Ah, het magische jaar 2000. Vijfentwintig jaar geleden bulkte de motorbranche van optimisme en dat vertaalde zich in een hele reeks nieuwe of vernieuwde modellen. Genoeg voer voor een retrolijstje.
Ah, het magische jaar 2000. Vijfentwintig jaar geleden bulkte de motorbranche van optimisme en dat vertaalde zich in een hele reeks nieuwe of vernieuwde modellen. Genoeg voer voor een retrolijstje.
Vijfentwintig jaar geleden zag de motorwereld er net iets anders uit. Franse constructeurs als Boxer, Midual en Voxan zouden de wereld overnemen - althans dat was het plan -, tweedehands Japanse choppers werden met zeecontainers uit de VS ingevoerd, maar bovenal stond de sportieve motorfiets centraal op de bloeiende motormarkt. Geen wonder dus dat, vooral de Japanse fabrikanten, bestaande modellen haast jaar na jaar bleven updaten en tegelijkertijd met nieuwe modellen op de proppen kwamen. De vijf modellen uit deze lijst maakten allen hun marktdebuut in 2000 en zijn daarmee ondertussen – in motortermen toch – stokoud.
Aprilia was eind jaren ’90 begonnen met het bouwen van sportieve viertaktmodellen zoals om te kunnen kapitaliseren op z’n successen in de GP-racerij. Met de prachtig vormgegeven SL Mille Falco wilde het merk uit Noale ook een stukje van het groeiende sport/toer-segment meepikken. Minder blits dan de RSV Mille R of SP, maar wel een stuk comfortabeler. Ook de vormgeving was op een iets bezadigder publiek gericht. Geen wilde racy kleurstellingen dus, wel klassevol bordeaux of donkerblauw.
Technische Fiche: Motor: 60° V-twin, viertakt, watergekoeld, 4kl/cilinder, Cilinderinhoud: 997,6 cc,Vermogen: 87 kW (118 pk) aan 9.250 opm, Koppel: 95,6 Nm/7.000 opm, Transmissie: Ketting, Versnellingen: 6, Remmen: vooraan: twee 320 mm schijven met vierzuigerremklauwen, achteraan: 220 mm schijf met dubbelzuigerremklauw, Banden: voor 120/70-17, achter 180/55-17, Wielbasis: 1415 mm, Zithoogte: 815 mm, Gewicht: 190 kg, Tankinhoud: 21 liter Prijs: BEF 425.000 (€ 10.625)
Prijs 2025: Voor een Falco betaal je, uiteraard afhankelijk van de staat van de machine, tussen de € 1.500 en € 3.000. In de Benelux zijn de Falcos dun gezaaid, in Duitsland werd het model wel beter verkocht.
Op het scharnierpunt tussen de jaren ’90 en het nieuwe millenium was de Supersport-klasse écht wel een dingetje. In de racerij waar de klasse toen nog als betaalbaar gold, maar vooral in de showrooms. Om de steeds straffere concurrentie van de Japanse merken aan te kunnen, lanceerde Ducati voor 2000 de 748 R, recht uit het atelier van Ducati Corse. Dit homologatiemodel was voorzien van allerlei ‘lekkers’ zoals Brembo Gold Line-remmen, Marchesini wielen en Termignoni uitlaatdempers en een met TiN-coating beklede Showa upsd voorvork. Opvallend: de 748 R was in 2000, in tegenstelling tot de 748-basisversie en de S-versie alleen leverbaar in geel!
Technische fiche: Motor: L-twin, viertakt, watergekoeld, 4 kl/cil, Cilinderinhoud: 748 cc, Vermogen: 78 kW (106 pk)/11.000 opm, Koppel: 80 Nm/8500 opm, Transmissie: ketting, Versnellingen: 6, Remmen: voor: twee 320 mm remschijven met vierzuigerremklauwen, achter enkel 220 m schijf met dubbelzuigerremklauw, Banden: voor 120/60-17 en achter 180/55-17, Wielbasis: 1410 mm, Zithoogte: 790 mm, Gewicht: 196 kg, Tankinhoud: 17 liter, Prijs: BEF 629.000 (€ 15.725)
Prijs 2025: Straatlegale R-versies van de 748 zijn schaars, erg schaars zelfs. Daardoor schommelt de vraagprijs om en bij de € 13.000. Da’s bijna evenveel als wat de 748 R destijds kostte, en een smak geld voor een vijfentwintig jaar oude sportmotor zonder elektronische rijhulpmiddelen.
Motoren & Toerisme-medewerker Alan Cathcart schreef een boek over de Ducati 748.
Commercieel was de Superbike-klasse eind jaren ’90 erg belangrijk geworden. Voor Honda gold op dat moment dat de verouderde RC45 niet meer bij machte was om een vuist te maken tegen de Ducati 996. Zodoende wilde de machtige Honda Racing Corporation (HRC) de Italianen met gelijke wapens bestrijden door ook een competitieve V-twin motor te ontwikkelen. De enkele jaren voordien gelanceerde VTR1000F Firestorm fungeerde als proefballonnetje en in 2000 kwam Honda dan met een kant-en-klaar homologatiemodel op de proppen. De VTR1000 SP-1 ademende de racerij uit, maar toch zou het pas twee jaar later zijn dat het evolutiemodel ervan (de SP-2) de Ducati-hegemonie kon breken.
Technische fiche: Motor: 90° V-twin, viertakt, watergekoeld, 4 kl/cil, Cilinderinhoud: 999 cc, Vermogen: 100 kW (136 pk/9.500 opm), Koppel: 105 Nm/8.000 opm, Transmissie: ketting, Versnellingen: 6 Remmen voor: dubbele 320 mm schijf met vierzuigerremklauwen, achter: enkele 220 mm schijf met enkelzuigerremklauw, Banden: voor 120/70-17 en achter 190/50-17 Wielbasis: 1430 mm, Zithoogte: 810 mm, Gewicht: 199 kg, Tankinhoud: 18 liter, Prijs: BEF 545.000 (€ 13.625)
Prijs 2025: Deze Honda is een kwarteeuw na z’n release een zeldzaamheid geworden, toch zijn er VTR1000 SP-1’s te vinden tussen de € 6.500 en € 11.900. In dat laatste geval gaat het over puntgave, nagenoeg originele exemplaren.
Over deze VTR1000 SP-1 en al z'n concurrenten uit het jaar 2000.
De ZX-12 R kwam er als Kawasaki’s reactie op de Honda Blackbird en de Suzuki Hayabusa. Die twee machines waren dan weer het antwoord geweest op de voorloper van de ZX-12R, de ZZR 1100, de grondlegger van het hyperbike-segment. Uit een cilinderinhoud van 1199 cc puurde de ZX-12R 180 pk (aan 10.500 opm) en dat gekoppeld aan een leeggewicht van 210 kg. De vormgeving van de ZX-12R mag gerust als avantgardistisch bestempeld worden, wegens net iets scherper dan de concurrentie. Dat scherp design kwam tot uiting in de opvallende luchthapper en dito spiegels, maar ook in de stabilisatievleugeltjes op de kuipflanken.
Technische fiche: Motor: 4 cilinder in lijn, viertakt, watergekoeld, 4 kl/cil, Cilinderinhoud: 1199 cc, Vermogen: 132 kW (180 pk/10.500 opm), Koppel: 134 Nm (aan 7.500 opm), Transmissie: ketting, Versnellingen: 6, Remmen: voor: twee 320 mm semi-zwevende schijf met zeszuigerremklauwen, achter: enkele 230 mm schijf met enkelzuigerremklauw Banden: voor: 120/70-17 en achter 200/50-17, Wielbasis: 1440 mm, Zithoogte: 810 mm, Gewicht: 210 kg, Tankinhoud: 20 l Prijs: BEF 550.000 (€ 13.750)
Prijs 2025: Er zijn opvallend veel ZX-12R’s behouden gebleven, vooral in Duitsland. Het merendeel daarvan zijn 131 kW-uitvoeringen (178 pk). De prijzen schommelen tussen de € 3.500 voor vroege exemplaren, en € 7.000 voor machines van een later bouwjaar.
Inspelend op het toenemende commerciële belang van het supersport-segment, sprong Triumph in 2000 op die kar. De Engelsen zorgden met de TT 600 voor een regelrechte primeur doordat het de eerste supersport 600 met een injectiesysteem was. Dat systeem van het Franse Sagem zat destijds ook op de Sprint ST en de Tiger. In tegenstelling tot de Japanse en Italiaanse concurrentie lag bij deze Triumph de nadruk meer op het gebruiksgemak op de openbare weg. Echte raceplannen hadden de Engelsen nooit met de TT 600 al dook hij nu en dan wel op in nationale kampioenschappen zoals ‘onze’ toenmalige Serie 600.
Technische fiche: Motor: 4 cilinder in lijn, watergekoeld, 4 kl/cil, Cilinderinhoud: 599 cc, Vermogen: 81 kW (110 pk)/12.750 opm, Koppel: 68 Nm/11.000 opm, Transmissie: ketting Versnellingen: 6, Remmen: Voor dubbele 310 mm zwevende schijven met vierzuigerremklauwen, achter enkele 220 mm schijf met enkele zuigerremklauw, Banden: voor 120/70-17 en achter 180/155-17, Wielbasis: 1395 mm, Zithoogte: 810 mm, Gewicht: 170 kg, Tankinhoud: 18 liter, Prijs: BEF 389.990* (€ 9.750)
Prijs 2025: Voor een TT 600 betaal je anno 2025 om en bij de € 2.000. Op de tweedehandsmarkt in zowel België als Nederland wordt de TT 600 nog courant aangeboden.
*Prijsstelling eind 2000.
Tekst: Bart Jacobs
Foto's: Archief Motoren & Toerisme
Data: Alle Motoren 2000