Het retro-lijstje: Vijf supersports uit 2000

Op het scharnierpunt van de twintigste en de eenentwintigste eeuw brak het supersport 600-segment door. Alle Japanse constructeurs hadden hun eigen troefkaart in dat lucratieve segment. Supersports waren rond de eeuwwisseling alles behalve nieuw, maar nu begonnen ze ook massaal op te duiken in het straatbeeld. In een klein raceland als België vormden supersports de ruggengraat van het BK Snelheid. In het gezegende jaar 2000 had de BMB maar liefst vier verschillende klassen waarin je met zo’n machine kon uitkomen: Serie 600 Junior, Serie 600 Inter, Supersport 600 en de endurance-klasse Probike Serie 600. Enkele jaren later kwamen daar nog merkencups van zowel Kawasaki (met de ZX-6R) als Yamaha (met de YZF-R6) bovenop.

Tekst: BJ

Foto's: Archieven Motoren & Toerisme

Laten we de V-twin aangedreven Ducati 748 – die in het WK Supersport kon uitkomen dankzij het liberale technische reglement van organisator Flammini Group – even buiten beschouwing, dan waren er in 2000 vijf  ‘pure’ supersport viercilinders te koop. Hieronder overlopen wie die vijf concurrenten in alfabetische volgorde.

 

1.Honda CBR 600 F

In 2000 behoefde de CBR 600 F nog nauwelijks een introductie. De machine was in het tweede jaar van z’n vierde cyclus en zou spoedig (in 2001) een geïnjecteerde opvolger krijgen. Anders dan z’n latere nakomeling, de CBR 600 RR, beschikte deze Honda nog over een hoog ‘opstappen-en-wegwezen’-gehalte zoals de M&T-redactie dat destijds verwoordde. Zowel het motorblok als het rijwielgedeelte en de remmen stonden op een hoog niveau en maakten dat de CBR 600 F een motorfiets was die zich zowel voor circuitgebruik als woon-werkverkeer leende. In eigen land gooide de CBR  600 F in 2000 hoge ogen in het BK Snelheid  en dat in de handen van Louis Wuyts die zowel de Serie 600 Inter- als de Supersport-titel op z’n naam schreef.

 

Technische fiche Honda CBR 600 F

Motor: watergekoelde viertakt vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 599 cc

Vermogen: 110 pk (81 kW) aan 12.500 opm

Koppel: 67 Nm/10.500 opm

Wielbasis: 1395 mm

Gewicht: 170 kg

Prijs: 379.000 BEF/22.995 NLG (€ 9.395)

 

2. Kawasaki ZX-6R Ninja

Amper twee jaar nadat Kawasaki in 1998 voor het eerst met de benaming ZX-6R Ninja op de proppen kwam, kwam er al een update. Voor het modeljaar 2000 (of Y2K) kreeg de ZX-6R Ninja aluminium cilinders. Kawasaki pakte ook de compressie en verbranding aan en dat met het oog op betere prestaties over het hele toerenbereik, bovendien wisten de Kawasaki-ingenieurs nog vijf kilo van de reeds ranke Ninja te schaven. Voor wie de ZX-6R Ninja net iets té was had Kawasaki ook nog de ZZR 600 in het gamma zitten. De machine die aan het begin van het vorige decennium nog één van de referenties van het ontluikende supersport 600-segment was geweest, was in 2000 tot een sporttoermotor verworden.

Technische fiche Kawasaki  ZX-6R Ninja

Motor: watergekoelde, viertakt, vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 599 cc

Vermogen: 110 pk aan 12.500 opm

Koppel: 63,7 Nm aan 10.000 opm

Wielbasis: 1400 mm

Gewicht: 171 kg

Prijs: 379.000 BEF/22.998 NLG (€ 9.395)

 

3. Suzuki GSX-R 600

Anders dan Honda met de CBR 600 F en Kawasaki met de ZX-6R Ninja, mikte Suzuki met de GSX-R600 niet zozeer op polyvalentie. De ‘Soes’ was immers een motorfiets die vooral op circuitgebruik gericht was. Daar gooide de machine hoge ogen in de handen van de Fransman Stéphane Chambon – bij de iets oudere motorsportliefhebber wellicht ook nog gekend als ‘Le petit prince de Mettet’. Chambon en de GSX-R 600 waren in 1999 tot de allereerste wereldkampioenen Supersport 600 gekroond. Maar in 2000, begon de Gixxer de eerste tekenen van ouderdom te vertonen. Suzuki had voor modeljaar Y2K alleen een versie in de geel/paarse Corona-kleuren van Chambons Alstare-team uitgebracht.

Technische fiche Suzuki GSX-R 600

Motor: Vloeistofgekoelde viertakt viercilinder in lijn

Vermogen: 110 pk aan 11.800 opm

Koppel: 67,6 Nm aan 10.000 opm

Wielbasis: 1385 mm

Gewicht: 174 kg

Prijs: n.b. BEF/21.499 (€ 9.755)

 

4. Triumph TT 600

 

De komst van een Triumph supersportmachine was eind 1999 wel een beetje een verrassing te noemen. En de Britten pakten meteen uit met een ranke, slanke verschijning. Bovendien was de TT 600 – die ‘nogal’ geïnspireerd was door de CBR 600 F – voorzien van een injectiesysteem. Het Franse elektronicabedrijf SAGEM had eerder ook al voor de motormanagement-systemen van de Sprint ST en de Tiger getekend. Een succes werd de TT 600 echter nooit en op sportief vlak moest hij het Japanse viertal ver voor zich dulden. In België zou er één TT 600 (in de handen van Marc Detournay) opduiken in de Serie  600 Inter-klasse.

Technisch Fiche Triumph TT 600

Motor: vloeistofgekoelde, viertakt vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 599 cc

Vermogen: 110 pk (81 kW) aan 12.750 opm

Koppel: 68 Nm aan 11.000 opm

Wielbasis: 1395 mm

Gewicht: 170 kg

Prijs: n.b.

5. Yamaha YZF-R6

Yamaha’s supersport stond in 2000 te boek als een extreme motorfiets. Dat had hij wellicht te danken aan z’n hoge litervermogen. Destijds het hoogste ooit wat een standaard productiemotor betrof. Toch viel er, ondanks de korte wielbasis, nog goed te leven met de zithouding, al moest je jezelf wel min of meer opplooien om uit de rijwind te zitten. De Yamaha had zowel voor- als achteraan volledig instelbare veringcomponenten en z’n remmen waren geïnspireerd op die van de R1. De Duitser Jörg Teuchert won in 2000 de wereldtitel in de Supersport-klasse op een R6.

 

Technische Fiche Yamaha YZF-R6

Motor: vloeistofgekoelde viertakt vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 599 cc

Vermogen: 120 pk aan 13.000

Koppel: 68,1 Nm aan 11.500

Wielbasis: 1380 mm

Gewicht: 169 kg

Prijs: BEF 374.900/NLG 22.790 (€ 9.295)

Geschreven op 7 april 2020
© Motoren & Toerisme