Women Riders World Relay verbindt vrouwelijke motorrijders met een app

Hoe kan het dat er elk jaar meer vrouwen met de motor rijden, terwijl de motorindustrie toch nog achterop hinkt? Om die vraag op de agenda te zetten, organiseert de Women Riders World Relay dit jaar opnieuw een editie van haar wereldwijde motorestafette voor vrouwen. Dit keer geven de motorvrouwen geen fysieke stok door, maar organiseren ze zich volledig digitaal - via een applicatie. Leuk, uitdagend en vooral verbindend: dit is de WRWR 2026!

Wie M&T al lang volgt, herinnert zich misschien het verslag van fotografe Trui Hanoulle, die in 2019 zelf deelnam aan de allereerste WRWR. Die eerste editie was een groot succes: meer dan 20.000 vrouwen uit 102 verschillende landen werkten samen om de grootste motorestafette rondom de wereld tot een goed einde te brengen. Eén jaar lang werd een estafettestok doorgegeven van landsgrens naars landsgrens, een initiatief waarbij dus ook België en Nederland betrokken waren. Hun doel? De motorsector tonen dat er wereldwijd ontzettend veel vrouwen motorrijden, en tegelijk nog meer vrouwen inspireren om ook op de motor te stappen. Het unieke event droeg bij tot een revolutie in de motorindustrie en leverde talloze onvergetelijk contacten op tussen vrouwelijke motorrijders wereldwijd.

Women Riders World Relay

Fotografe Trui Hanoulle nam deel aan de allereerste WRWR in 2019.

Vernieuwd concept

De eerste editie in 2019 was een succes, maar de rit langs een vooraf bepaalde route had ook nadelen. Zo was het niet mogelijk alle landen ter wereld te bereiken en bevond de estafettestok zich slechts een paar dagen in elk land. Hierdoor kregen niet alle geïnteresseerde dames de kans om deel te nemen, maar daar wil de organisatie nu verandering in brengen.

Om in 2026 nóg meer vrouwen te bereiken, werd een speciale tool ontwikkeld: de WRWR-app. Je leest het goed: de relay zal nu digitaal verlopen, via een smartphone-applicatie, en dat een heel jaar lang. Zo kan iedereen, waar ook ter wereld, een jaar lang connecties leggen met vrouwelijke motorrijders.

Niet de zoveelste GPS-app of routetracker

Via de applicatie wordt er dus een digitale relay opgezet die een heel jaar zal lopen. Gebruikers kunnen een connectie leggen en punten verdienen, door een virtuele estafettestok door te geven. Dat doen ze door een QR-code te scannen op elkaars smartphone. 

Maar de applicatie biedt nog meer leuke functies. Zo worden dames uitgedaagd met Rider Challenges in 4 categorieën: motorrijden, mechaniek, community en industrie. De uitdagingen variëren van het nakijken van je bandenspanning, tot het leren oprapen van je motor na een val.

Verder krijgen gebruikers de optie om hun motorkleding en -accessoires toe te voegen op hun profiel. Tot slot kunnen ze ook een eigen virtuele motorgarage aanmaken. De WRWR-app kan vandaag al gratis gedownload worden via Google Play en Apple App Store.

Wie kan deelnemen?

De focus van de relay ligt op vrouwelijke motorrijders, in de ruime zin van het woord. Scooterrijders, fervente bijrijders of zelfs motorliefhebbers die hun motor tijdelijk aan de kant hebben gezet: niemand wordt uitgesloten. Overigens kan iedereen een profiel aanmaken op de app, ongeacht het geslacht. Wel is het zo dat het afspreken en verdienen van de bijhorende punten, uitsluitend mogelijk werd gemaakt voor vrouwelijke gebruikers. Zo wil het WRWR-team in beeld brengen hoeveel connecties er wereldwijd worden gelegd tussen vrouwen.

Eenmaal een vrouwelijke gebruiker haar eerste connectie heeft gemaakt, krijgt zij ook een Guardian-status, die aangeeft dat ze bijdraagt tot de relay en het verbinden van motorrijdsters. Telkens er een connectie wordt gemaakt, geven deze dames een virtuele estafettestok door. Wanneer ze dit doen, licht er een puntje op de wereldkaart op. Aan het einde van 2026 wil WRWR de hele wereldkaart op die manier verlichten.

WRWR draait om verbinding: niemand wordt uitgesloten.

Verbinden, uitdagen en veranderen

Connect. Challenge. Change. Dat is de slogan en meteen ook het doel van WRWR 2026. De relay wil zoveel mogelijk vrouwelijke motorrijders fysiek met elkaar verbinden en tegelijkertijd zoveel mogelijk landen aansluiten op het wereldwijde netwerk. Het doel is om aan te tonen hoeveel gelijkgestemde vrouwelijk motorrijders er wereldwijd zijn. Ook wil de relay vrouwelijke motorrijders uitdagen om betere rijders te worden en moet het event de industrie uitdagen om vrouwelijke motorrijders beter te ondersteunen. Tot slot wil de relay ook de perceptie van motorrijders veranderen, door de knappe prestaties van vrouwelijke motorrijders wereldwijd onder de aandacht te brengen. Dat moet meer vrouwen aanmoedigen om zich bij de gemeenschap aan te sluiten. 

De vrouwen achter WRWR

Alle vrouwelijke motorrijders ter wereld verbinden, dat is geen kleine opgave. Aan het stuur van deze onderneming staan Hayley Bell (VK) en Liza Miller (VS). Zij waren ook de drijvende krachten achter de eerste relay in 2019. Verder heeft (bijna) elk land ter wereld een WRWR-ambassadrice, die dient als startpunt van de relay in haar eigen land. 

Ambassadrice Fedra Chavatte op haar MV Agusta.

Belgische ambassadrice Fedra Chavatte: “Toen ik een paar maanden geleden de oproep voor een Belgisch ambassadrice zag voorbijkomen twijfelde ik niet. De missie ‘Connect. Challenge. Change.’ ligt helemaal in lijn met mijn eigen ervaringen als motorrijder. Vooral ‘Change’ is voor mij een belangrijke waarde, want zelfs in 2025  krijgt niet elke dame dezelfde kansen als motorrijder.

Een praktisch voorbeeld: een paar keer per jaar pik ik een circuitdag mee op mijn motor. Ik wil uiteraard net zo goed beschermd zijn als de heren, maar dat resulteert elke keer in  een weekendje roadtrippen van motorwinkel naar motorwinkel. Een eendelig combipak en veilige racehandschoenen zijn blijkbaar nog steeds een rariteit in motorkledingzaken. Vreemd, want op circuit zie ik steeds meer dames. Toch leeft in de industrie nog de veronderstelling dat bijna elke vrouw achterop de toermotor van haar man zit. De helft van het damesassortiment bestaat uit dus vaak nog uit zwart-roze kledij, die vaak minder goed beschermd.

Ik hoop dat we hier in 2026 met WRWR verandering in kunnen brengen. Dames zijn ondertussen in grote getallen aanwezig in elke discipline van het motorrijden. Het wordt tijd dat de industrie met deze positieve verandering meegaat.”

Geschreven op 20 oktober 2025
© Motoren & Toerisme