Rij-indruk: Sur-ron X Bike

In ons Belgenlandje en ook al tot ver daarbuiten worden offroad-motorfietsen geweerd alsof ze de pest meedragen, of erger nog, een variant van het COVID-19-virus. Het lawaai is niet meer te dulden volgens de publieke opinie en daarom moeten verbrandingsmotoren verdwijnen uit het landschap. Nu zijn wij Belgen toch wel bekend door de impressionante lijst aan crosslegendes, Roger Decoster, Gaston Rahier, vader en zoon en kleinzoon Evert…

En toch verdwijnen zowel de tijdelijke als permanente crossparcours één na één in versneld tempo. Reden? “Ze maken teveel lawaai meneer, ze brullen te hard, ik hoor mijn ghettoblaster niet meer op mijn terras..” En toch is er een alternatief: de SUR RON X bike. Een elektrische motorfiets met off roadcapaciteiten.

In China creëerde stichter van Sur Ron, Zhuo Liu, een soort elektrische fiets die ook het plezier van offroad-rijden kon bieden. Veel succes kende dat model initieel echter niet. Tenminste, tot het Amerikaans bedrijf Luna Cycles er zijn oog liet op vallen en een volle container bestelde. Een grote gok van die Amerikanen. Maar zoals zovelen van die Big Dreamers konden ze het ook waarmaken, nadat ze heel wat aanpassingen aan het originele concept hadden uitgevoerd. Het uiteindelijke product bestond voor een heel groot deel uit mountainbike-componenten. Remmen, stuur, wielen, voorvork en achtervering, …. En dat product sloeg onmiddellijk aan in Amerika. De SUR RON X bike was geboren en klaar om de wereld te veroveren.

Om nu echt te weten te komen wat die X-bromfietsen op noppenbanden waard zijn, hebben we ons uitgerust met goggles en crossbotten en zijn we te velde getrokken. Eigenlijk niet te velde maar in de bossen van het zanderige Nijlen in de Antwerpse Kempen.

Officieel zijn er momenteel twee modellen van de Sur Ron X bike te koop op de Belgische markt, een ‘youth’-type en een straatlegaal type. Het youth-type verschilt in onder andere de wielmaat, namelijk een 17-duims wiel voor en achter en een tot maximaal 25 km/u beperkte snelheid. Het straatlegale type krijgt als topsnelheid 45 km per uur en wordt aan de man gebracht als bromfiets. Beide modellen kunnen wel ontsloten worden tot ‘full power’ middels een kleine aanpassing aan het motorgedeelte wat de snelheid naar een mooie 70 km/i brengt. En wees eerlijk, dat is een snelheid die ruimschoots voldoet om in de bossen te crossen. Door componenten te gebruiken die ook op de betere mountainbikes worden gemonteerd kan het totaalgewicht van de Sur Ron vrij laag gehouden worden, 49 kg in totaal.

Voor een elektrische motorfiets en zelfs voor eender welk voertuig is dat niet onbelangrijk. Uiteraard gaat het grootste aandeel naar de batterij. Wanneer je op straat zou rijden aan een constante snelheid, de maximumsnelheid, zou de batterij het ongeveer twee tot twee en een half uur het uithouden. Waarschijnlijk zal de buitentemperatuur er wel een niet onbelangrijke invloed op hebben. Wanneer het vermogen van de batterij gezakt is tot 15% van het totale vermogen dan stopt de fiets. Je kan het wel altijd nakijken op het digitale schermpje juist boven de batterij dat aangeeft hoeveel er nog voorradig is aan de hand van het aantal zichtbare blokjes zoals een benzinemeter op een verbrandingsmotor.

Rijd je met de Sur Ron enkel in de bossen, dus niet met de gas constant tegen de stuit, dan kan je al gemakkelijk drie uur hossen en crossen. Een endurance rijden zal wel niet zo eenvoudig zijn omdat de oplaadtijd van de batterij toch bijna evenveel tijd in beslag neemt als de leeglooptijd.  De batterij opladen doe je met de bijgeleverde lader, iets dat lijkt op de lader van een laptop. In cijfers uitgedrukt bevat de Sur Ron een 60volt 32Ah batterij die bijna 2000 Wh levert wat zowat viermaal het vermogen is van de huidige elektrische fietsen. De motor zelf levert ongeveer 6kW. Er is een primaire overbrenging met een getande riem en de secundaire is een ketting naar een 58 tanden tandwiel. Er werd mij terloops verteld dat wat geëxperimenteer aangaf dat met een 48 tanden tandwiel de actieradius wat verder reikt. Gebruik je de Sur Ron enkel voor wat offroadplezier dan doe je er goed aan de primaire overbrenging te vervangen door een gewone ketting. Die veroorzaakt wel wat meer geluiden maar is voldoende sterk om het vuil zoal een takje of een steentje, die er bij toeval al eens zou tussen geraken, te breken en gewoon verder te rijden.

Oepsie, het Kempense zand velde (heel even) de motorcoach...

Het chassis bestaat uit een gegoten frame en regelbare voorvork, zowel wat veervoorspanning als demping betreft. Ook de achtervering, een monoshock, is regelbaar en met een linksysteem aan de achterbrug verbonden, wat een progressief veereffect geeft.Misschien zijn de remmen wel het zwakkere deel. Algemeen geweten is dat de remmen op een mountainbike zeer gulzig zijn wat remblokjes betreft en staan er nu toch wel van dat soort remmen op de Sur-Ron. Op een gewone fiets is het gewicht pakweg een acht tot dertien kilogram, een Sur Ron met het met een veertig kilogram surplus doen.  Aan te raden is dus om steeds een extra setje remblokjes en remschijven bij de hand te hebben.

De techniek wordt bekroond met hoogwaardige onderdelen en een gegoten frame, wat de zorg en aandacht laat zien die is besteed aan het ontwerpen van de Sur-Ron. Het is de ultieme kleine crossmotor, perfect voor jonge of onervaren rijders, maar ook goed voor bijna iedereen.

Deze elektrische mini-motorfiets is snel, betrouwbaar, heeft een enorm bereik en is gebouwd met een kwaliteit die we nog nooit eerder hebben gezien uit China. De Sur Ron is gebouwd als een solide geheel en we zijn ervan overtuigd dat hij jarenlang betrouwbare rijplezier kan bieden. Het heeft een van de best geconstrueerde batterijpakketten die ooit in een kleine EV zijn aangeboden. De mogelijkheden om aan te passen en te upgraden zijn zeer ruim, van de batterij over overbrenging tot de bedieningen.

Over de gevoeligheden of zwakke plekken kunnen we kort zijn. In eerste instantie zijn het de gebruikelijke slijtagegevoelige onderdelen die de nodige aandacht vragen waaronder de remmen en de ketting. Een zwakheid, en misschien wel een beetje een typische Chinese slordigheid, is de sensor aan de zijstandaard die verhinderd dat je kan rijden als de standaard uitgeklapt staat. Wat vuil en corrosie doen het al vrij snel falen, zo wordt ons eerlijkheidshalve vertelt maar met wat handigheid en siliconen kan dat eenvoudig verholpen worden.

Voor de straatlegale versie betaal je 4.199,00€  en de Youth-versie 3.199,00€. We willen Melis Motor Center bedanken voor het ter beschikking stellen van de motorfietsen en de gastvrijheid. Meer info op: www.melismotors.be

 

Tekst en foto's: Wim Depraetere

Geschreven op 12 juli 2021
© Motoren & Toerisme