Elektronisch vangnet
Motorjournalisten zijn geen onsterfelijke goden die ongeacht de weersomstandigheden of de staat van het wegdek onbevreesd elke apex aantikken. Ook ik begon met een klein hartje aan deze test, en toch heb ik me de hele dag kostelijk geamuseerd. Dat vertelt heel wat over het elektronische vangnet op deze Z1100, en laat dat misschien de echte nieuwigheid zijn tegenover de oude Z1000. Via het nieuwe TFT-scherm, dat identiek is aan dat van de Z900, navigeer je door 4 rijmodi: Sport, Road, Rain en Rider. Navenant de gekozen rijmodus wordt het interventiemoment van de tractiecontrole en het ABS bepaald, en de Rain-modus tempert het vermogen zelfs met 25 procent. Ik zag het TC-lampje meer dan eens flikkeren wanneer ik dat verslavende inductiegeluid aan het najagen was, maar nooit voelde de interventie abrupt of onnodig. Wie zijn innerlijke kind de bovenhand laat nemen kan – na toch wat klungelen met de knoppen en de ietwat oubollige schermlay-out – de Rider-modus volledig naar de hand zetten, met eindeloze skids & wheelies binnen handbereik.