucht en biedt een voordelige indeling voor de motorfiets met de uitlaat die recht naar achteren loopt. Hierdoor kan de motor verder naar voren in de 1360mm wielbasis worden geplaatst, wat extra gewicht op de voorband legt en de mogelijkheid biedt voor een langere swingarm om de stabiliteit te verbeteren.

Ondanks de vrij compacte wielbasis, met een zadelhoogte van 810 mm, was de TVS Naked ruim genoeg met mijn lengte van 1,78 m. De KYB-vering, die volledig verstelbaar is aan beide uiteinden en een veerweg van 140 mm/131 mm biedt, zorgde voor een goede rijervaring. Deze vering absorbeerde de oneffenheden goed, zelfs tijdens scherpe remacties in bochten. De enkele 310 mm voorste schijfrem met vierzuigerklauw was net potent genoeg om een motor van 174 kg (drooggewicht) af te remmen. 

TVS Apache RR 310
TVS Apache RR 310

De volledig gekuipte Apache RR 310 had paradoxaal genoeg geen uitgebreide reeks elektronische hulpmiddelen. Het model beschikte slechts over vier rijmodi en had geen van de elektronische hulpmiddelen die de RTR wel heeft, behalve het bij wet vereiste ABS. De Kayaba-vering was niet verstelbaar, behalve de veervoorspanning achteraan. Jan Breckwoldt, hoofd Business Development in Europa bij TVS, zei: "We geloven dat de RTR ons populairste model in dit segment zal zijn. Daarom hebben we besloten om het als ons belangrijkste model te presenteren, met passende specificaties. Het zal echter afhangen van de individuele importeurs om te beslissen welk niveau van specificatie en prijsstelling het beste is voor hun klanten."

De zes jaar ervaring hebben TVS duidelijk de kans gegeven om het rijgedrag van de motor te verfijnen - hij stuurde erg prettig de bochten in, vooral met een merkbare maar niet overdreven duik van de 41mm KYB upside-down voorvork. Dit hielp echt bij het insturen in langzamere bochten in de tweede versnelling, met een duidelijke precisie en stabiel gevoel. De verticale dashboardindeling beviel me echter niet zo, maar dat is een kwestie van smaak.

Mijn korte rit op de twee toonaangevende modellen van TVS heeft me overtuigd om er meer tijd op te willen doorbrengen, in betere rijomstandigheden. Wordt vervolgd!

Tekst: Alan Cathcart, vertaling CDK

Media: TVS

Geschreven op 25 april 2024
© Motoren & Toerisme